Mote

Hasla-søstrene gjorde helomvending

SØSTRENE SISTERS: Gunnhild (t.v.) og Anne Hasla har tatt over familiemerket Hasla og giret opp driften. Foto: Elise Alexandra Gulbrandsen/MinMote.

Gunnhild (34) og Anne (36) Hasla blåste nytt liv i familiebedriften. 

  • Elise Alexandra Gulbrandsen
Publisert:

– Det kan kanskje virke som vi har dukket opp og fått en rask suksess, men det er ikke tilfelle i det hele tatt. Det ligger ofte mye hardt arbeid bak det man ikke ser, sier Gunnhild Hasla.

Designer Anne og søsteren Gunhild Hasla er i dag ansvarlige for driften av smykkemerket Hasla.

Smykkemerket har sine røtter fra Valle i Setesdalen, og ble startet allerede på begynnelsen av 80-tallet av foreldrene Grete og Ørnulf. Den gang drev de med tradisjonsprodukter og bunadssølv i tillegg til mer kommersielle smykker. Men for tre år siden bestemte familien seg for å dele driften av de to merkene.
Les også: Jakken som passer til alt

Foreldrene driver nå Fossensylv, som lager tradisjonssmykkene, mens Gunnhild og Anne har tatt over designsmykkene i Hasla.

– Det var et lurt valg. Det var vanskelig å jobbe med både PR og salg da merket var så mikset. Det har vært avgjørende for at vi har lyktes, sier Gunnhild Hasla.

Men selv om det er lange familietradisjoner for håndverket, var det ifølge søstrene Hasla ingen selvfølge at de skulle følge i foreldrenes fotspor.
– Vi tenkte det var det siste vi skulle, sier Anne Hasla.

Men tiden gikk, og etter hvert ble det naturlig for de to søstrene, som i mellomtiden hadde utdannet seg innenfor kunst og musikk, å gå inn i driften av familieselskapet.

– Vi fikk en økt interesse, så det skjedde gradvis. Vi fikk en økt forståelse av hva mamma og pappa har fått til, og hva det kan bli, sier Gunnhild.

POP-UP: I forbindelse med lanseringen av den nye kolleksjonen har Hasla-søstrene bygget en mini-popup-butikk i Oslo for å kunne vise frem de nye smykkene. Foto: Elise Alexandra Gulbrandsen/MinMote.

24/7-jobb

Å dele merket ble starten på en ny vår.

– Da vi delte merket ble det endelig vi som driver Hasla. Vi styrer det, og tar det i den retningen vi vil. Vårt generasjonsskifte viser også et designskifte, sier Anne Hasla.

– Historien vår er en del av identiteten vår, så en utfordring vil være å ikke miste den, legger Gunnhild til.

TILBEHØR

Syv norske smykkemerker du må vite om

En annen av utfordringene med å jobbe så tett med familien er at det fort blir snakk om jobb – hele tiden, døgnet rundt.

– Jeg vet at jeg kan sende meldinger til Anne hele tiden om jeg skulle komme på noe. Det er godt med den takhøyden. For oss funker det bra, men det kan nok være irriterende for de vi er sammen med, sier Gunnhild og ler.

– Jeg tror det blir mindre konflikt av at vi har så atskilte arbeidsoppgaver. Det er jeg som gjør designet, og Gunnhild står for driften. På den måten blander vi oss ikke inn i hva den andre gjør.

Nå har designer Anne Hasla flyttet hjem til Valle og Setesdalen med familien sin. Her kan hun være nært verkstedet, familien og ikke minst naturen. De ville Setesdalsfjellene har vært inspirasjon for Hasla sine kolleksjoner.

– Det er godt å være omgitt av naturen hele tiden. Også jobber jeg alltid i dusjen. Det er stedet hvor jeg virkelig kommer på ting og tenker godt, sier hun.

Corona-rammet

I utformingen av smykkene brukes det edle, resirkulerte metaller. Under coronapandemien har metallprisene skutt i været, noe som påvirker det norske smykkemerket økonomisk.

– Det er krevende, sier Gunnhild Hasla.

– Vi har ikke kunnet skru opp prisene med 30 prosent over natten, så det vises så klart på marginene, legger hun til.

Merkets forrige kolleksjon ble lansert i begynnelsen av mars, da landet nærmest stengte ned. Butikker ba også om å få utsatt sine leveranser.

– Det var tøft, men det gikk fint. Det viste seg at sommerferie i Norge for nordmenn var lønnsomt for merker som oss. Det var en positiv konsekvens av corona. Vi merker også at folk vil støtte oss, og det setter vi ekstremt pris på, sier Gunnhild.

VALLE OG OSLO: Merket drives i dag fra Oslo, mens designet utformes i Valle. – Vi har eget verksted og støperi, så vi har hendene veldig i det. Selv om vi produserer så lages alt av design og prototyper på verkstedet der vi har full kontroll. Vi begynte ikke på null, og det har vært godt med å ha så lange tradisjoner, sier Anne Hasla. Foto: Elise Alexandra Gulbrandsen/MinMote.

Naturen og kunsten

I 2019 hadde Hasla AS driftsinntekter på 9,5 millioner kroner. Driftsresultat landet på på 117.000 kroner, ned 900.000 fra året før.

– At vi delte opp merket gjorde at det tradisjonelle fikk en nedgang, sier Gunnhild.

Merket har de siste årene også jobbet tett med PR-byrået This Is, og er tatt inn i varmen av Colina Agency med Anett Ringstad i spissen. Dette har tiltrukket seg en ny kundegruppe, og smykkene blir stadig sett på flere av landets moteinfluencere.

TILBEHØR

Marikken (22) omsetter smykker for millioner

I butikken på Grünerløkka i Oslo har de også smykker fra andre designere, både små uavhengige norske gullsmeder og større utenlandske merker som danske Maria Black og AnniLu.
Haslas nye kolleksjon kalt «Elements» består av ringer, kjeder og øredobber i både sølv og forgylt sølv. Kolleksjonen er inspirert av kubismen fra tidlig 1900-tall, noe Anne har vært fascinert av siden studietiden.

– Det er skikkelig godt å jobbe som designer når man kan være litt borte fra det som skjer. Da føler jeg at jeg kan bli friere i mine tanker, og bli mindre påvirket, sier Anne og legger til:

– Så får vi håpe det er positivt for Hasla, og at jeg ikke går helt inn i en boble.

FIN JOBB: – Det er takknemlig å jobbe med smykker. Det er ingen som kaster et edelt metall, sier Anne Hasla. Her er deler av deres siste kolleksjon. Foto: Elise Alexandra Gulbrandsen/MinMote.
Publisert:

Les også

  1. TILBEHØR

    Syv norske smykkemerker som pynter deg i sommer

  2. TILBEHØR

    Marikken (22) omsetter for millioner

Relaterte artikler

TILBEHØR

Ida Nilsen mot drømmen om eget smykkeunivers

NYHETER

Oslo-butikk vil hylle norsk smykkekunst

NYHETER

Startet klesmerke rett før corona: – Har våknet med et gisp

NYHETER

Designer Elisabeth Stray Pedersen: – Kanskje corona ga oss dytten vi trengte

TILBEHØR

Norske merker lager «design»-ansiktsmasker

KJENDIS

MinStil: Emil Ringheim

NYHETER

Grünerløkka-stunt vekker oppsikt