Det bergensbaserte brillemerket Kaibosh vil bringe designbriller til folket og få deg til å ta dristigere motevalg.
Da ekteparet Michelle Rowley og Helge Flo startet merket Kaibosh for litt over tre år siden var det med utgangspunkt i en drøm om å leve av å designe briller under eget merke.
Eventyret begynte med at de designet briller for merker som Cheap Monday og Bruuns Bazar. Men så bestemte de seg for å realisere drømmen om å lansere sitt eget merke. Med dansken Jesper Jeppesen på laget har Kaibosh nå fem egne butikker. Planen er å utvide videre, og neste år ønsker de å åpne Kaibosh-butikker i Sverige. Rowley beskriver de siste årene slik: Spennende, skummele, modig, morsomt og smertefullt.
Hører ikke på sladder
I sin siste kampanje har Kaibosh valgt en omdiskutert brillemodell, nemlig voldsdømte John Olav Nilsen. På spørsmål om dette valget svarer de kort:
– Vi ønsker å støtte lokale artister og produsenter. John Olav har vært en stor støttespiller for Kaibosh siden begynnelsen. Kaibosh hører ikke på sladder, vi går vår egen vei, sier Rowley.
For de fleste er briller en ting man investerer i og legger ned mye tid for å finne den rette. Teamet bak Kaibosh ønsker at både solbriller og vanlige briller skal være så rimelig at du kan ha forskjellige briller til forskjellige anledninger uten at det går ut over kvaliteten. Brillene til kontormandagen passer kanskje ikke så godt til fest lørdag kveld?
– Vi vil hjelpe flere mennesker å ha det morsomt med briller i stedet for å være tvunget til å bare ha ett par, sier Rowley til MinMote. Selv om høsten sniker seg på er det ingen grunn til å legge bort solbrillene. Tvert i mot, høst og vintersolen kan være skarp å ha med å gjøre. Et par solbriller kan være med på å friske opp et helt antrekk hele året, enten det er på stranden eller i skibakken.
Jukselapp: Her er høstens aller største trender
Ny brilletrend
Om du er på utkikk etter et nytt par briller eller solbriller har Kaibosh-skaperene et varsel om hva som er det hotteste innenfor brillemote de kommende sesongene.
– Etter en lang periode med stort fokus på rammer i acetat beveger vi oss med stormskritt mot mer metall, sier Rowley til MinMote.
Kaibosh har fått fotfeste internasjonalt, og med det har duoen vist at det er mulig å lykkes i et nisjemarked, også fra Norge.
– Hva er suksess, og har vi oppnådd det enda? Det er så mye mer vi vil gjøre, og så langt føles det bare som om vi har skrapet i overflaten. Vi er ikke typene som hviler på laurbærene og feirer, vi tenker alltid på det som kommer. Vi er ikke fornøyde før Kaibosh er et navn å regne med, forteller Rowley.
De beste høstkjøpene
Tidkrevende arbeid
Om det er andre som sitter med en lignende drøm har de et enkelt råd: Gjør det, men ikke gjør det alene.
For det er liten tvil om at det er krevende å lykkes som designer. Rowley tør ikke tenke på hvor mange arbeidstimer som er gått med for å realisere drømmen, men er sikker på en ting: At Kaibosh skal fortsette å vokse, uten at det var noe de forventet i begynnelsen.
– Jeg tror ingen entreprenører bruker tid på å tenke på det man kan forvente, de blir bare drevet videre av trangen til å skape. Det er ikke en logisk prosess, og om det hadde vært det hadde de fleste prosjekter aldri blitt påbegynt. Søvnløse netter er bare en del av jobben.