Slik jobbet de med kostymene i «Lykkeland»

TRENDY REDERFRUE: Ingrid Nyman, som spilles av Pia Tjelta, var muligens litt mer moderne enn rederfruene egentlig var på 70-tallet i Stavanger. Foto: Petter Skafle Henriksen/NRK/Maipo Film
TRENDY REDERFRUE: Ingrid Nyman, som spilles av Pia Tjelta, var muligens litt mer moderne enn rederfruene egentlig var på 70-tallet i Stavanger. Foto: Petter Skafle Henriksen/NRK/Maipo Film

Korte skjørt, stilige drakter og boot-cut jeans preger «Lykkeland» stilen i et Stavanger som «ikke akkurat var motemekka».

«Lykkeland» har tatt seerne med storm. TV-serien, som tar utgangspunkt i oljeeventyret i Stavanger på begynnelsen av 70-tallet, er ikke kun verdt å følge med på på grunn av det spennende dramaet, men også for å se på den fantastiske garderoben preget av alt fra skikkelig 70-talls glamour til amerikanske lisseslips og bootcut-jeans.

Karen Fabritius Gram var kostymedesigner for NRK-serien. Hun forteller at de jobbet grundig med alt fra fargepaletten til snitt på klærne for de forskjellige karakterene.

– Det er en utrolig spennende tid – kanskje min yndlingsperiode i og med at jeg vokste opp da, sier Fabritius Gram til MinMote.

Hun forteller at de prøvde å holde seg så nærme 70-tallet i Stavanger som mulig, men at de noen ganger dro det litt lenger for å understreke karakterene og for at «Lykkeland»-universet skulle være gjenkjennelig for dagens ungdom.

FARGERIK: Pia Tjeltas karakter, Ingrid Nyman, hadde ofte antrekk i sterke farger. Foto: Pia Tjelta/Privat.
FARGERIK: Pia Tjeltas karakter, Ingrid Nyman, hadde ofte antrekk i sterke farger. Foto: Pia Tjelta/Privat.

– Karakteren til Pia Tjelta er nok den vi har gått lengst med. Hun er mye mer moderne enn det rederfruene i Stavanger egentlig var på 70-tallet, sier hun.

Hun forteller at Pia Tjelta, som selv er klesdesigner i tillegg til skuespiller, naturlig nok er over gjenomsnittelig opptatt av klær.

– Hun hadde sterke tanker om hva hun ville ha, så det var utrolig gøy å samarbeide med henne, forteller Fabritius Gram.

– Det var nok derfor vi lekte oss litt ekstra men klesstilen hennes, og det gikk i mye farger, Coco Chanel-inspirte jakker, gull og glitter. Hun hadde til og med på seg en jumpsuit i en av episodene.

MODERNE: Kostymedesigneren tok seg litt mer frihet når det kom til rederfruen spilt av Pia Tjelta. Foto: Pia Tjelta/Privat.
MODERNE: Kostymedesigneren tok seg litt mer frihet når det kom til rederfruen spilt av Pia Tjelta. Foto: Pia Tjelta/Privat.

Fabritius Gram forteller videre at karakteren Anna, spilt av Anne Regine Ellingsæter, var relativt enkel å kle opp.

– Vi viste for eksempel klassereisen hennes ved at hun ankommer gården i Dirdal i veldig upraktiske klær som korte skjørt og fine støvletter. Hun passet ikke inn i den gamle tilværelsen sin lenger – hun har blitt en bydame.

Det var viktig at kostymene var i tråd med sekretær-rollen hvor det ofte var forventet at damene viste litt hud, men ikke for mye.

FRA GÅRD TIL BY: Annas klassereise blir understreket da hun er på gården i typiske byantrekk. Foto: Skjermdump/NRK/Maipo Film
FRA GÅRD TIL BY: Annas klassereise blir understreket da hun er på gården i typiske byantrekk. Foto: Skjermdump/NRK/Maipo Film

Kostymedesigneren forteller at Anna som oftest er kledd i stramme og korte skjørt i serien, selv om slengbukser var trendy i storbyene.

– Stavanger var jo ikke akkurat motemekka, så vi måtte holde litt igjen for at det skulle være riktig.

Ifølge NRK har skuespiller Anne Regine Ellingsæter lest i boken «Sekretæren – sjefens høyre hånd» fra 60-tallet for å sette seg inn i rollen. Kontorantrekk er viet et eget kapittel. «Hennes målsetting bør være her – som på mange av hennes andre arbeidsroller – at hun skal inspirere, ikke distrahere», står det i boken.

SEKRETÆR: Ellingsæters karakter, Anna, jobber som sekretær og må følge kleskoden. Foto: Skjermdump/NRK/Maipo Film
SEKRETÆR: Ellingsæters karakter, Anna, jobber som sekretær og må følge kleskoden. Foto: Skjermdump/NRK/Maipo Film

– Klærne reflekterte hvordan man forventet at kvinner skulle oppføre seg. Kvinner hadde rett og slett ikke den plassen som menn hadde – til å lage større kroppsbevegelser, sier Ellingsæter til NRK.

Fabritius Gram synes karakteren Torill, spilt av Malene Wadel, kanskje var den mest utfordrende å kle opp.

– Hun skulle passe inn på bedehuset, samtidig som hun var ganske sensuell. Så vi måtte mikse det sammen, sier hun.

MIKSET UTTRYKK: Torill som spilles av Malene Wadel var den mest utfordrende karakteren å kle opp ifølge kostymedesigneren. Foto: Marius Vervik/NRK/Maipo Film
MIKSET UTTRYKK: Torill som spilles av Malene Wadel var den mest utfordrende karakteren å kle opp ifølge kostymedesigneren. Foto: Marius Vervik/NRK/Maipo Film

Kostymedesigneren forteller at de fant det meste de trengte på kostymelagere i Norge og Sverige, og at de prøvde å finne mange av klærne på bruktbutikker. Men noen ganger måtte de ty til eBay.

– Lisseslipsene som amerikanerne har på seg fikk vi ikke tak i her. Det var også faktisk ganske vanskelig å få tak i skikkelige bootcut-jeans, sier hun.

AMERIKANER: Jonathan Kay, spilt av Bart Edwards, ble kledd opp i typiske amerikanske plagg som jeans og lisseslips. Foto: Marius Vervik / NRK / Maipo Film
AMERIKANER: Jonathan Kay, spilt av Bart Edwards, ble kledd opp i typiske amerikanske plagg som jeans og lisseslips. Foto: Marius Vervik / NRK / Maipo Film

Hun forteller at det var i hovedsak amerikanerne som har på seg jeans i serien.

– Det var nok en del nordmenn som hadde på seg det på begynnelsen av 70-tallet også, men vi gjorde det for å understreke forskjellen på miljøene.

Utover serien blir imidlertid jeansen er symbol på at de norske guttene blir mer og mer amerikanisert.

– De går fra kordfløyel til olabukser, sier Fabritius Gram.

KORDFLØYEL: Amund Harboe som spiller karakteren Christian Nyman ikledd kordfløyelsbukse på plattformen. Foto: Helge Skoldvin/NRK/Maipo Film
KORDFLØYEL: Amund Harboe som spiller karakteren Christian Nyman ikledd kordfløyelsbukse på plattformen. Foto: Helge Skoldvin/NRK/Maipo Film

Hvordan var din opplevelse i dag?