HAV OG SKJELL: Bilde fra Ida Nilsens kampanje som ble tatt i sjøkanten sommer, hvor designeren finner mye inspirasjon. Modell Haroula. Foto: Anna Stokland

Tilbehør

Ida Nilsen mot drømmen om eget smykkeunivers

Siden Ida Nilsen (36) var liten har hun drømt om å lage smykker. Nå dukker øredobber hun har designet opp i Vogue, i ørene til naboen og amerikanske skuespillere.

  • Åsa H. Aaberge
Publisert:

Måten Ida Nilsen snakker på levner liten tvil om at hun er i ekstase over å se smykkedrømmen komme til live. Hun er engasjert og snakker uten pause. Viser frem hva hun har laget til nå. Har klare visjoner for neste design, og målene som ligger litt lengre frem i tid.

MinMote møter Oslo-designeren på hennes lokale kaffebar, litt over et år etter at hennes selvtitulerte smykkemerke ble virkelighet.

– Så lenge du virkelig har lyst til noe, så får du det til. Det er utrolig hvordan tingene faller på plass. Det er det jeg har følt med smykkene mine. Jeg har ønsket det så lenge og nå skjer det, sier Ida Nilsen, smiler og tar en slurk kaffe.

MOT SMYKKEDRØMMEN: Ida Nilsen fra Oslo har på kort tid etablert seg som smykkedesigner. Etter hvert vil hun lære gullsmedyrket. Foto: Åsa H. Aaberge/VG

– Jeg glemmer tid og sted

Det første Nilsen gjorde da hun besøkte besteforeldrene sine i Polen som ung tenåring, var å dra til gullsmeden.

– Der fikk jeg laget mine egne smykker. Jeg har siden drømt om å designe mine egne smykker, forteller hun.

En mastergrad i business, to sønner og et tilfeldig møte med en gullsmed senere former drømmen seg nå mot suksess.

– Det var først da jeg fikk min andre sønn, og var i mammaperm, at jeg hadde tid til å lære meg å lage smykker, sier Nilsen. I 2017 oppsøkte hun SugarShop på Briskeby for å lære kunsten som kunne realisere drømmen.

– Hun ville så gjerne lage smykker. Selv med to små barn, den ene nyfødt, kom hun inn her med alle ideene sine og et enormt engasjement for å lære, sier Elisabeth Laila Due, som driver smykkestudioet SugarShop.

– For meg er dette paradis, jeg er så glad for at hun tok meg imot, sier Nilsen og ser seg rundt i studioet, som MinMote får være med å se.

– Jeg vil tilbake til håndverket, og lære å lage mer selv. Jeg elsker dette. Jeg glemmer tid og sted, sier hun om designprosessen. Nå vil hun lære å fatte stener. Kanskje en gang bli gullsmed.

Nilsen tar inspirasjon fra alt fra astrologi til naturen, og har bøker fulle av skisser og ideer. «Ariel», en av hennes mest populære øredobb-modeller, er laget av avstøpet av et skjell Nilsen fant på Bygdøy og nøye selekterte ferskvannsperler.

NATURLIG: «Cecilia»-hoops i sølv fra en shoot ved sjøen i sommer. Foto: Anna Stokland

TILBEHØR

Hasla-søstrene gjorde helomvending

18. september 2020

– Å lage noe nytt er ikke bærekraftig

Ingenting skal gjøres halvveis i Nilsens smykkeunivers. Alt fra de edle metallenes opprinnelse, til safirer og perlenes opphav vil Nilsen vite. Bærekraft står i sentrum så langt det lar seg gjøre, og alle smykker lages i 100 prosent resirkulert gull og sølv.

– Alt jeg gjør er ikke bærekraftig, for å lage noe nytt i det hele tatt er ikke bærekraftig. Men jeg streber etter å gjøre det jeg kan for at smykkene er så bærekraftige som mulig, sier Nilsen og viser frem smykkeposer laget i organisk bomull.

– Det er et enormt fokus på bærekraft i klesbransjen, men mange glemmer at smykkebransjen også kan være bærekraftig, eller ikke bærekraftig. Nilsen forteller at eksempelvis ferskvannsperler, som er svært populært i smykkedesign, og som hun selv har brukt, sjelden er bærekraftig fremstilt noe hun påpeker at er et problem. Safirene hun jobber med nå derimot, er ubehandlet og angivelig av etisk opprinnelse, fra en gemmolog på Sri Lanka. Nilsen jobber grundig og lenge for å finne produsenter og materiale.

Et lite, familiedrevet gullsmedverksted i byen Córdoba i Spania håndlager nå Nilsens design, som øreringene med navnet «Cecilia». De har blitt en favoritt hos blant andre tidligere supermodell Hanneli Mustaparta og Camilla Phil, kan Nilsen fortelle. Den Los Angeles-baserte skuespilleren Khadija Red Thunder (26), aktuell i filmen «After We Collide», har også latt seg også fange av Nilsens smykkeunivers.

– Det hele var surrealistisk. Jeg hadde «stalket» henne på Instagram og tenkte at hun var en drømmekunde. Noen uker senere tok hun selv kontakt med meg og spurte om øredobber, forklarer Nilsen. Red Thunder har blitt en av Oslo-designerens mest lojale tilhengere. Så lojal faktisk, at de to nå skal designe smykker sammen med avstøpning av et skjell Nilsens sønn fant på Bygdøy.

– Det er helt utrolig, jeg er så glad, sier Nilsen om samarbeidet som foreløpig er i startfasen. Et samarbeid med den svenske influenceren Ida Sjunnesson er også på trappene.

BYGDØY TIL L. A: Prototyper av øredobbene Nilsen lager med skuespilleren Khadijha Red Thunder, støpt av et skjell funnet på Bygdøy. Foto: Åsa H. Aaberge/VG

I Vogue og i verden

Estetikken og ideologien i Nilsens smykkemerke er gjennomført ned til hver minste detalj. At ingenting er overlatt til tilfeldighetene synes. At sortimentet er relativt lite, er et poeng i seg selv.

– Jeg vil ikke lage noe bare for å lage noe, sier Nilsen.

Tross smalt sortiment, foreløpig, vekker Oslo-designeren oppmerksomhet på verdensbasis. Den britiske skuespilleren Gugu Mbatha-Raw brukte nylig smykker fra Nilsen i et TV-intervju med BBC. Øredobber fra Nilsen har figurert i britiske Vogue og er en favoritt hos blant andre den finske stylisten Suzanna Gembege.

FINSK FAN: Den finske stylisten Suzanna Gembege i øredobber fra Ida Nilsen. Hun bruker Nilsens design både privat og i styling-jobber. Foto: Suzanna Gembege

I sommer har bruder i flere land giftet seg med Nilsens perler i ørene.

– Jeg har hatt flest utenlandske kunder i det siste, og sendt til hele Norden, Frankrike, Tyskland, Saudi-Arabia, Australia og mye i England. Det er så gøy å se at folk føler seg fine i smykkene mine.

Og selv om suksessen høres overveldende positiv ut, legger ikke Nilsen skjul på at det kan være tøft å starte for seg selv med kostnader på alt fra materiale til markedsføring.

– Jeg føler jeg har tråkket opp løypa nå. Det er jo det her jeg vil gjøre. Jeg tenker alt kommer til sin tid, sier hun og fortsetter:

– Det er klart at jeg drømmer om å gjøre dette for fullt. Og å lære å lage alt selv, men jeg forstår at det tar tid før jeg kan gjøre «fine jewellery» og tjene penger på det. Og det går fint for jeg har det gøy.

Publisert:

Les også

  1. Hasla-søstrene gjorde helomvending

    18. september 2020

  2. Syv norske smykkemerker som pynter deg i sommer

    18. juni 2020

  3. Smykk deg i sesongens fineste bling

    23. september 2020

Relaterte artikler

TILBEHØR

Hasla-søstrene gjorde helomvending

NYHETER

Oslo-butikk vil hylle norsk smykkekunst

KJENDIS

MinStil: Emil Ringheim

KJENDIS

Påskespalten: Kine Hartz

KJENDIS

MinStil: Anne Berit Valla Staalnacke

NYHETER

Celine Aagaard om: Familielivet, barndommen og karrieren

HJEMME HOS

Hjemme hos: Caroline Alvilde Kildebo