Franske Alexandre Matiussis signaturplagg er vår nye favoritt.
Da Tone Damli iførte seg en knallgul topplue fra snekkermerket Carhartt for et par år tilbake, løp nordmenn i flokk for å kaste seg på den brennhete trenden. På sidelinjen manet Gisle Stokland, redaktør for kulturnettstedet 730, til forsiktighet: Tre lua ned over ørene til nok Instagrambloggere, og plagget risikerer et harrystempel.
Les også: Dette er vinterens fineste luer
To år senere står et utall trendjegere bokstavelig talt med lua i hånda. Gult er ut, og utenfor rusler gradestokken uanfektet ned mot tosifret blått.
Fra Paris kommer redningen i form av en fransk designers forkjærlighet for Jaques Cousteau, Papa Smurf og Bill Murray som Steve Zissou i Wes Andersons «The Life Aquatic». Felles? Den knallrøde toppluen.
untitled linkAlexandre Matiussi – over – står bak det franske merket AMI, et soloprosjekt han gikk løs på etter opphold i merkehus som Marc Jacobs, Dior og Givenchy.
Gå vinteren i møte: Sesongens stiligste vintersko for menn
Sesong etter sesong spytter franskmannen ut grafiske t-skjorter, enkle joggegensere og ytterplagg med rene snitt. Da designeren fikk forespørsel om å lage en samarbeidskolleksjon med tradisjonsrike Moncler, valgte han også i denne kolleksjonen å inkludere sin personlige favoritt.
– Selv har jeg gått med topplue siden jeg var veldig liten, i alle typer farger. En dag tok jeg på meg en som var rød, og det ble en naturlig lykkebringer for meg, sier designeren selv til nettstedet Lyst.
Siden 2013 har Matiussi valgt å inkludere sitt personlige lykkeplagg i hver eneste kolleksjon. Som regel kan man skimte minst én modell iført toppluen når Matiussi sender sine nyeste kreasjoner ned catwalken. Unntaket var våren 2015, da luen glimret med sitt fravær til designeren selv kom på scenen for å motta publikums anerkjennelse.
I Norge forbinder mange den røde toppluen med hotellmagnat og mangemilliardæren Olav Thon. I en alder av 92 er forretningsgiganten fortsatt aktiv i yrkeslivet, og han har selv sagt at fargerike klesvalg hjelper ham å holde motivasjonen oppe på kontoret.
Les: Olav Thon avslører hemmeligheten bak den røde luen
– Det er ikke sikkert jeg hadde klart å tilbringe tid i kontorlokalene om jeg hadde vært så gørrkjedelig antrukket som folk forventer at man skal være som forretningsmann, sa Thon da han for noen år tilbake ble spurt om hvorfor han valgte nettopp den røde toppluen.
Kuldesesong: Plaggene som holder deg varm i vinter
Farger kommer og går i bølger, men i motsetning til den refleksvestgule topplua som eksploderte i popularitet for to år siden, har den røde luen bitt seg fast i motebildet. I år har blant annet skandinaviske Filippa K hevet seg på trenden, med sin egen versjon i ribbestrikket ull.
Vi liker toppluen best med en grå genser, en mørk jeans i rådenim, hvite joggesko og vinterens fineste ytterplagg – den klassiske kamelhårsfrakken.
Lurer du på noe i forbindelse med denne artikkelen? Bruk kommentarfeltet, eller finn meg på Twitter som @sverrehagen!