Derfor går alle med «raske briller» nå
Moteprofiler omfavner den sporty brillen.
Tidligere var den raske brillen forbeholdt de som var ekstra ivrige på treningstur og noe vi husker fra 90-tallet.
Tidligere denne sommeren har vi også sett brillene på prinsesse Anne (67), som var raskt ute med sesongens mest trendy tilbehør. Mikrotrenden har nå blusset opp for alvor.
– 90-tallet er supertrendy, og de gamle Oakley-modellene har fått sin renessanse. Det er alltid en eller to kule personligheter som plukker det opp, så sprer det seg superfort i hele verden, sier Kyrre Alver i Blender, som ikke legger skjul på at han selv elsker 90-tallets trender.
Influencer Rikke Krefting er blant dem som etter litt tvil har tatt i bruk de sporty brillene.
– Jeg bruker dem alltid når jeg er ute og løper eller går turer, også passer de perfekt da jeg leser i den sterke sommersolen. De gir en morsom og edgy tvist som jeg digger, men de må brukes med måte, sier hun til MinMote.
De nye it-jentene: Rikke Krefting
Anne Krogh Ankerstad, markedssjef i Krogh Optikk, forteller at flere får øynene opp for å beskytte øynene med solbriller tilpasset bruken.
– Det er en generell trend i samfunnet med mye spesialisert utstyr, og da blir det også viktig med korrekte solbriller til den enkelte anledning, mener hun.
– Nostalgi rundt disse fasongene
Ankerstad peker på at glassene er tilpasset slik at man i enkelte situasjoner også vil oppleve å se bedre. Noen modeller har glass som øker kontrastene slik at man ser uregelmessigheter i veibanen når man sykler, forklarer hun.
– Dette viser kunder helt klart en interesse for og velger å kjøpe for å få best mulig synsopplevelse, legger hun til.
Markedssjefen forklarer at passformen på brillene gjør at de sitter bedre, og dermed passer bedre til aktivitet. Hun påpeker likevel at brillene har vært på markedet lenge, men at stadig flere ønsker spesialisert utstyr.
– 80- og 90-tallet er også tilbake i motebildet, og dermed er det litt nostalgi rundt akkurat disse fasongene, forklarer hun.