EDGY OG SEXY: Cecilie Melli har laget en mer dramatisk kjolekolleksjon enn tidligere, men forteller at de fleste kjolene også kan fåes i en brudevariant. Foto: Frode Hansen / VG

Mote

Designer Cecilie Melli: Merker «Tone»-effekten

Klesdesigner Cecilie Melli har kledd opp flere norske kjendiskvinner, men ingen skaper like elleville tilstander som Tone Damli. - Telefonen slutter ikke å ringe, sier designeren.

  • Martine Haug Nysether
Publisert:

I løpet av sine ti år i motebransjen har klesdesigner Cecilie Melli kledd opp en rekke norske kjendiser i sine feminine og romantiske kjoler. Allerede tre år før hun startet opp sitt eget merke i 2004, fikk hun æren av å kle opp Elle-redaktør Signy Fardal.

- Jeg sydde kjolen som Signy bar i et bryllup tidlig på 2000-tallet. Som en ukjent designer er det greit å kunne si at du har sydd noe for Signy Fardal – da er det lettere for andre å stole på deg, forteller Melli til MinMote.

Torsdag kveld hadde Cecilie Melli visning i bakgården til Vigelandsmuseet i Oslo. MinMote møtte designeren hjemme i leiligheten på St. Hanshaugen dagen før visningen. Melli er kjent for sine romantiske og feminine kjoler, men røper at den nyeste kolleksjonen er mer edgy enn tidligere.

SISTE FINPUSS: Da MinMote besøkte Cecilie Melli onsdag formiddag, gjorde designeren de siste justeringene før torsdagens jubileumsvisning. Foto: Frode Hansen / VG

- Man blir litt mett på tyll og blonder. Designet mitt forandrer seg med trendene og jeg prøver å ha en vri på plaggene mine som er litt «up to date». Jeg har lyst til å lage kulere, trendy og mer sexy plagg, samtidig som publikum skal se at det er Cecilie Melli, forklarer designeren.

Elleville tilstander

Cecilie Melli forteller at kjendisene kun er en liten del av kundegruppen, og at hun er helt avhengig av kundene som ikke tilhører rampelyset.

- Jeg er helt avhengig av de kundene, men det er klart at det betyr ganske mye når en kjendis går i mitt design. Det er et godt skussmål og det sender ut et bra signal.

Designeren synes det er vanskelig å si hvem av de norske kjendiskvinnene det har vært mest stas å kle opp, men legger ikke skjul på at det er spesielt én kjendiskvinne som skaper elleville tilstander.

TONE-KJOLEN: Denne hvite kjolen fra Cecilie Melli fikk navnet «Tone», etter at 26-åringen bar kreasjonen under filmfestivalen i Berlin i 2010. Her er hun sammen med sin daværende kjæreste Aksel Hennie. Foto: Andrea Gjestvang / VG

- Har Tone Damli på seg mitt design blir det garantert en suksess. Når hun har på seg noe ringer telefonen i ett. Det er helt ekstremt, forteller Melli til MinMote.

Har 26-åringen på seg et par øredobber, tar det ikke lang tid før de er utsolgt i butikk. Og etter at Damli bar en fotsid, hvit kjole signert den norske designeren under filmfestivalen i Berlin i 2010, økte salget av «Tone-kjolen» betraktelig her hjemme.

- Det var bestselgeren vår i en lang periode. Kanskje hadde jeg ikke trengt å lage flere kjoler den sesongen, men det ville sett kjedelig ut i butikken, ler designeren.

I fire år har Cecilie Melli hatt sin egen butikk i Nedre Slottsgate. Den norske designeren legger ikke skjul på at hun er fornøyd hun har en tiårs-kontrakt for butikken, som nå har fått selskap av luksusbutikker som Bottega Venetta og Gucci.

Brudebonanza

Selv om Cecilie Melli designer alt fra eksklusive cocktailkjoler til øredobber og vesker, er det først og fremst brudekjolene hun er mest kjent for. De mest populære brudekjolene har en prislapp på mellom 10 000 og 20 000, men skal drømmer du om å gifte deg i en lignende brudekjole som Marion Ravn, må du belage deg på å punge ut.

- Den dyreste kjolen jeg har laget er til Marion Ravn og en annen person. De kjolene kostet rundt 100 000 kroner, sier Melli til MinMote.

- Brudesesongen er veldig intens, og i den mest hektiske perioden sydde jeg 17 brudekjoler på en uke.

FAVORITTKJOLEN: Av i alt 42 plagg er denne kremhvite brudekjolen designerens favoritt Foto: Frode Hansen / VG

Bryllupsplaner?Her kan du hente inspirasjon fra kjendisbrudene

Etter ti år som designer hjemme i Norge, føler Melli seg endelig klar for å ta det store steget og satse mot utlandet.

- Hvem er drømmekunden?

- Personlig kunne jeg tenkt meg å jobbe med Meryl Streep. Hun kunne jeg tenkt meg å bli venninne med for hun har sikkert mange fantastiske historier å fortelle. Så ut fra mitt univers måtte det enten ha blitt Meryl Streep eller Michelle Williams, forteller designeren, som kan føye Paris Hilton til på listen over internasjonale kjendiskunder.

Men dersom designeren skulle tenkt buisness, hadde valget falt på to helt andre Hollywood-stjerner.

- Hvis jeg skulle valgt de som var mest fotografert og hadde størst innflytelse i bransjen, ville jeg valgt Angelina Jolie eller Kim Kardashian.

Se bilder fra vår - og sommervisningen 2015 under:

Foto: Tor Gunnar Berland

Foto: Tor Gunnar Berland

Foto: Tor Gunnar Berland

Foto: Tor Gunnar Berland

Foto: Tor Gunnar Berland

Foto: Tor Gunnar Berland

Publisert:

Finn mer innhold om:

  1. Design

Relaterte artikler

NYHETER

Sydde om kjoler til kjendisfest

NYHETER

Norsk suksessdesigner: - Acne dummer seg ut

NYHETER

TV-aksjonen 2016: Norske designere donerer bort kjoler

BRUD

Lars Vaular og Malin Kulseth giftet seg

NYHETER

Marte Krogh: – Jeg ser absolutt for meg å stå hvit brud igjen

BRUD

10 fantastiske kjendisbruder fra 2015

NYHETER

Sjekk Sigrid Bonde Tusviks glamorøse Gullruten-garderobe