Nyheter

Fant opp «Onepiece» i bakrus

Det begynte med at de i bakrus sydde sammen en joggebukse og hettegenser. Nå vil de norske gründerne av Onepiece vise at de kan mer enn knallfargede heldresser.

  • Martine Lunder Brenne
Publisert:

Til høsten lanserer trioen bak merket Onepiece sin første kleskolleksjon, fire år etter at de sydde sammen en joggebukse med en hettegenser og kalte det onepiece.

Nå har de egne konseptbutikker i Norge, Sverige, Finland, England, Tyskland og USA, i tillegg til at man kan klikke hjem heldressene fra nett verden over.

Det er imidlertid ikke nok for Thomas Adams (26), Knut Gresvig (29) og Henrik Nørsterud (29). Derfor er de klare for å begynne på et nytt kapittel av Onepiece-eventyret.

- Vi hadde aldri trodd at det skulle vokse seg så stort, sier Knut.

Mye reising

VG møter trioen bak plagget som er både elsket og hatet, mens de er hjemme i Norge på snarvisitt. Når man i tillegg til nettbutikk selger heldresser til over 200 forhandlere på verdensbasis blir det mye reising.

- Det er vanskelig å ta ferie når man har det så gøy på jobb og akkurat nå er det veldig viktig for oss å satse i utlandet. Vi regner ikke timer, forklarer Henrik.

Timelønn eller ikke - skattetallene viser imidlertid at gutta dro inn over halvannen million i 2010, og Dagens Næringsliv skrev nylig om at trioens firma Onepiece Jump In AS og Trendworks AS, som er salget av Onepiece på nettet i Norge, omsatte for over 72 millioner i 2010.

Ny kolleksjon

Men nå vil troen vise at de kan mer enn å produsere heldresser. Høsten 2012 lanserer de sin egen kleskolleksjon bestående av flere plagg - ikke bare i koseklær-kategorien.

- Vi utvider nå fordi kundene åpenbart vil ha mer. Nå vil vi lage noe nytt, men det blir fortsatt på vår egen måte. Og heldressen vil alltid være vårt signaturplagg, sier Henrik.

Kolleksjonen som kommer består ifølge guttene ikke av high fashion, men mer hverdagslige komfortable klær.

- Vi driver ikke med sånn mote som vises under moteuken i Paris. Gatemote er vår greie, sier Thomas.

Mange høydepunkt

For fire år siden: De tre kompisene ligger i sofaen i joggedress etter en fuktig bytur, og genseren til Knut har sklidd opp på magen.

- Så vi sydde sammen buksa og genseren. Og da vi hadde klippet den opp foran, så han i grunnen kulere ut enn både meg og Henrik, forklarer Thomas.

Men veien fra en sofa på Frogner til Beverly Hills har vært lang. Og mens de stadig åpner nye butikker i utlandet, har salget i Norge gått ned. Det er ikke like mange nordmenn som vil kle seg i heldressene fra Onepiece.

- Men det gjør ikke noe enn så lenge, ettersom vi vokser sterkt i utlandet, sier Henrik Nørsterud.

Og blant høydepunktene er butikkåpningen i nettopp Beverly Hills' mest eksklusive shoppinggate - vegg i vegg med Chanel.

Kjendistunge butikkåpninger og høy champagneføring til tross - høydepunktet i karrieren var da serveren knakk på grunn av stor pågang til nettsiden etter at Voe blogget om heldressen i 2009.

- Det var utrolig kult. Og like etter skaffet vi en mye større server, men den knakk også, forteller Knut.

Da ble nemlig tenåringsidolet Justin Bieber avbildet med den amerikanskinspirerte heldressen fra det norske selskapet på sin turné.

Bare det siste halvåret har Thomas, Knut og Henrik besøkt femten land. Alle tre tjente godt, selv om det meste investeres videre.

- Vi reinvesterer nesten alt og tar bare ut en liten del i lønn, sier Knut.

Får kritikk og hyllest

Tidligere moteredaktør i FHM, John Ødegård Jensen mener det ikke er noe trendy over Onepiece, men unner gründerne mer enn gjerne en plass i klesbransjen.

Ødegård Nilsen er selv lidenskapelig opptatt av mote og har blant annet vært med i Homsapatruljen på TV3. Han hyller Onepiece-guttenes bidrag til motebransjen.

- De har lykkes fordi Onepiece er en morsom greie og de har humor. Jeg ser på dette som en reaksjon mot veldig seriøs moteviten hvor noen hevder at noe er riktig og noe er galt. Onepiece er kanskje ikke trendy, men det er morsomt og det selger, sier Ødegård Jensen og fortsetter:

- Jeg vil ikke si at Onepiece er en del av motebildet. Men så lenge folk kjøper disse heldressene håper jeg gutta fortsetter å spy dem ut. De har falt ned i en gullgruve og bør bare melke den kua til det ikke er mer igjen.

minMote-leder, Sonia Huanca Vold, er enig i at Onepiece ikke på noen som helst måte er trendy.

- Det er alt annet enn moteriktig. Man bør heller velge en vanlig joggebukse og genser om man vil kle seg behagelig på fritiden, mener Vold.

Hun får støtte av MAG-redaktør Celine Aagaard.

- Onepiece har ikke noe med mote å gjøre. Det er kun lov for barnehagebarn å bruke slike heldresser. Vokse får holde seg til joggebukse, sier Aagaard.

Hun berømmer imidlertid gründerne for sin markedsføring.

- De treffer helt klart et behov. Vi nordmenn elsker komfortable klær på hjemmebane og det er mange som ikke går med noe annet enn joggebukse hjemme. At konseptet skulle gå så bra hadde jeg dog ikke trodd. Det er både overraskende og imponerende at Onepiece har klart å lykkes med konseptet mange trodde skulle være dødt for lenge siden. Gutta har teft innen markedsføring, og har fått riktige kjendiser til å bruke dressen, sier Aagaard.

Publisert:

Finn mer innhold om:

  1. Design
  2. Klær

Relaterte artikler

MOTE

Nordmennene bak denne kosedressen omsatte for 107 millioner i fjor

NYHETER

Kardashian-familien i norsk kosetøy

NYHETER

Justin Bieber valgte norsk design i Stockholm

NYHETER

Jenner-klanen krasjet norsk nettside

NYHETER

One Direction samarbeider med norske OnePiece

KJENDIS

Holzweiler-familien helt privat: Om småbarnslivet, kjærligheten og millionbedriften

NYHETER

Norsk designer i eksklusivt samarbeid med Armani