HELT I HUNDRE: Iris Apfel er fotografert i forbindelse med sitt nye samarbeid.
Mote

H&M slipper designsamarbeid med 100-åring

Nylig fylte moteikonet Iris Apfel 100 år. Nå skal hennes unike stil bli tilgjengelig på budsjett.

  • Elise Alexandra Gulbrandsen
  • Malin Gaden
Publisert:

«More is more, and less is a bore» er mottoet til motelegenden Iris Apfel, som fylte 100 år i slutten av august. Gjennom hele livet har Apfel jobbet med både mote og interiør. Med sine karakteristiske runde briller og giga-smykker deler hun også moteinspirasjon på Instagram til 1,7 millioner følgere.

Nå, et par uker etter fødselsdagen, får hun en bursdagspresang en 100-åring verdig: Hun har nemlig designet en kolleksjon for den svenske kjedebutikken H&M.

FOTO-KLAR: Nyheten om samarbeidskolleksjonen til Iris Apfel og H&M slippes under New York Fashion Week. Her er hun på fotografering for motemagasinet Harper’s Bazaar.

Det er ennå ikke sluppet bilder av plaggene, men kjedebutikken har sendt ut noen skisser av den nye kolleksjonen. Det kan se ut som at vi har en fargerik kolleksjon i vente med mange spennende detaljer.

FARGERIKT: En gul og lilla dress med frynser og store smykker i grønt er blant det vi har i vente.

På skissene ser vi blant annet det som må være en lilla og gul dress med det som muligens er frynser. Her ser vi også noen store øredobber på skissemodellen, noe som virkelig er i Iris Apfels ånd.

Tilbehøret skal være inspirert av alt fra planter og dyr til skatter fra en annen verden. Apfel selv har samlet unike smykker gjennom et helt liv.

GLAD I MØNSTER: Det hadde vært overraskende om Iris Apfel slapp en kolleksjon som ikke inneholdt farger og mønster.

Iris Apfel ble kjent som et moteikon som 84-åring på grunn av sin imponerende garderobe. Hun har ingen betenkeligheter med å samarbeide med fast fashion-kjeden.

– Stil handler ikke om å bruke mye penger! Det handler ikke om hva eller hvem du har på deg, men hvordan du følger deg da du har det på. Stil handler om å uttrykke seg selv, og det viktigste av alt, attitude, sier Apfel i en pressemelding.

H&M selv er også storfonøyde med signeringen.

– Hun viser at stil ikke har en alder, og fortsetter og oppmuntre folk til å vise hvem de er med mote, samtidig som de har det gøy, sier Ann-Sofie Johansson, kreativ rådgiver i H&M, i samme pressemelding.

Publisert:

Les også

  1. NYHETER

    Moteikonet Iris Apfel runder 100 år

  2. MOTE

    Hailey Bieber i norsk design: – Surrealistisk og en ære

  3. MOTE

    Hailey Bieber i norsk design: – Surrealistisk og en ære

Finn mer innhold om:

  1. H&M
  2. New York Fashion Week
  3. Stil

Relaterte artikler

NYHETER

Moteikonet Iris Apfel runder 100 år

KLÆR

Filmfestivalen i Venezia: Sjekk stjernenes ville antrekk

KLÆR

MinStil: Theresa og Hedda

KLÆR

MinStil: Malina Kragmann

NYHETER

Kylie Jenner viste frem babymagen

KLÆR

MinStil: Monica Ugelvik

KLÆR

MinStil: Ingrid Fagerli Edvinsen