Kanye-feber i Oslo - skoene utsolgt på minutter
Da skoene fra Kanye West og Adidas ble lansert lørdag morgen sto 150 fremmøtte i kø utenfor YME i Oslo. Flere hadde sovet utenfor butikken i håp om å få fatt på et par av de rådyre sneakersene.
Skoen som ble lansert lørdag var fra samarbeidet mellom rapperen og Adidas; nærmere bestemt herremodellen Yeezy Boost 350, en lav gråmelert sneaker, til den ikke så nette sum av 2199 kroner.
Se det nyeste fra Trendguiden:Trenden som tar av på Instagram
Luksusbutikken YME var den eneste norske forhandleren som fikk inn skoene fra designsamarbeidet - 30 par, fra størrelse 40 og oppover.
Mange måtte derfor gå tomhendte hjem lørdag formiddag - lanseringsmorgenen hadde nemlig over hundre mennesker rigget seg til utenfor Paleet, hvor butikken ligger.
Les også:Sesongens kuleste sneakers.
Revet ut av hyllene
Daglig leder ved YME, Richard Scharnke, sier til MinMote at det har vært stor interesse for sneakersene før lanseringen.
- Det er ikke så mange butikker i Norge som har satset på high-end sneakers tidligere, så det er kult å se at det finnes en så stor interesse for det, sier Scharnke.
Ifølge Harpers Bazaar ble alle skoene som ble lagt ut for salg lørdag, både i Europa og i Canada, utsolgt i løpet av én time.
- Sneakers har blitt så populært nå, ettersom det både er akseptert å ha på seg til alle anledninger - men fremfor alt fordi de er så behagelige å ha på seg. Så ser man også at alle fashion brands satser mer på det om dagen, så det hjelper jo til med å øke interessen, sier Scharnke.
Les også:Slik holder du sneakersene hvite
- Overpriset
MinMote-leder Martine Lunder er ikke overrasket over at Kanye-sneakersene er populære, men mener prislappen er i drøyeste laget.
- Stort sett alt Kanye West tar i, blir jo til gull - også når han samarbeider med kjente designere. Jeg tipper de fleste som vil bruke såpass mye penger på disse skoene ser på dem nærmest som et samleobjekt - som selvsagt skal brukes - men ikke fordi skoene er så kule i seg selv, sier hun.
- I motsetning til andre samarbeidspartnere Adidas har hatt, har Kanye sluppet helt å forholde seg til logoen eller de klassiske stripene, og sånn sett er skoene anvendelige og passer til det meste. Men 2200 kroner for et par grå sneakers som strengt tatt ikke er så spesielle synes jeg er for mye, fortsetter Lunder.
Tjener fett på å selge videre
Samme formiddag som de 30 sneakersparene fløy ut av butikk, fant syv par veien til FINN.no. Der selges de fleste parene til hele 10.000 kroner!
Overrasket fans i butikk
Sneakersene som kom i butikk lørdag er ikke det første paret som West har designet i samarbeid med Adidas. I februar lanserte West sneakeren Yeezy 750 Boost. Både den gangen og nå, overrasket Kanye fansen i en utvalgt butikk.
Kanyes kone Kim Kardashian West og Kims halvsøster Kylie Jenner har dessuten bidratt sin del med markedsføringen ved å poste flere bilder av skoene på Instagram, til sine henholdsvis 37,5 millioner og 27,5 millioner følgere.