Nyheter

Nytt norsk klesmerke hylles av kjendiser og motebransje

Det norske motemerket FWSS debuterte denne høsten og ble raskt en suksess. Nå hylles merket av kjendiser og motebransje både nasjonalt og internasjonalt.

  • Jennifer Bråthen
Publisert:

Da designkollektivet bak FWSS lanserte sin første kleskolleksjon bestående av skjorter, skjerf og luer i høstens mest trendy farger og mønstre, ble den tatt inn i over 83 motebutikker i hele Skandinavia. Merket fikk raskt innpass hos de største motebloggerne, og kjendiser som Tone Damli Aaberge var tidlig ute med å legge sin elsk på motemerkets første suksessplagg - en enkel lue i angora.

– Vi elsker passformen og kvaliteten. Luen er helt fantastisk, sier bloggeren Hedda Skoug som er stylisten til Aaberge. Hun har stor tro på at merket har kommet for å bli.

– FWSS har unik design med en kommersiell vri som har manglet i det norske markedet. Fortsetter de å levere god kvalitet til overkommelige priser får de en sterk posisjon som norske designere, spår stylisten.

Vekker oppsikt i utlandet

Sveriges fremste motebloggere, Carolines Mode, Sofi Fahrman og Elin Kling, har gitt klærne varm omtale og «hypet» sine favorittplagg i sosiale medier. Motemerket blir nå også solgt hos Nathalie Schuterman - en av Stockholms mest eksklusive butikker, som fører merker fra motehus som Céline, Yves Saint Laurent og Stella McCartney. Butikken har aldri før satset på hverken norsk eller svensk design.

– Vi ble kjent med FWSS gjennom vår agent i Norge. Vi satte umiddelbart pris på de gode basisvarene og konseptet bak designen, forteller Jennie Palm, innkjøper for Nathalie Schuterman.

Palm mener at god markedsføring og gode produkter er alfa omega for å markere seg i et trangt marked.

– Vi har tatt inn merket for å teste om det kan slå an blant våre kunder. Foreløpig har vi kun fått gode tilbakemeldinger, avslutter Palm.

LES OGSÅ: Fransk motehus vil se kvinner i «tøfler» – Sjekk Célines komfortable kleskolleksjon

Må få aksept

Moteviteren Ida Eritsland forteller at motemagasiner og anerkjente butikker har mye å si for et motemerkes suksess. Det har også kjendiser og store motebloggere. Det hele handler om aksept i et motesystem.

– En «hype» eller trend oppstår når noe blir akseptert av folk med innflytelse på mannen i gata, forteller moteviteren.

Eksempler på dette er Rodarte, et totalt ukjent merke som ble plukket opp av Barneys i New York, verdens mest toneangivende motevarehus. Dette gjorde Anna Wintour og amerikanske Vogue oppmerksomme på merket, og sikret dem dermed en enorm suksess.

– Noen ganger er veien til toppen kort og bratt! Men enhver «hype» har potensialet til å bli en døgnflue, siden de har så mye å bevise på kort tid, fortsetter Eritsland og legger til:

– Det vil ofte være større skepsis til merker eller fenomen som bare dukker opp, enn til merker vi har lært å kjenne over lengre tid.

Oppskrift på suksess

Å markere seg som norsk designer i et kompetitivt marked er en stor utfordring. Skal man slå gjennom må man ha kunnskap om design, økonomisk ryggrad og markedsføringen i orden. I tillegg skal produktene appellere til konsumenten.

Geir Ivar Nordli, rektor ved designskolen Esmod, forteller at det er nettopp dette Fall Winter Spring Summer har fått til.

– Designere som starter i riktig ende med å lage en kommersiell kolleksjon, selge den inn til butikker, produsere og levere flotte varer slik at butikkene blir trofaste kunder og dermed får god økonomi, gjør suksess, sier Nordli.

Rektoren trekker frem flere norske designere som har forstått dette og har suksess både nasjonalt og internasjonalt. Der i blant Ti-Mo, Moods of Norway, Epilouge, Norwegian Rain, Fam Irvoll, Undorn, Jonny Love, Mardou & Dean og Cecilie Melli.

– Det enkle er ofte det beste

Det er først nå som merket er godt synlig i butikk gründeren Frode Grønvold går med på å kommentere suksessen.

– Om vi har oppnådd en «hype» på den lille kolleksjonen som er i butikk i dag, er det ingenting som er bedre. Vi har så vidt begynt og dette er bare toppen av isfjellet. Det er nå vi setter i gang, sier Grønvold.

Gründer er tilbakeholden når det kommer til å avsløre motemerkets strategi, men forteller at det ikke er noe hokus pokus bak konseptet deres.

– Vi tror på riktig produkt til riktig tid og til riktig pris. Vårt konsept er kontemporær mote i eksklusive kvaliteter og klassiske snitt. Det er ikke avant garde eller haute couture - det er bare mote, sier Grønvold.

Gründeren tror grunnen til at FWSS har blitt godt mottatt fordi designerne ikke prøver å finne opp hjulet.

– Vi konsentrerer oss heller om å lage fine og anvendelige plagg, avslutter han.

LES OGSÅ: Norsk designer viser brudemote for New York-fiffen

Publisert:

Relaterte artikler

NYHETER

Moods of Norway-gutta knuser resten av designer-Norge

NYHETER

Fnyser av sponsing: Norsk designer sier nei til bloggere hver uke

NYHETER

Gründer-ektepar satser på mote for menn over 400 kvadratmeter

NYHETER

Line Varner ble gründer som 45-åring

NYHETER

Dette er gutta bak Oslos nye luksusbutikker

NYHETER

Mener dette er Mote-Norges mektigste

NYHETER

Mener disse er mote-Norges mektigste