Husker du disse skoene fra 90-tallet? Nå er de tilbake
Hvis du trodde badesko var forbeholdt barn, pensjonister eller folk med en uforbeholden kjærlighet til 1990-tallet, tok du feil. Såkalte «jellies» er nemlig på full vei inn i motebildet igjen.
Det er de klassiske badeskoene vi snakker om; de gjennomsiktige, gjerne knallfargede og til og med glitrende plastskoene som man bruker for å komme seg ut i vannet på den best behagelige måten når grunnen er ujevn eller steinete.
Se vårens kuleste sneakers her!
Rosa glittersko
Nå gjør badeskoene, også kjent som «jelly shoes» eller «jellies» comeback via sosiale medier som Instagram, hvor de er «over alt» nå. De aller heteste kommer fra We Dream Of Ice Cream, bloggen og selskapet til en av søstrene bak suksessmerket Wildfox.
Da hun nylig la ut at hun skulle selge en ny runde med «jellies» til 30 dollar (kroner) fikk bildet nesten umuddelbart 1000 likes.
For deg som trenger et kjapt tilbakeblikk, la oss spole tilbake til tidlig 1980-tallet: Badeskoen ble da en megahit blant «vanlige folk», som kunne få seg et par badesko til under en dollar. Badeskoene forble hete til langt ut på 90-tallet – før trenden ikke bare døde ut, men ble av mange stemplet som harry.
Luksusvarianter
Inntil et par år siden. Da dukket badeskoen opp igjen hos motehus som Fendi, Diane Von Furstenberg og Jimmy Choo. De siste par årene har den karakteristiske sandalen vært «over alt» på Coachella-festival - blant annet på føttene til Solange Knowles.
Skodesigner Markus Lupfer står også bak en av de mer eksklusive variantene av badesko; rosa, blå og turkise «jellies» med glitrende stener - og høy hæl om du vil – som selges til rundt 700 kroner på en rekke kjente luksusnettbutikker.
Det velrennomerte motenettstedet Style.com hyller Lupfers morsomme vri på kolleksjonen, og trekker særlig fram skoene:
«Høydepunktet var skoene - «jellies» med krystalldetaljer og tyggegummifarger, som representerer designerens første steg inn i skomarkedet. De lekne skoene kan også ha blitt påvirket av Lufpers nyeste prosjekt; en kolleksjon for barn», spekulerer motenettstedet.
Blant badeskoene som «trender» på Instagram er det også mange av nettgiganten Asos sine varianter, gjennomsiktige med glitter og strass.
Tidligere har MinMote skrevet om en rekke andre trender som har fått en oppsving; hipster-frisyren, Kygo-stilen og treningstightsen blant annet.
Kan brukes til hverdags
Stylist og moteblogger Caroline Skjelbred hadde selv slike sko på 90-tallet, med det typiske glitteret på.
- Da var jeg jo ung tenåring, og jeg elsket dem. Det passet perfekt med den lille hælen som gjorde at de var gode å gå i, forklarer hun og fortsetter:
- Denne trenden begynte igjen i fjor. Jeg så masse kule jenter i Paris i fjor sommere som kjøpte den på American Apparel. Det er jo det som er så gøy med trender - de kommer alltid tilbake!
Skjelbred mener skoene kan brukes med vanlige hverdagsklær.
- Jeg synes mote handler om å ha humor og fantasi, og å tørre å gjøre ting annerledes. Disse er for eksempel supersøte til et denimskjørt og en stripete topp, eller en kjole, sier hun.