Nyheter

Står opp for en bærekraftig motebransje

SOSIALE MEDIER-KAMPANJE: #PayUp ble startet av organisasjonen Remake i vår, for å oppfordre klesmerker til å betale tekstilarbeidere. Foto: via Remake

Hvordan kan vi sammen endre vaner og bidra til en bedre, mer bærekraftig og etisk motebransje? Det vil organisasjonen Remake finne svaret på - og bidra til.

  • Åsa H. Aaberge
Publisert:

En bærekraftig motebransje handler ikke bare om klimaspørsmål, men også om etikk og menneskerettigheter, mener amerikanske Ayesha Barenblat. Å handle bærekraftige plagg, handler om å velge plagg laget av mennesker som jobber under trygge omstendigheter og får en rettferdig lønn så vel som å ta vare på klimaet.

Etter å ha jobbet 15 år i motebransjen dannet Barenblat den ideelle organisasjonen Remake i 2016. På CV-en har hadde hun erfaringer fra jobber i blant annet Verdensbanken, Nike, H&M og FN.
– Det er vårt oppdrag å gjøre mote bedre, sier Barenblat til MinMote om Remake. Organisasjonen er drevet av unge kvinner fra hele verden, som sammen jobber for å sette en stopper for fast-fashion og de fatale konsekvensene tekstilindustrien har både på kloden og mennesker.

Til MinMote forteller Barenblat om Remake, og deler syv tips til hva vi som forbrukere kan gjøre for å bidra til en bedre motebransje.

Grunnlegger av Remake, Ayesha Barenblat. Foto: Remake

– Vi vil holde moteindustrien ansvarlig

I 2013, da tekstilfabrikken Rana Plaza i Bangladesh raste og over 1000 tekstilarbeidere mistet livet, jobbet Barenblat med å bedre arbeidsvilkår i tekstilindustrien sammen med Verdensbanken og Den internasjonale arbeidsorganisasjonen.

– Jeg ble påvirket til å gjøre en endring fortere og bedre. Det vi trengte var en folkelig bevegelse for å si nei til flere dødsfall, nei til menneskerettsmisbruk og miljødegradering i jakten på billige klær, forteller Barenblat.

Nå jobber Remake med å spre informasjon rundt bærekraft og sosiale rettigheter innen kles- og moteindustrien ved eksempelvis kurs og kampanjer i sosiale medier. Da coronaviruset brøt ut, mistet millioner av mennesker jobbene sine, fordi klesmerker kansellerte bestillinger og bremset produksjon. Som en reaksjon lanserte Remake kampanjen #PayUp.

– Med våre kampanjer vil vi holde moteindustrien ansvarlige i kampen for sosial rettferdighet og mer bærekraft, sier Barenblat og fortsetter:

– Gjennom coronakrisen, har vi sett motemerkene og forhandleres sanne sider. Kansellerte og utsatte bestillinger har ført til at millioner av tekstilarbeidere fra alt fra Los Angeles til Bangladesh til Sri Lanka har mistet lønn, et sted å bo og muligheten til å ta seg av familiene sine.

#PayUp-kampanjen krever at moteaktører betaler tekstilarbeidere, og kampanjen har allerede gitt resultater. Med om lag 230 000 underskrifter i skrivende stund, oppfordres bedrifter som Bestseller og Forever 21 å betale arbeidere. H&M, Ralph Lauren, Levis og Nike er blant dem som har lovet å betale etter at kampanjen rullet ut i mars.

Like etter #PayUp startet Remake kampanjen #NoNewClothes. Utfordringen går ut på å pause kleskjøp i 90 dager og reflektere over egne verdier: hvordan kan man selv bidra til en inkluderende og fleksibel moteindustri?

– Vi som forbrukere har måttet se på oss selv, vår relasjon til mote og påvirkningen våre valg har på planeten og menneskene som lager klærne våre. Bruk 90 dager på å reflektere over din livsstil og dine valg når det kommer til mote og klær – tenk på det som en mote-diett, sier Barenblat.

Hun mener at lidelsene til tekstilarbeidere under Covid-19 har fått belyst noe viktig: at dyp, systematisk endring trengs i måten moteverdenen driver business.

NYHETER

Rapport: Verdens mest transparente merker

Flere tusen har deltatt i #PayUp-kampanjen. Foto: via Remake

Syv steg som kan endre vaner

Remakes mål er at det skal bli enklere for forbrukere å få en oversikt over hvilke merker og aktører som følger bærekraftige retningslinjer.

– Vi inviterer kunder som ønsker å lære mer om bærekraftig mote, som er nysgjerrige på å finne ut hvilke merker som gjør det bra, og som vil være med på endring, til å bli ambassadører for Remake, forteller Barenblat.
Per nå er det over 400 Remake-ambassadører i verden.

– Hva kan vi som forbrukere selv gjøre for å ta etiske valg og tvinge frem endring i mote- og tekstilbransjen?

– Å endre vaner kan gjøres steg for steg – ikke bli overveldet. Det er store, og små måter du kan involvere deg i Remake-bevegelsen, sier Barenblat.
Dette er Barenblats syv tips for en bedre garderobe:
1. Kjøp mindre og bedre. Bli med på #NoNewClothes-utfordringen.

– Jeg håper flere og flere forbrukere omfavner en bærekraftig livsstil ved å kjøpe færre og bedre ting. Lommeboken og planeten kan ikke opprettholde hurtigheten vi kjøper i.

2. Få oversikt over hva du allerede eier. Har du hauger meg klær? Behold det du tror du vil bruke minst 30 ganger til og arranger en byttefest for resten.

– Neste gang du vil kjøpe noe nytt, tenk over dette: Vil jeg bruke det minst 30 ganger? Om ikke, la være. Om det koster mindre enn en kopp kaffe, vit at kvinner ble utnyttet da plagget ble laget, og la være.

3. Sjekk ut vintage, utleie eller gjenbrukssalg. Vurder å shoppe i en god venn eller søskens klesskap (med lov, selvsagt).

4. Ta vare på klærne dine som om de var gode venner. Vask dem på lav temperatur, lufttørk dem og dropp renseriet.

5. Bli kvitt klær på en ansvarlig måte. Doner til lokal veldedighet eller gjenbruksstasjoner.

– Vurder å selge klær du ikke lenger vil ha på nettsider som Etsy og Vestiaire Collective. Gi ødelagt tøy til resirkulering.

6. Støtt designere med et bærekraftig fokus. Gjør research før du shopper.

– Velg designere som har mål om null avfall og som bruker resirkulert materiale. Remake har en liste med etiske og bærekraftige merker her.

7. Vær nysgjerrig og uredd – utfordre merker, still spørsmål. Hold merker ansvarlig for handlingene sine.

– Alle har en stemme og mulighet til å gjøre en forskjell, så hvorfor ikke ta spørsmål og bekymringer du har direkte til merker du elsker? De vil sette pris på tilbakemelding og de vil høre etter selv om det kanskje ikke virker slik.

Remake samarbeider med tekstilarbeidere og jobber for å gjøre arbeidshverdagen deres bedre. Foto: Remake
Publisert:

Les også

  1. NYHETER

    Rapport: Dette er verdens mest transparente klesmerker

  2. NYHETER

    Coronastengte tekstilfabrikker får gjenåpne i Bangladesh

Relaterte artikler

NYHETER

Ultra-fast fashion er det nye fast fashion

NYHETER

Greta Thunberg på Vogue Scandinavia-forside

NYHETER

Tidligere FWSS-gründere med nytt merke

NYHETER

Amanda Hearsts norske eventyr

KJENDIS

Designstudent Paula hyller Lady Diana i kleskolleksjon

NYHETER

Kim Kardashians munnbind provoserer

NYHETER

Norske Livid opplevde 80 prosent nedgang i omsetning: – Dramatisk