Holzweiler med mobilfri visning i København: – En lettelse
KØBENHAVN (MinMote) På tross av influensere med millioner av følgere på første rad vil det norske merket Holzweiler ha mobilfri motevisning.
– Vi har bestemt oss for at vi ikke ønsker at gjestene skal bruke telefoner under visningen. Det er fordi vi ønsker at folk skal være helt til stede, sier Andreas Holzweiler, som driver klesmerket sammen med søsteren Susanne Holzweiler og kona Maria Skappel Holzweiler, til MinMote.
Derfor har de designet små soveposer som publikums mobiler fikk hvile i under selve visningen i København onsdag ettermiddag.
Etter at visningen var det en lettet Holzweiler-gjeng MinMote møtte backstage.
– Nå er jeg så lettet, sier designer Maria Skappel Holzweiler mens hun sliter med å holde tilbake tårene.
Mamma Dorthe Skappel var også en selvskreven gjest under visningen, og ga datteren en god klem etter gjennomført show.
Etter at alle modellene hadde gått på catwalken ble det rungende applaus for det norske merket.
– Det er stort, sier Andreas Holzweiler og legger til at dette er første gang merket får så umiddelbar applaus etter endt show.
Selve visningen besto av mye strikk, 70-tallsinspirerte farger og ikke minst de rutete skjerfene som er merkets signatur. Mange av plaggene ble også tidsriktig brukt som unisex-plagg. Det var også showpieces med gjennomsiktige dunjakker og boblebukser.
Modellene var stylet med gelé i håret og hadde frisk og naturlig sminke med fokus på bryn.
– Mobilsamfunnet har tatt overhånd
Andreas Holzweiler forteller at de ikke ønsket med mobilforbudet ikke er å undergrave verdien av mobiltelefonen som et kreativt verktøy, men at han opplever et skifte i sosiale medier der folk blir mer bevisste på tidsbruk og tilstedeværelse.
– Vi vil formidle at hele mobilsamfunnet vi lever i har tatt overhånd. Jeg tror mange har følt på en avhengighet, og mener det er en ubalanse om det blir for mye av det.
I stedet for at de som er på visningen vil sitte med nesen ned i mobilskjermen, vil det være 20 fotografer til stede som skal skape innhold i form av bilder og video som de senere skal dele med dem som var på visningen.
På spørsmål om hvordan det blir å si nei til så mange umiddelbare reklamekroner i form av innhold på sosiale medier, sier Andreas Holzweiler at det blir et slags eksperiment.
– Det blir spennende å se hvordan folk reagerer. Det kan hende folk kjeder seg etter tre minutter, så man vet jo aldri. Det blir et sosialt prosjekt å bruke så mange millioner uten å være garantert umiddelbar dekning i sosiale medier. Man kan bli stresset av å se hvor mye det koster, så man vil jo gjerne bygge opp under synligheten, sier Holzweiler og legger til:
– Vi skaper mye innhold vi kan rulle ut i ettertid. Majoriteten av de vi vil nå ut til er ikke på visningen. En story på Instagram er borte etter 24 timer. Hvis vi ikke risikerer noe, kommer vi ikke videre. Hele kolleksjonen handler om å logge av og på, derfor er dette et naturlig valg. For oss føles dette som et nytt steg og et modig valg.
Ikke første merke uten mobil
Holzweiler er ikke det første klesmerket som har hatt mobilforbud på motevisninger. Amerikanske Marc Jacobs er en av designere som har et ambivalent forhold til sosiale medier, og bannlyste derfor mobiltelefoner fra sin visning i 2017. Han fortalte at grunnen til at han gjorde det var at det var så frustrerende å jobbe med noe i flere måneder, også ender det med at de som er på showet kun ser det gjennom skjermen på telefonen.
– Alt jeg ba om var at folk brukte syv minutter av tiden sin uten en elektronisk dings i hånden, sa Jacobs etter visningen.
Det er fjerde gang den norske motesuksessen viser sin kolleksjon under den danske moteuken. I forrige runde ble de også anmeldt av Vogue, noe Andreas Holzweiler mener har betydd mye for merkets synlighet og videre utenlandssatsing i året som har gått.