Thomas Hayes om «Outdrop»-kolleksjonen: – Det er helt vilt
Emil Ringheim har tredoblet antall plagg fra sin første til sin andre kolleksjon. Fredag avsluttet Anna Skavlan visningen foran en rekke norske kjenidser.
Emil Ringheim lanserte sitt merke Outdrop og den første kolleksjonen i fjor. Da besto kolleksjonen av 8 plagg, alt i sort og hvitt. Nå er han tilbake med en kolleksjon på 33 plagg i farger.
– Denne utviklingen er noe av det mest spennende og lærerike jeg har vært med på. Vi har troen på prosjektet og føler vi utvikler oss i riktig retning, sier designeren bak Outdrop, Emil Ringheim.
Ned catwalken gikk modeller av begge kjønn kledd opp i store jakker, oversized gensere og t-skjorter. Blant modellene var Lea Meyer, kjæresten til Henrik Holm som spiller Even i «Skam». Til slutt gikk Anna Skavlan, som har gått for det franske motehuset Givenchy. Tidligere i år gikk hun for både Moods of Norway og ByTimo under Oslo Runway.
– De er gode til å gå og har et fett utrykk. Jeg er veldig glad for at de ville gå i min visning, sier Ringheim til Minmote.
NB: Emil Ringheim er sønnen til VGs magasinredaktør Jane Throndsen.
Vokst ut av gutterommet
Merket Outdrop har vokst seg ut av gutterommet, og siden januar har 18-åringen hatt et lite kontor i et kontorfelleskap i Oslo.
Fredag viste han frem kolleksjonen på Sentralen i Oslo. Denne gangen har han et team på 30-40 mennesker i ryggen. Sammen med designbyrået Nordic State designer han klærne, trykkene og merkene som sys på plaggene. Senere har også stylist Salima Breie Jobarteh, modeller, musikere, produsenter og fotografer blitt med på prosjektet.
– Det har vært fett å få folk, som verken har kjennskap til prosjektet eller hverandre, til å jobbe sammen og skape et så helhetlig konsept som vi har nå, sier Ringheim.
Lager capsene de ikke klarte å finne
– Det er helt vilt
På første rad satt både Thomas Hayes, CLMD, Maria Mena, Ina Wroldsen og Celine Aagaard, blant andre. Hayes er venn av designeren Emil Ringheim, og var lettet da showet var over.
– Jeg har visst litt hva som kommer, men jeg visste ikke at det var så bra. Det er helt vilt, sier han til MinMote etter visningen.
– Stilen min har forandret seg etter serien
Moteblogger Celine Aagaard var også backstage etter visningen. Hun er imponert over hvor helhetlig visningen var.
– Det ser ut som han har gjort mange visninger før, og at han tør å tydeliggjøre et standpunkt han står for også personlig, sier hun.
Etter visningen er designeren selv lettet.
– Det er relativt ubeskrivelig at det kom så mange mennesker. Jeg er fortsatt i ekstase, sier Ringheim.
Vil ut av Norge
Han smiler når han kaller seg selv CEO, eller sjef. Han har på seg de fleste hattene som kommer med å drive et merke. Ambisiøst og bestemt ser han lyst på fremtiden.
– Vi skal vokse ut av nettbutikken, og ut av Norge, konstaterer han og forklarer hvordan de neste månedene skal brukes til innsalg i butikker og utenlandsturer.
Les også: DISSE STÅR BAK NORGES KULESTE BRILLEMERKE
Han er hemmelighetsfull, men vet at dette er det han vil satse på fremover. Til tross for sin unge alder vet han godt hvordan han skal klare å tjene penger på merket i fremtiden.
– Selv om jeg selvfølgelig tenker på penger, så er ikke det det viktigste. Det at jeg kan inspirere andre til å tørre å følge sine egne drømmer er det som betyr mest, legger han til.
Fokus på rasisme
Med den første kolleksjonen ville han si at det er greit å skille seg ut og være annerledes. I den andre vil han sette fokus på rasisme.
– Da jeg bodde i London så jeg hvordan alle ble akseptert uansett farge og rase. Bakgrunn betød ingenting. Da jeg kom tilbake til Norge så fant jeg ikke det samme i mitt område, forteller han.
Det er med stort engasjement 18-åringen snakker om politivolden i USA, Martin Luther King Jr, Benjamin Hermansen, høyreekstremisme og president Trump.
– Mote kan virke overfladisk, men du kan fortelle mye om deg selv gjennom hvordan du velger å gå kledd. Det å blande det overfladiske med et politisk ståsted, og noe som får deg til å søke mer informasjon, er fett, forteller han.
Han legger til at han ikke vil være en som Martin Luther King Jr eller en som oppfordrer til opprør. Det å gjøre sin generasjon mer bevisst er det viktigste.
VIL UTFORDRE INTERIØR-NORGE
Stort nettverk
18-åringen fra Oslo tror at måten han designer på har utviklet seg i takt med at han blir eldre.
– Det siste året har jeg stort sett jobbet og vært rundt kreative mennesker. Jeg får ekstremt mye input av dem og har lært mye, sier han.
18-åringen har det siste året bygget et solid nettverk av kjente fjes rundt seg.
– For merket er det selvfølgelig en stor fordel at mennesker som har en god stil og en stor følgerskare på grunn av det bruker Outdrop. Men nettverket har så og si bygget seg selv fordi folk har troen på prosjektet og vil være med å dra det i land. Det at de er kjente er ikke noe jeg tenker på når jeg får kontakt med dem, presiserer Ringheim.