Trond Solberg
Nyheter

Åpner Gucci, Marc by Marc Jacobs og Bottega Veneta i Oslo

Luksus-motehus som Gucci og Bottega Veneta skal få nordmenn til å legge igjen tusenvis av kroner på råeksklusive vesker og klær når de får egne butikker i Oslo.

  • Martine Lunder Brenne
Publisert:

I fem år har partner Carl Erik Krefting og motedirektør Mari Hektoen i Søylen Eiendom jobbet beinhardt for å lokke noen av verdens største motehus til å etablere seg midt i hovedstaden. Ikke på vestkantområder som Frogner eller Majorstua, men rundt handlegaten Karl Johan.

To motegater

I begynnelsen av august åpner Gucci i Nedre Slottsgate, og overfor minMote avslører de at Bottega Veneta åpner i samme gate kort tid etterpå. I tillegg vil de satse på et «yngre» område i parallellgaten Nedre Slottsgate, hvor Marc by Marc Jacobs åpner på sensommeren. Hektoen og Krefting jobber også med å få andre merker på plass, til det de vil skal bli Oslos nye «fashion district».

- Vi jobber med å få merker man hittil ikke har kunnet få tak i her til lands til å etablere seg. Nordmenn kjøper allerede dyre designervarer, men inntil nå har de måttet dra til utlandet for å gjøre det, forklarer Hektoen til minMote.

Hun tegner opp en firkant i området rundt Steen og Strøm og Eger i Oslo sentrum, hvor Søylen eiendom kontrollerer rundt 40 prosent av handelsarealet. Det er dette hun prøver å selge inn som Oslos nye satsingsområde på mote - med butikker som Mulberry og Louis Vuitton bare et steinkast unna.

- Vi er helt overbevist om at nordmenn er klare for dette. Markedet er der - nordmenn er pengesterke, og begynner å innse at de kan kjøpe designerplagg av bedre kvalitet i tillegg til kjedeklærne. Nå vil de ha kvalitet over kvantitet, mener Krefting.

Helhetlig miljø

Søylen eiendom eier også luksusvarehuset Høyer, samt Steen og Strøm. Krefting viser både til Høyers luksusavdeling og Mulberry som eksempler på at markedet finnes. Ifølge Dagens Næringsliv økte Mulberry-butikken i Oslo sin omsetning med hele 66 prosent i fjor.

Krefting mener Oslo burde hatt mellom 20 og 25 egne butikker for luksusmerker i forhold til innbyggertallet. Derfor er nettopp dét målet de neste årene.

- Vi vil at folk skal kunne stå opp på en lørdag og tenke at «dit vil jeg dra og shoppe i dag». Da må vi kunne tilby et helhetlig miljø, inkludert kafeer og spisesteder, noe vi også jobber med, forklarer Mari Hektoen og trekker fram den nye juicebaren Joe and the Juice som et ungt og trendy eksempel.

Ideen om den danske juicebaren kommer fra Heftings datter, som selv studerer i København.

- Hun sa at det var noe for oss, og så dro jeg ned dit for å forhandle. Det gikk over all forventning, og i dag omsetter vi mer i Oslo enn de gjør på hovedbaren i København, smiler Krefting idet han får servert en stor juive med eple, grapefrukt og ingefær.

Treig start

Sammen har Hektoen og Krefting vært i byer som Milano, Paris og London for å overtale de ulike merkene til å komme til Oslo. De legger ikke skjul på at det var svært vanskelig å få Oslo til å framstå som en attraktiv motedestinasjon.

- Først ville ingen snakke med oss. Men det viktigste var å få de to første på plass, så når vi nå har Gucci og Bottega merker vi at interessen øker, sier Hektoen.

Den kommende Gucci-butikken vil ligge like ved siden av franske Hermès, som blant annet selger vesker i 100.000-kronersklassen. Bottega Veneta er for mange mest kjent for den lille «knutevesken», som alt fra kjendiser til europeiske prinsesser har lagt sin elsk på.

- Nøkkelen er å få med flere merker samtidig. De vil ikke ligge helt alene, faktisk er det bedre å være nabo med en konkurrent. Det handler om å finne det riktige miljøet, å skape en handlegate hvor folk går for å handle i en slik prisklasse, sier Hektoen.

- Er disse butikkene for nordmenn eller turister?

- Vi tilrettelegger i utgangspunktet for de lokale, og turister er en bonus.

- Og dere tror nordmenn er klare for å svi av flere tusen på en veske med riktig merke?

- Det vet vi at de er, de gjør det allerede både her og i utlandet. Jeg har hundre prosent tro på at dette vil fungere, sier Hefting.

- Sårbart prosjekt

Ekspert på forbrukeratferd ved Markedshøyskolen i Oslo, Karl-Fredrik Tangen, er på sin side usikker på om en ny luksushandlegate vil slå an blant nordmenn.

- Jeg synes de er modige, og området kan med fordel få et litt annet innhold. Men her må de jobbe svært kvalifisert og ha flaks på toppen for å lykkes, sier han.

Tangen tror nemlig folk som går på Karl Johan er mer åpne for rimelige løsninger enn luksushandel.

- Luksusbutikker fungerer best når de står sammen. Altså gjør de nok lurt i å samle så mange som mulig på et sted, men jeg tror fortsatt prosjektet er veldig sårbart. Karl Johan er i dag forbundet med billigbutikker og stort utvalg i standardvarer og suvenirer. Forventningene til gatas nederste del er butikker som selger jakker til 499, ikke 10.000, mener Tangen og fortsetter:

- Her er det snakk om butikker hvor få salg skal skape høy omsetning, mens gatas publikum er egnet til å gi høy omsetning på mange små salg.

Mattis Sandblad

Han mener Krefting og Hektoen må smøre seg med tålmodighet hvis de skal lykkes med det ambisiøse prosjektet, i tillegg til at de riktige kundene må endre oppfatning av Karl Johan.

- Jeg tipper også de må holde ut en stund, slik at folk får tid til å venne seg til tanken om strøket som luksuriøst. Det mest betalingsvillige publikummet må lokkes til dette området.

Tangen trekker fram et annet byområde som eksempel på at en god tanke ikke alltid fungerer i realiteten:

- Utbyggerne prøvde jo å gjøre noe lignende på Aker Brygge. Der skulle det være eksklusive butikker med en dæsj kultur, og tanken var i utgangspunktet helhetlig. Likevel floppet det - nå er det H&M, Dressmann og McDonalds som dominerer, sier han og fortsetter:

- De er i alle fall helt avhengig av at den norske økonomien fortsetter å vokse, og det er en usikker betingelse.

Publisert:

Relaterte artikler

NYHETER

Norgesfavoritten Michael Kors åpner gigant-butikk i Oslo

NYHETER

Slik blir «nye» Karl Johan: – Nytt skandinavisk motemekka

MOTE

Luksusbutikker i Oslo tiltrekker seg turister:
Ansetter personale med kinesisk-kunnskaper

NYHETER

Har du fått med deg disse butikkåpningene?

NYHETER

Balenciaga åpner egen butikk i Oslo

NYHETER

Holzweiler satser i Oslos nye «it»-område

NYHETER

Disse står bak kjempebamsene i Oslo sentrum