Nå har Mette-Marits «evil eye»-smykke blitt trendy
Kronprinsesse Mette-Marit har pyntet seg med «evil eye»-smykker i lang tid. Nå følger motebransjen etter.
Å smykke seg med et øye blir i mange kulturer sett på som en måte å beskytte seg mot ondskapsfulle blikk. Nå tar «evil eye»-anhengene moteverdenen med storm, og blant dem som flere ganger har smykket seg med det overtroiske symbolet er Mette-Marit. Da kronprinsessen innledet sitt tredagers besøk i Vest-Agder tirsdag formiddag, lyste et blått øye opp rund håndleddet. Kronprisessen bar det samme armbåndet på en København-galla i fjor vinter.
Dette er ikke første gang Mette-Marit er tidlig ute med trendy tilbehør. For litt over en uke siden viste moteprinsessen seg i Paris med Chanels nye «it-veske» over armen.
Kronprinsessen er ikke alene om å bruke et øye til pynt. Denne sesongen ser vi det stirrende motivet på alt fra smykker og vesker til klær og sko. Motehuset Kenzo, som blant annet stod bak de etterspurte tigergenserne, har denne høsten dekket kolleksjonen sin med øyne - og er dermed en av hovedgrunnene til at den iøynefallende trenden har skutt fart.
Også norske designere som Fam Irvoll og Camilla Prytz har dekket sine siste kolleksjoner med øyne. Sistnevntes øyearmbånd har blitt en favoritt blant motebloggerne. Marianne Theodorsen bak motebloggen StyleDevil.com har investert i en grønn variant.
- Den store øyetrenden vi ser nå er nok bare et blaff som går raskt over, men smykkene forblir en klassiker. Folk har brukt «evil eye»-smykkene i mange, mange år, så jeg ser på det som en investering i noe tidløst, sier hun til minMote, og legger til:
- Det er kult at Mette-Marit også går med «evil eye» - hun er en frisk og flott dame!
La deg inspirere av «evil eye»-trenden: