Full «Speedy» fremover

SNERTEN TASKE: Kanskje liten i størrelse, men vesken rommer mye historie og har plass til mange ting.

– Jeg tror fremdeles på #returnofthespeedy-bevegelsen, sier illustratør og moteinfluencer Jenny Walton til MinMote.

Åsa H. Aaberge
Publisert:

Det er mange grunner til at den snertne håndvesken fortjener nyvunnet status.

Det begynner å bli noen gode måneder siden illustratør, designer og influencer Jenny Walton, delte dette i en story på Instagram:

En ny «Speedy 30» fra Louis Vuitton koster ca. 14.200 kroner. Om du vil kjøpe en brukt vil prisen variere, men ofte er den ganske mye lavere enn en ny.

— Jeg elsker «Speedy» og for å være ærlig kjøpte jeg faktisk en vintage nylig, men det var rifter i skinnet da jeg mottok den så jeg returnerte den. Derfor leter jeg fremdeles etter en super vintage «Speedy», sier Walton til MinMote og fortsetter:

— Jeg har funnet mange aktuelle og må bare få ut fingeren! Jeg vil virkelig ha en i samlingen min, og tror fremdeles på #returnofthespeedy-bevegelsen.

Og Walton er ikke alene om å nå ville gi den snart 92 år gamle vesken nytt liv. Vi spoler tilbake til start, for grunnene er tungtveiende for full «Speedy» fremover.

Moteikon

Siden slutten av 1800-tallet har Louis Vuitton (LV) designet bagasje og reisevesker i Paris. De flyr førsteklasse da reisefeberen treffer på 1930-tallet, og den franske elitens jet-set-liv får fart på seg - og sitter trygt i setet snart 100 år senere.

Samtidig som folk vil ut og reise, markerer 1930 seg som viktig i motehusets historie. Da tok nemlig en nett, men likevel romslig håndbagasje-veske, fatt på sine første reiser. Vesken fikk først navnet «Express», men du kjenner den nok som «Speedy», som den ble hetende.

LV skapte «Speedy» like etter bagen titulert «Keepall» med lignende, men litt større, design.

Mens målgruppen til «Keepall» skal ha vært luksusreisende, passet lille «Speedy» hverdagslivet også med sin snertne størrelse på 30 centimeter. Etterhvert kom vesken i 35 og 40 centimeter også. Nå finnes den i mange varianter.

«Speedy» nådde Hollywood på 1960-tallet. Den gang, som tilfellet ofte er i dag også, måtte det en profilert person til før det nye veskedesignet for alvor fikk fotfeste blant folk.

I 1965 var karrieren til Audrey Hepburn på topp. Skuespillerinnen var yndet med mange fans, mye takket være suksessfilmen «Breakfast at Tiffany’s» fra 1961. Hepburn ba det franske motehuset gjøre noen endringer på «Speedy».

Hun vil nemlig ha vesken mindre til hverdagsbruk, og i 1965 lagde Vuitton «Speedy» i 25 centimeter. Størrelsen ble raskt populær.

Skuespiller Audrey Hepburn i 1966 med sin Louis Vuitton «Speedy» 25.

Siden seilte «Speedy» videre på sin reise. Moteikoner fra Jackie Kennedy til Sophia Loren og Catherine Deneuve, ble i årene som fulgte ofte sett med denne vesken.

Motefotograf David Bailey og skuespiller Catherine Deneuve på flyplassen i London i 1966 – med LV-bagasje. Deceuve brukte «Speedy» i ulike størrelser.
KLÆR

Her kan du kjøpe brukt og vintage på nett

Garderobefavoritt

Etterhvert ble «Speedy» laget i stadig nye varianter, i ulike stoffer, størrelser og motiver. Originalen fra 1930-tallet kom i brunt kanvas med LV sitt ikoniske monogram og skinnhåndtak.

Fremdeles kjennetegnes den blant annet ved at hele vesken er laget i en og samme stoffbit, slik at LV-monogrammet er opp ned på den ene siden.

«Speedy» kommer nå blant annet i materialene «Damier Ebene», «Azur» og «Monogram Empreinte» og «Epi»-skinn. I 2022 relanserte LV «Speedy» i dongeri. Her fra relansering av vesken i materialet «Monogram Jacquard Denim».

Fra 1990-tallet ble «Speedy» lansert i flere størrelser, som mini og nano. På den tiden drev den nå Bodø-baserte modellen Danielle Korneliussen en bokhandel i den amerikanske byen Ann Arbor i Michigan. Der ble hennes første møte med den ikoniske vesken.

Hun forteller til MinMote:

– En dag kom en kunde innom butikken, en liten, «fuglelignende» dame, iført en velbrukt trenchcoat og silkesjal om halsen, trolig fra Hèrmes, sier Korneliussen.

Hun smalt vesken sin på disken, og spurte etter en bok.

Moteinteresserte Korneliussen la merke til vesken, som var en velbrukt, slitt «Speedy». Hvem var den lille pene damen med den fine stilen og vesken?

– Siden den dagen sluttet jeg aldri å drømme om den damen og hennes Louis Vuitton-veske. Stilen hennes etterlot et utrolig inntrykk på meg, som få andre kvinner har gjort, sier Korneliussen.

Rundt 20 år senere kjøpte hun selv sin «Speedy» 25 i London. Den var ny og ren, ikke slitt og slapp med karakter, som den gamle damen i bokhandelen sin.

– Nå, mange år senere, er jeg glad for at et lite uhell da en gammel fyllepenn satte blekkflekker på siden av min veske, sier Korneliussen.

For henne skaper slitasje karakter. Vesken er en av hennes garderobefavoritter.

Modell Danielle Korneliussen med sin «Speedy» 25, som er en av favorittene i garderoben.

Yndet lerret

Med nye sjefdesignere for motehuset LV, samarbeid og i tråd med øvrige aktuelle trender, har «Speedy» over flere tiår vært et lerret for nytolkninger, og dekorert med alt fra kirsebær og roser, til graffiti-motiver og andre mini-kunstverk.

Anerkjente kunstnerne som japanske Takashi Murakami, Yayoi Kusama og filmskaper Sofia Coppola har i samarbeid med LV laget sin variant av vesken.

Du husker kanskje de hvite veskene med fargerike LV-monogram på? Det var Murakamis verk fra tidlig på 2000-tallet, en tidsepoke som de siste årene har trendet igjen, omtalt som Y2K.

Fra rundt 2000, fikk også Paris Hilton en viktig rolle i «Speedy»-historien. Hun har de siste 20 årene blitt avbildet med ulike varianter av vesken gjerne nonchalant slengt over armen og kombinert med store solbriller og joggedress.

«Speedy» har med jevne mellomrom vært ganske populær blant unge her til lands også. Man var ganske kul i 2010 om man hadde «Speedy» og UGGs, i enkelte kretser.

Paris Hilton med «Speedy» av Murakami tidlig på 2000-tallet.

Reisen videre?

Walton, Korneliussen, Hepburn og Hilton er ikke de eneste som er glad i lille «Speedy». Min egen vintage «Speedy» er en trofast og tidløs følgesvenn både på reiser og til hverdags.

Den danske influenceren Emili Sindlev deler stadig bilder av ulike «Speedy» fra garderoben – både klassikeren med monogram, med kirsebær på, og i mini-varianter.

Også under motukene tidligere år har «Speedy» opp på flere ermer, og i ulike varianter. Kanskje er returen i tråd med bølgen fra tidlig 2000 som det siste året har kastet seg over motebransjen?

For influencer og veskeekspert Marianne Theodorsen er «Speedy» en hverdagsfavoritt.

– Jeg har selv kun den ene «Speedy»-vesken foreløpig, men har flere på listen, så samlingen blir nok definitivt større. For meg er det en ordentlig perfekt romslig hverdagsveske. Jeg elsker at den tåler litt ekstra, og at den bare blir finere jo mer du bruker den, sier hun til MinMote.

Hennes «Speedy» har print fra et samarbeid med kunstneren og moteskaperen, Stephen Sprouse fra 2001.

Marianne Theodorsen med «Speedy» i Paris i vår.

Vi er helt med på full «Speedy» fremover.

Publisert:
Åsa H. Aaberge
Journalist @asa.aaberge