Kommentar: Jeg har ikke tenkt å skamme meg over Black Friday
Black Friday har blitt dobbeltmoralen og harryhandelens høytidsdag, men det er ikke flaut å være prisbevisst.
Ikke handle mer enn du trenger. Ikke la deg lokke av det som kan se ut som tilbudspriser. Vi vet triksene for å unngå overforbruk. Vi vet det er smart å ikke kjøpe ting vi ikke trenger. Både for planeten og lommeboken.
Og nettopp det er det noen som vet å utnytte seg av slik at de kan smykke seg med litt god samvittighet.
Misforstå meg rett. Black Friday er en handlefest som oppfordrer til overforbruk. Et estimat gjort av handelsorganisasjonen Virke viser at nordmenn kommer til å bruke så mye som 3,9 milliarder kroner på den store handlefredagen. For at du skal være sikker på at du ikke går glipp av så mye som en eneste liten rabatt, er det ikke nok med Black Friday. Du må ikke glemme Black Week, Black Weekend og som den lille toppen av kransekaken: Cyber Monday.
Om du tar ditt miljø- og forbruksansvar som butikk kan det gi deg mange gode karmapoeng å avstå fra Black Friday.
Åtte huskeregler før Black Friday
Derfor er det i år flere butikker som oppfordrer til både boikott, Green Friday, Giving Friday og noen som til og med velger å holde dørene stengt på Black Friday.
Butikkene har derimot ikke problemer med å pushe reklame på influencere hele året og kjører 50 prosent på halve butikken i romjulen. Likevel holder de seg bastant unna Black Friday.
En rekke norske influencere har også oppfordret til å droppe Black Friday. Spør du meg bør disse ta en solid kikk i speilet og scrolle gjennom sin egen Instagram-feed for å se hva de oppfordrer til med rabattkodebonanza resten av året.
Det er nesten som om noen aktører ønsker at vi som forbrukere helst skal skamme oss over å ville gjøre kupp eller spare penger. Black Friday har blitt harryhandelens høytidsdag, men det er ikke flaut å være prisbevisst.
For butikker handler det å drive butikk ofte om en ting: nemlig det å tjene penger. Dette gjelder om de avstår fra salg på Black Friday eller ikke. At de stenger dørene en fredag i året, er vel egentlig med et håp om at du vil legge igjen flere penger i butikken de resterende 364?
Å bli sett med armene fulle av handleposer på Black Friday, er nesten som å bli fersket på svenskegrensen med handlevognen stappfull av tre-pakninger med bacon.
Les også: – Jeg blir stressa av Black Friday!
For nisjebutikker kan salgsfesten være tung, og de har ikke sjans til å konkurrere med kjedebutikkenes prisdumping. Derfor er det bare å smi mens jernet er varmt. Merkevarebygging som en aktør som bryr seg om miljø og forbruk kan i det lange løp være verdt mye.
Men en ting er ikke til å komme unna. Kjøper du med vettet i behold, kan du spare gode penger. Er det bedre å handle ting på full pris i julestria, enn det er å handle dem på halv pris på Black Friday? Neppe.
Hvis du ikke vil støtte oppunder oppbygningen av kjøpefesten bør du la Black Friday være som en hvilken som helst annen fredag i året.
Til sammen har det nemlig fint lite å si hvilken dag i året du handler, bortsett fra for lommeboken.