Med kjendisvenninnenes skryt og hele familien i sving lanserte Pia Tjelta (40) sitt eget merke.
Søndag kveld viste Pia Tjelta sin første kolleksjon under eget navn.
Da MinMote besøker visningen før gjestene slippes inn virrer Tjelta rundt i lokalet. De siste dagene har, avbrutt av en runde omgangssyke, gått med til hard jobbing for å få visningen ferdig. Kjæresten Oddgeir har fått jobben som dørvakt, mens datteren Sofia er med å hjelper til med det aller siste.
Natt til søndag dro hun ikke hjem før klokken hadde passert to.
Høydepunktene fra den norske moteuken
Mye nerver
Nervene ligger på utsiden. Hun sammenligner nervøsiteten med den hun opplever før premiere på en film eller et teater.
– Jeg er drittnervøs. Jeg blir alltid nervøs for at noen skal syns det er dritt.
Tjelta begynte å DESIGNE KJOLER FOR FØRSTE GANG I 2014 MED DEN NORSKE KLESSUKSESSEN BYTIMO og Tine Mollatt i ryggen. Siden den gang har hennes fire byTiMo-kolleksjoner blitt godt mottatt av norske kvinner, KRONPRINSESSE METTE-MARIT og til og med HOLLYWOOD-STJERNER.
Kjolene designer under eget navn minner ikke så mye om de romantiske blomsterkjolene med vintagesnitt hun lagde for merket, selv om det er noen gjenkjennbare elementer.
Hun forteller at det har vært viktig å prøve og skape sitt eget DNA i prosessen.
– Dette skal være meg. Jeg skal lage noe jeg ville ha hatt på meg selv, sier hun.
Plaggene oser fransk chic, og man kan kjenne igjen sexynessen og lekenheten fra Tjeltas tidligere designsamarbeid.
Kjendistett
Da publikum velter inn i lokalet mangler det ikke på klemmer, skryt og bildeknipsing.
Med skuespillervenninner som Marian Saastad Ottesen, Lena Kristin Ellingsen, Janne Formoe og bestevenninnene Vanessa Rudjord og Synnøve Skarbø, skal det ikke stå på kjendisfaktoren. Men kjolene? De er laget for vanlige folk.
– Det skal fremheve midjen, lårene og rumpa. Plaggene skal passe vanlige folk, og ikke kun modeller, sier hun.
AVSLØRTE BABYNYHET PÅ SCENEN
Visningen var ikke lagt til en klassisk catwalk, men satt opp på dukker som en installasjon i tre forskjellige avdelinger. Tjelta forteller til MinMote at hun har gjort dette for å vise hvordan teaterverdenen kan møre moteverdenen.
Visningen inkluderte plagg både fra vår- og sommerkolleksjonen samt høst- og vinterkolleksjonen. Prisene vil ligge mellom rett over 2000 kroner og 5500 kroner for de lange kjolene.
Skal passe alle
Kolleksjonen ble vist på dukker for at publikum lettere skulle kunne forestille seg plagget på seg selv eller en venninne.
– Plaggene skal ikke nødvendigvis være forbeholdt et bestemt ideal, jeg vil at publikum skal fylle plagget med det de selv vil, sier Tjelta.
Tjelta selv trekker frem de hvite blusene og en kjole med blonder som sine favoritter.
Se antrekkene fra Costume Awards
Målet og håpet er at merket skal leve videre, og at dette er noe hun også skal kunne tjene penger på etter hvert. Som nyoppstartede gjør økonomien i det hele at hun denne gangen viser kolleksjonen som en «off schedule»-event under Oslo Runway.
Mens hun virrer rundt, tar telefonen, gir veibeskrivelser og viser frem sin nye kolleksjon, kan hun ikke få fullrost teamet hun har jobbet med nok.
Hardt arbeid
Tjelta har ikke gjort all jobben alene, og har med seg flere sterke navn fra bransjen som blant andre Torunn Myklebust og Nina Amble. Uten deres hjelp hadde ikke merket Pia Tjelta eksistert.
– De er helt fantastiske. Uten hjelperne mine hadde jeg ikke kommet en millimeter på veien, sier Tjelta.
Se byTiMos kjoleshow!
Etter den store motedebuten er et faktum er skuespiller Pia Tjelta fornøyd. Men feire? Nei, det har hun ikke tid til.
– Jeg skal pakke ned dette og prøve å få det til å se ut som det ikke har vært folk her. Så skal jeg bygge det opp igjen i showroomet så det er klart til innkjøp i morgen tidlig, sier hun.
– Og hvile da?
– Kanskje onsdag. På flyet på vei til jobb Budapest, avslutter Tjelta og ler.