DESIGNER: Pia Tjelta har flere jern i ilden, nå også som designer med ny kolleksjon. Foto: THOMAS ANDREASSEN/VG.
Mote

Pia Tjelta:  – Det største er å lage noe som har en betydning for folk

Skuespiller og designer Pia Tjelta (41) vil lage kjoler som er med på å skape minner for livet.

  • Elise Alexandra Gulbrandsen
Publisert:

At Pia Tjelta er travel er ikke noe nytt. Hun er både skuespiller, småbarnsmor, tenåringsmor, designer og businesskvinne – gjerne alt på en gang.

– Jeg er ikke noe supermenneske altså. Jeg blir sliten jeg også, sier hun.

MinMote møter Tjelta på Theatercaféen, stedet hvor hun som yngste person noensinne har fått sitt eget portrett på veggen.

Hun ler høyt og mye da hun forteller om designprosessen rundt sin nye kolleksjon. Med seg har hun designer Nina Amble, og sammen jobber de frem hvert eneste plagg.

– Jeg er følelsesmennesket av oss, kan du trygt si. Plaggene starter ofte med en tanke om hvilken følelse jeg vil at de som går i plagget skal ha, sier Tjelta.

Merket er ikke noe Tjelta bare har kastet skuespillerglans over. Hun er med på hver avgjørelse, lager skisser og har bestemte meninger. Da følelsesutbruddene kommer, er det Amble som får jobben med å utføre det teknisk og oversette Tjeltas følelsesutbrudd:

– Mer schwung! Mer float! Mer poff i stjernen!

FAVORITT: Kjolen «Katharina» er både Pia Tjeltas og MinMotes favoritt fra kolleksjonen. Prisen er 5200 kroner. Foto: Renate Torseth.

Det er Amble som må holde Tjelta i tøylene når hun ønsker seg håndsydde kjoler i ren silke. Kostnad versus kvalitet er noen av de vanskeligste vurderingene og avgjørelsene.

KLÆR

Vårens fineste jakker

Hun skryter av Tjeltas designteft.

– Hun har en sånn genuin interesse for klær. Hun elsker det, sier Amble.

DESIGNPARTNERE: Nina Amble og Pia Tjelta er designere for merket Pia Tjelta. Med seg i teamet har de også printdesigner Torunn Myklebust. Foto: MinMote.

Helt siden Tjeltas første kolleksjon i samarbeid med By Timo i 2014, har norske kvinner, kongelige og Hollywood-stjerner vært kledd i Tjeltas design. I 2017 gikk Tjelta sine egne veier og startet sitt eget merke. En av lærdommene hun ville ha tatt med seg fra oppstarten med eget merke er å være mindre ivrig.

– Om jeg visste det jeg vet nå ville jeg sagt til meg selv at jeg ikke må ville for mye med en gang. Det må bygges stein for stein, med små steiner. Det har jeg lært av businesspartner Arnt Jakobsen som står for alt av salg, produksjon og distribusjon, sier hun.

– Som med alle nyoppstartede merker hadde vi noen barnesykdommer som vi har jobbet oss vekk fra, legger Amble til.

SOMMERTID: Pia Tjelta sier hun fortsatt vil designe korte kjoler. Foto: Renate Torseth.

Da vi snakker om den nye kolleksjonen blir hun ivrig. På kampanjebildene poserer hun med blikket festet i kameraet.

– Er dette deg i kjoleform?

– Dette er meg i kjoleform, svarer hun.

Kolleksjonen inneholder flere lette sommerkjoler som garantert kommer til å bli en slager under årets bryllupssesong og på lune sommerkvelder. Tjelta forteller at hun har fått flere forespørsler om å designe brudekjoler. Den nye kolleksjonen inneholder lange, hvite kjoler som utmerket kan brukes på den store dagen.

– Det hadde vært en drøm, sier Tjelta da hun ser for seg en brud i eget design.

KLÆR

Gode kjøp på budsjett nå

De største øyeblikkene som klesdesigner kommer nemlig når folk knytter minner til kjolene hennes.

– Det største er å lage noe som har en betydning for folk, enten det er som skuespiller eller designer. Vi prøver jo å berøre hjertene til folk. Tilbakemeldingene når vi klarer det slutter jeg aldri å bli rørt av, sier Tjelta.

MYKE MATERIALER: Pia Tjelta i eget design. Foto: Renate Torseth.

Da kolleksjonen først ble vist for publikum under Oslo Runway i august 2018, sparte hun ikke på noe.

Midt i de luksuriøse shoppinggatene i Oslo sentrum hadde hun et grandiost show med kjendisvenninner og barna deres som modeller. Nå røper designduoen at flere av kjolene ble gjort klare med nål og tråd i siste liten.

KLÆR

Slik lykkes du med batikk på egen hånd

Med en heftig sjonglering mellom jobber kreves nøye planlegging. Og en kjole er langt fra ferdig på første forsøk, Kjolene kan gjerne bli justert på flere titalls ganger fra første prototyp er klar. Ikke en kant skal være tilfeldig.

– Vi pirker helt sykt mye, sier Tjelta.

STORT PROSJEKT: Slik så det ut da Pia Tjelta viste kolleksjonen som snart kommer i butikkene. Foto: HALLGEIR VÅGENES, VG.

Tjelta klarer å holde det høye tempoet oppe fordi hun mener jobbene som skuespiller og designer gir noe til hverandre.

Uten at hun vil røpe mer kan hun fortelle at hun også er i samtaler med store, internasjonale aktører. I Norge selges merket allerede via 65 butikker. Men det er ifølge Tjelta ikke penger å tjene på klesmerket enda.

I begynnelsen var ambisjonene store. Nå er de større.

– I starten var jeg mer usikker, og nå er jeg mer positiv. Jeg vil si vi har giret opp fremfor å roe ned, avslutter Tjelta.

Publisert:

Les også

  1. NYHETER

    Pia Tjelta med visning for å hylle kvinnen

  2. KLÆR

    Pia Tjelta om designdebuten: – Drittnervøs!

Relaterte artikler

NYHETER

Pia Tjelta: – Vet ikke om klesmerket mitt kommer til å bestå etter denne krisa

KLÆR

Sofia Tjelta og Thea Sofia Loch Næss fronter ny kjolekolleksjon

NYHETER

Pia Tjelta om annerledesåret: – Som et korthus som kunne kollapse

NYHETER

Nytt norsk klesmerke: – Det skal være folkelig

KJENDIS

MinSommer: Emma Ellingsen

NYHETER

Oslo-designeren Michael Olestad debuterte i København: – Ikke sovet på flere uker

KLÆR

Kjendisene elsker klærne til Marie (19)