Mote

Marikken (22) omsetter for millioner

GRÜNDER: Marikken Grønseth designer smykker for familiebedriften Bon Dep. Kombinasjonen å være kommersiell og stilfull er nøkkelen til suksessen, sier hun. Foto: Thea Roll Rakeng/VG

– Det er nesten litt skremmende hvor bra det har gått fra starten av, sier Marikken Emilia Grønseth om smykkemerket sitt Emilia by Bon Dep.

  • Thea Roll Rakeng
Publisert:

22-åringen fra Oslo har nettopp hatt hjemmeeksamen da hun møter MinMote i den stekende junisolen. Grønseth studerer internasjonal markedsføring i København, men har vært hjemme i Norge de siste månedene på grunn av viruspandemien.

– Nå har jeg sommerferie, eller, nå kan jeg fokusere fullt og helt på smykkene, sier hun og tar en slurk av iskaffen.

SATSER: 22-åringen fra Oslo har hårete mål for smykkemerket sitt. Først på listen er å erobre Europa. Foto: Thea Roll Rakeng/VG

Emilia by Bon Dep selges i 37 forskjellige butikker i Norge, fire i Danmark, én i Tyskland, én i London og i Shanghai.

– Det har fungerte veldig fint å jobbe med smykkemerket ved siden av studiene, men etter sommeren skal jeg ha utveksling hjemme i Oslo. Da kan jeg fokusere fullt og helt på Emilia by Bon Dep, og da er planen å satse mer på utlandet.

Hun forteller at hun har vokst opp med to gründerforeldre som aldri har vært redde for å kaste seg ut i nye prosjekter. I 2012 startet moren hennes, Vibeke, interiørfirmaet Bon Dep og etter noen år begynte faren hennes og så å jobbe der.

I begynnelsen solgte Bon Dep mest interiørartikler som puter i Liberty-stoff, knotter og små toalettmapper. Men det var da firma ble Europa-distrubutør for de kinesiske hårstrikkene Kknekki at ballen for alvor begynte å rulle.

– Vi begynte å selge dem for fire år siden, og totalt har vi nå i overkant av 1500 forhandlere. I tillegg selger Bon Dep annen hårpynt som sløyfer, spenner og store klyper med Swarovski-stener blant annet, forteller Grønseth.

NYHETER

KRITIKKEN HAGLER MOT IT-MERKET SPORTY AND RICH

Omsetter for millioner

Familiefirmaet vokser raskt. I 2017 hadde Bon Dep AS driftsinntekter på fem millioner, så 11,8 millioner ett år senere, og i 2019 hadde inntektene økt til 25,7 millioner kroner.

Ifølge Grønseth er seks millioner av driftsinntektene grunnet hennes smykkemerke Emilia by Bon Dep.

– Så i fjor stod jeg for 20 prosent av omsetningen i Bon Dep, det er ganske vilt. Det er nesten litt skremmende hvor bra det har gått fra starten av, innrømmer hun.

Merket så dagens lys i midten av januar for et og et halvt år siden. Grønseth har alltid elsket smykker, og var spesielt begeistret for enkle øreringer som gjorde litt ut av seg uten å være for prangende.

– Alt begynte med at jeg maste på mamma om hun kunne få laget helt enkle hoops med fargede stener rundt til Bon Dep. Mamma er opptatt av å nå ut til den unge generasjonen, og jeg har derfor vært så heldig å få en finger med i spillet. Vi fant vi ut at vi bare kjører på sammen, forteller Grønseth og ler.

– Jeg liker det rent og enkelt

I 2019 begynte hun å jobbe heltid i familiebedriften, og fikk ansvar for smykker som et prøveprosjekt. Gikk det bra fikk hun fortsette, og gikk det dårlig ville prosjektet blitt skrinlagt. Det er ingen nåde selv om vi er i familie, forklarer hun.

– Jeg fikk helt overtenning og kom med masse ideer. Jeg elsker charms og det er derfor dette begynte, sier Grønseth og tar seg til øreflippene som prydes av selvdesignende hoops med sjøstjerner.

Konseptet er enkelt - klassiske øreringer i gullforgylt sølv med stener i forskjellige farger. Charms i ulike former, figurer og farger selges separat slik at man kan «lage sine egne øredobber» eller skifte uttrykk med ulike påheng. Sommerkolleksjonen består også av halssmykker som chunky chains og perler.

– Jeg begynte å selge dem inn til butikker i fjor, og det har gått utrolig bra. Det er kjempegøy! Men jeg føler på at jeg må fornye meg og ikke blir for komfortabel, for det verste er å mette markedet og at folk blir lei. Det er viktig å unngå, sier Grønseth.

– Hva følte du at manglet på det norske smykkemarkedet når du bestemte deg for å lage en egen kolleksjon?

– Det var to ting. Før det første, det uttrykket vi har - at det er grafisk og enkelt, men likevel spesielt. Men også det med fleksibiliteten. Både hvis man tenker i et miljøperspektiv, men også at smykkene blir veldig personlige. Du har ett par øredobber, men så kan du bytte ut charms og skifte uttrykk, sier hun og legger til:

– Det blir jo litt det samme med klær. Du har en god base, men kan style opp og ned med tilbehør.

– En del av stilen min er veldig søt, mens den andre delen er litt kulere. Jeg er nok ikke så kreativ i klesstilen som jeg er når jeg designer, sier Grønseth til MinMote. Foto: Thea Roll Rakeng/VG

– Hvordan vil du beskrive din egen stil?

– En del av stilen min er veldig søt, mens den andre delen er litt kulere. Jeg er nok ikke så kreativ i klesstilen som jeg er når jeg designer. Jeg liker det rent og enkelt. For meg er det viktigere å ha godt stelte klær med god passform så man ser fresh ut. Selv om jeg aldri bruker sminke da, sier Grønseth og ler.

Hun er på evig jakt etter den perfekte jeansen, og fortsetter med å beskrive drømmeantrekket sitt:

– Jeans, en dødsfin cashmeregenser og noen kule sko. Jeg er obsessed med jakker og sko. Det er det det går i. Resten av garderoben min er baseklær, forteller hun.

MANN

Hva corona har lært meg om garderoben min

– Jeg har vært heldig

Grønseth medgir at en del av nøkkelen til suksessen har vært å benytte seg av kontaktnettet rundt Bon Dep som var bygget opp fra før. Å kunne tenke kommersielt uten at det går utover estetikken og designstilen er helt essensielt, forklarer hun. Å ha mamma i ryggen som mentor har vært veldig verdifullt, sier Grønseth.

– Jeg har på en måte blitt hevet ut i det, og har lært masse på veien. Jeg er klar over at jeg har vært heldig som har hatt egenkapital til å starte med, og trygghet i at smykkemerket ligger under et større firma.

Motebransjen er i endring og de siste årene har det vært økt fokus på bærekraft og etisk produksjon, samt at merker er transparente når det kommer til fabrikker.

Grønseth forteller at dette er et viktig fokusområde for familiebedriften. Hårpynten i Bon Dep blir produsert i Frankrike, mens noe kommer fra Kina. Grønseths smykkekolleksjon blir også produsert på en fabrikk i Kina.

– Vi har god kontakt med fabrikkene vi samarbeider med og kommuniserer med dem både på Whatsapp og over telefon. Vi skulle egentlig til Kina for å besøke fabrikken nå i mai, men på grunn av coronaviruset ble turen utsatt. Men vi er absolutt veldig opptatte av at det skal være gode forhold for arbeiderne der vi lager kolleksjonene våre, sier hun.

– Hva er planene fremover?

– Planen er å prøve å fornye seg, men fortsatt holde preget som er i dag. Vi kommer ut med fire kolleksjoner i året, så det er også en viktig del av suksessen tror jeg. Målet er å omsette for ti millioner i år, og drømmen er å ta et nytt land med storm, slik vi har gjort i Norge. Hadde jeg fått inn smykkene hos Net-aporter hadde jeg vært lykkelig. Jeg sikter høyt, sier Grønseth.

Les også: ISABELLA LÖWENGRIP: – JEG VIL ALDRI LEVE SÅNN IGJEN

Publisert:

Les også

  1. MANN

    Kronikk: Jeg har for mange plagg

  2. KJENDIS

    Fire norske moteprofiler: Se min sommerkjole

  3. KLÆR

    Sara (25) brenner for en bedre motebransje

Relaterte artikler

HUDPLEIE

Elixir-sjef Marianne Fjørtoft: – Vi vil aldri betale en influencer

TILBEHØR

Hasla-søstrene gjorde helomvending

TILBEHØR

Ida Nilsen mot drømmen om eget smykkeunivers

KJENDIS

Designer Eva Lie om fantasistakker: – Det finnes ingen regler

KJENDIS

Designer Tine Mollatt om: Milliontapet, fremtiden og de nye planene

KJENDIS

Bianca Ingrosso til MinMote om: Stil, injeksjoner, angsten og kjærligheten

NYHETER

Holzweiler om den nye satsingen: – Vi må tørre å være litt annerledes