BRILLEFINT SAMARBEID: Ekteparet Michelle Rowley og Helge Flo staret det populære merket Kaibosh for tre år siden. Foto: Silje Knutsen
Mote

Disse står bak Norges kuleste brillemerke akkurat nå

Det bergensbaserte brillemerket Kaibosh vil bringe designbriller til folket og få deg til å ta dristigere motevalg.

  • Elise Alexandra Gulbrandsen
Publisert:

Da ekteparet Michelle Rowley og Helge Flo startet merket Kaibosh for litt over tre år siden var det med utgangspunkt i en drøm om å leve av å designe briller under eget merke.

Eventyret begynte med at de designet briller for merker som Cheap Monday og Bruuns Bazar. Men så bestemte de seg for å realisere drømmen om å lansere sitt eget merke. Med dansken Jesper Jeppesen på laget har Kaibosh nå fem egne butikker. Planen er å utvide videre, og neste år ønsker de å åpne Kaibosh-butikker i Sverige. Rowley beskriver de siste årene slik: Spennende, skummele, modig, morsomt og smertefullt.

Hører ikke på sladder

I sin siste kampanje har Kaibosh valgt en omdiskutert brillemodell, nemlig voldsdømte John Olav Nilsen. På spørsmål om dette valget svarer de kort:

– Vi ønsker å støtte lokale artister og produsenter. John Olav har vært en stor støttespiller for Kaibosh siden begynnelsen. Kaibosh hører ikke på sladder, vi går vår egen vei, sier Rowley.

FREKK FORM: Brillene «A cat at Løkka» kan være en sprek oppdatering på brillefronten.

For de fleste er briller en ting man investerer i og legger ned mye tid for å finne den rette. Teamet bak Kaibosh ønsker at både solbriller og vanlige briller skal være så rimelig at du kan ha forskjellige briller til forskjellige anledninger uten at det går ut over kvaliteten. Brillene til kontormandagen passer kanskje ikke så godt til fest lørdag kveld?
– Vi vil hjelpe flere mennesker å ha det morsomt med briller i stedet for å være tvunget til å bare ha ett par, sier Rowley til MinMote. Selv om høsten sniker seg på er det ingen grunn til å legge bort solbrillene. Tvert i mot, høst og vintersolen kan være skarp å ha med å gjøre. Et par solbriller kan være med på å friske opp et helt antrekk hele året, enten det er på stranden eller i skibakken.

Jukselapp: Her er høstens aller største trender

Ny brilletrend

Om du er på utkikk etter et nytt par briller eller solbriller har Kaibosh-skaperene et varsel om hva som er det hotteste innenfor brillemote de kommende sesongene.

– Etter en lang periode med stort fokus på rammer i acetat beveger vi oss med stormskritt mot mer metall, sier Rowley til MinMote.

Kaibosh har fått fotfeste internasjonalt, og med det har duoen vist at det er mulig å lykkes i et nisjemarked, også fra Norge.

– Hva er suksess, og har vi oppnådd det enda? Det er så mye mer vi vil gjøre, og så langt føles det bare som om vi har skrapet i overflaten. Vi er ikke typene som hviler på laurbærene og feirer, vi tenker alltid på det som kommer. Vi er ikke fornøyde før Kaibosh er et navn å regne med, forteller Rowley.

KLÆR

De beste høstkjøpene

FEAR AND LOATHING: Kaibosh er ikke redd for å dra på da det kommer til design, noe som har gjort at de har bemerket seg internasjonalt. Her er brillen «Outtasight».

Tidkrevende arbeid

Om det er andre som sitter med en lignende drøm har de et enkelt råd: Gjør det, men ikke gjør det alene.

For det er liten tvil om at det er krevende å lykkes som designer. Rowley tør ikke tenke på hvor mange arbeidstimer som er gått med for å realisere drømmen, men er sikker på en ting: At Kaibosh skal fortsette å vokse, uten at det var noe de forventet i begynnelsen.

– Jeg tror ingen entreprenører bruker tid på å tenke på det man kan forvente, de blir bare drevet videre av trangen til å skape. Det er ikke en logisk prosess, og om det hadde vært det hadde de fleste prosjekter aldri blitt påbegynt. Søvnløse netter er bare en del av jobben.

Publisert:

Les også

  1. SMINKE

    Slik får du sminken til å vare hele dagen

  2. NYHETER

    Motemagasin lanserer egen kvinnebil: Lilla, «godterihvit» og med øyenvipper

  3. KJENDIS

    Dette er prinsesse Dianas ukjente niese

Relaterte artikler

NYHETER

Gründer-ektepar åpner luksusbutikk på 800 kvadratmeter

NYHETER

Camilla Pihl lanserer klesmerke: – En drøm som går i oppfyllelse

NYHETER

Lady Gaga valgte norsk design

TILBEHØR

Miss Mathiesen lager øredobbene kjendisene digger

NYHETER

Dette er mote-Norges ukjente suksesspar

KLÆR

Drømte om å bli sportsjournalist - nå gjør han suksess som motedesigner

KLÆR

Oslo Runway: Høydepunktene fra den norske moteuken