HOLDER KURS: Modellmamma Donna Ioanna tilbyr kurs i Milano for jenter som går med en modelldrøm i magen. Det tre dager lange oppholdet har en prislapp på 25 000 kroner. Foto: Nicolai Prebensen/VG

Nyheter

Forbrukerombudet skeptisk til modellkurs-reklame

En rekke jenter under 18 har blitt kontaktet direkte via Facebook, og oppfordret til å bli med på den profilerte modellmammaen Donna Ioannas 25.000-kronerskurs i Milano. Det får forbrukerombudet til å reagere.

  • Thea Roll Rakeng
  • Martine Lunder Brenne
Publisert:

MinMote har tidligere omtalt modellkurset i Milano, som holdes i regi av modellagent og tidligere «Top Model»-dommer Donna Ioanna. På Ioannas nettsider heter det at kurset er «en kickstart på modellkarrieren».

BAKGRUNN:Profilert modellmamma får krass kritikk for modellkurs til 25.000 kroner

Prislappen er på 25.000 kroner, blant annet for tre overnattinger med fotoshoots, designerhotell, og restaurantbesøk. Ioanna har uttalt at kurset er «den ultimate jentehelgen», og at hun ikke lover bort noe som helst av karriere angår til jentene som drar på kurset. Det handler hovedsakelig om å leve som en toppmodell, har modellagenten forklart.

Til MinMote har også Ioanna bekreftet at hun har kontaktet en rekke jenter direkte via Facebook-innboksen deres for å promotere kurset – som har fått andre i bransjen til å reagere kraftig.

KRITISK: Tonje Hovde Skjelbostad i Forbrukerombudet mener man skal være ekstremt varsom med reklame rettet mot barn under 18 år. Foto: CF-Wesenberg

Ulovlig med foreldrepress

Slik markedsføring er Tonje Hovde Skjelbostad, fagdirektør i Forbrukerombudet, svært skeptisk til.

- Henvendelser er er problematiske i forhold til markedsføringsloven. Det er ikke ulovlig å reklamere for ting til barn – som her betyr alle under 18 år – men det er ulovlig å oppfordre direkte til kjøp av et produkt eller en tjeneste. Det er heller ikke lov å direkte oppfordre barn til å legge press på foreldrene for å få dem til å kjøpe tjenesten.

- En ting som er med på å forsterke at dette er problematisk, er at man tar direkte kontakt i innboksen til jenter under 18. Man må utvise særlig aktsomhet når man markedsfører seg til barn - og særlig når man markedsfører denne typen tjeneste så er det en vurdering man alltid bør ta grundig.

- Vi har ikke fått noen konkrete klager på denne personen eller dette kurset, så å gå videre er noe vi først vurderer dersom vi får inn en klage.

- Er dette en problematikk dere ofte opplever?

- Det er noe vi stadig må ta tak i ja, dette med direkte kjøpsoppfordringer til barn.

Spør om alder

Når MinMote snakker med Ioanna står hun på farten for å hente jentene som skal være med på nytt kurs, sammen med sjåførene som skal ta dem rundt i motebyen. Hun mener ikke det er kritikkverdig å promotere kurset sitt via Facebook-kontakt med jentene.

- Jeg spør om alderen deres tidlig, jeg vil si allerede etter 2-3 spørsmål. Når det er sagt, skal dette i framtiden være det første jeg spør om. Er de under 18, er jeg veldig kjapt ute med å snakke med deres foreldre.

- Men da har du allerede fortalt om kurset?

- Ja, men her er det ingen som får melde seg på kurs eller noenting før foreldre er involvert. Også vil jeg presisere at jeg holder kontakten med foreldrene gjennom hele turen, og jeg kan vise til flere takkemail fra foreldre som har fått tilbake jentene sine med fornyet selvtillitt.

Ioanna presiserer også at de fleste jentene som er med på kurset er 19-20 år gamle.

- Og som jeg har sagt mange ganger – jeg lover ingenting. Ikke jobb, ikke kontrakt, ikke noen ting. Jeg selger en drøm, en fantastisk jentehelg for alle som vil være med, sier modellagenten, som nå skal lage en video fra turen, for å vise hvordan det hele foregår på sin nettside.

- All kritikken jeg har fått har heller ikke gjort interessen noe mindre, snarere tvert imot. Jeg har bare fått flere henvendelser fra jenter som vil være med, og det synes jeg er fantastisk. Jeg kan stå inne for alt jeg tar med disse jentene for, og er stolt av pakken jeg kan tilby. Det har også vært mye snakk om prisen, men med alt som er inkludert – fly, luksushotell, fotoshoots, og proff styling for å nevne noe – er ikke dette en høy pris å betale.

Publisert:

Les også

  1. NYHETER

    Tone til Top Model-jentene: - Media er syke i hodet

  2. NYHETER

    «Top Model»-Eirin gikk ned 10 kilo etter TV-hets - måtte ta bloggpause for å bli bra igjen

  3. NYHETER

    Profilert modellmamma får krass kritikk for modellkurs til 25.000 kroner

Finn mer innhold om:

  1. Moter og Modeller
  2. Donna Ioanna
  3. Top Model

Relaterte artikler

NYHETER

Profilert modellmamma får krass kritikk for modellkurs til 25.000 kroner

NYHETER

Modellagent Donna Ioanna får bot på minst 100.000

NYHETER

Kjøpe julegaver på nett? Dette må du huske på

NYHETER

Forbrukerombudet advarer: Hold deg unna disse nettbutikkene

MOTE

Siri er født i feil kropp: – Ingen dans på roser

NYHETER

Mødre verden over raser på grunn av vognbilder med bikinimodell

MOTE

Den tragiske historien bak undertøygiganten Victoria's Secret