Slik snudde Kylie Jenner leppekritikken til en suksesshistorie
Fra smale naturlige lepper til rykteflom, syke Instagram-utfordringer og lansering av eget «lip kit» – slik snudde Kylie Jenner (18) kritikken til millionsuksess.
Slik så Kylie ut før hun tok injeksjoner i leppene. Bildet er tatt i desember 2013. Foto: Afp
Her er Kylie avbildet i september 2015, etter at hun tok leppeinjeksjoner. Foto: Afp
Den yngste søsteren i Kardashian/Jenner-klanen vokste opp med TV-team og paparazzier rundt seg, og da de naturlig smale leppene hennes plutselig endret størrelse i 2014, var det ikke få som spekulerte rundt dette. Hovedpersonen holdt leppene lukket, mens medier over hele verden sammenlignet gamle bilder med nye. Leppene til unge Jenner var definitivt blitt større – og enda større skulle de bli.
Kardashian-søstrene er skremmende
Ett år skulle gå før Kylie kommenterte ryktene, i en episode av serien Keeping up with the Kardashians fra mai 2015.
– Jeg har tatt leppefillere, det er en usikkerhet jeg har og det er noe jeg har hatt lyst til å gjøre, innrømte hun på skjermen og understreket samtidig at hun aldri nektet for å ta leppeinjeksjoner, selv om hun unngikk å snakke om det.
Norske leger advarer mot Kardashian-korsett
Skadelig Instagram-spøk
Mens ryktene enda florerte forsøkte tusenvis å imitere den leppefagre tenåringen. På Instagram så man at flere tusen dyttet leppene inn i shotglass og korker mens de sugde seg fast til leppene ble hovne og lilla.
I dag finner man godt over 50.000 bilder under emneknaggene #lipchallenge og #kyliejennerlipchallenge. Det hele ble til en gigantisk spøk på Jenners vegne, og en ubehagelig og skadelig spøk for dem som deltok – selv om ikke alle bildene under emneknaggen er resultater av Instagram-utfordringen.
Han selger Kardashians-korsetter: - Enkelte er direkte helsefarlige
Lanserte anti-mobbekampanje
Kort tid etter startet Kylie en Instagram-kampanje under hashtaggen #IAmMoreThan, som et svar på internettmobbingen. Hun oppfordret fans til å dele sine personlige historier om mobbing og delte dem videre med sine 60 millioner følgere.
– Helt siden jeg var ni år, siden showet startet, har jeg blitt mobbet. Hver dag så jeg noe negativt om meg, uttalte Jenner til Interview magazine.
Initiativet kan tolkes som et grep for å få fokuset vekk fra leppene. Selv om det nok ikke ble riktig slik, ble realitystjernen litt mer menneskelig og livet hennes virket litt mindre rosenrødt.
Snudde leppefadese til lipgloss-imperium
Kardashian-familien har åpenbart teft for å drive butikk og bygge merkevarer, men det var neppe «leppedronning» unge Jenner trodde hun skulle bli da hun satte sine første injeksjoner i leppene som hun selv mente var for små.
Alles øyne var på leppene hennes likevel, tross forsøket på å flytte fokuset vekk fra dem – så hvorfor ikke bruke dem som salgsplakat?
Et halvt år etter filler-erkjennelsen lanserte hun sitt eget «lip kit» - med glossy, metalliske og matte lipglosser.
Glem #lipchallenge-fadesen, i dag har emneknaggene #kylielipkit og #kyliecosmetics godt over 400.000 tagger på Instagram. Et halvt år etter det første slippet av lipglossene, er de fortsatt ekstremt vanskelige å få tak i.
I løpet av 2015 skal Jenners formue ha vokst fra 4 til 5 millioner dollar, eller fra 32 millioner til nesten 41 millioner norske kroner, ifølge Inquisitr – og i år skal angivelig formuen ha blitt dobbelt så stor, altså på rundt 82 millioner norske kroner.
Snakk om å snu kritikk til suksess!
Bygger sitt eget gigabrand
Samtlige av søstrene – altså Kim, Khloe, Kourtney, Kendall og Kylie – har alle sine egne apps. Hvis du ikke kan «Keep up with the Kardashian» via tv-serien eller gjennom sosiale medier, kan du laste ned mobilappen (og betale) for å få bli enda bedre kjent med søstrene.
Av de fem appene skal angivelig Kylies app være den mest populære, ifølge Time – og Kylie selv mener at årsaken til at hennes app er så populær er på grunn av hennes fanbase og fordi hun er så personlig.
– Kim er eldre og har en annen fanbase – forskjellen på våre apper er at hennes er veldig perfekt. Den er enkel, alt er sort og hvitt, mens min er mer sånn at jeg inviterer kameraene over og sier «Oh, hey, la oss gjøre dette». Vi lager sminke-tutorials og jeg ler og prater. Jeg vet at mine fans er på min alder eller yngre, så jeg vil vise min personlighet og vise fansen hjemmet mitt og hundene mine. Jeg blir veldig personlig. Jeg er på Snapchat, og er i bunn og grunn akkurat som dem, uttalte hun til magasinet.
Hun har en haug av følgere på sosiale medier, hun har suksess med eget sminkemerke og hun håver inn penger gjennom sin personlige app – men det er heller ikke alt. Sammen med søsteren Kendall har hun også lansert et eget sko- og klesmerke.
Psykolog: – Du innser at du aldri blir pen nok
Barne- og ungdomspsykolog Elisabeth Gerhardsen sier at barn og unge blir teppebombet med pene og vakre idealer helt fra barnehagealder – noe som gjør at en tidlig oppdager at utseendet er viktig.
– Idoler som Kylie Jenner, som har så mange følgere har en enorm påvirkningskraft, og de understreker og forsterker denne allerede sterke trenden. Hvert bidrag er en forsøpling av verden, sier Gerhardsen til MinMote.
– Dette går såklart ut over selvbildet. Du møter slike idoler som er vellykket i kraft av at de er pene og innser at du blir aldri pen nok, sier hun og fortsetter:
– Ungdom i dag er allerede under stort press, noe som gjør at ungdommer er mer deprimert enn tidligere. Folk har i alle tider klippet hår og negler for å få bedre utseende, men nå er signalene at du må være perfekt. Med kirurgien som mulighet har du deg selv å takke om du ikke gjør noe med måten du ser ut, sier Gerhardsen.
Ekspert på krisehåndtering: – Ærlighet er alltid bra
Noen vil kanskje mene at Kylies omdømme fikk en brist etter leppekritikken, men Peggy Brønn, som er professor på Handelshøyskolen BI, med ekspertområde innen omdømme, PR og krisekommunikasjon, mener Kylie har kommet seg på bena igjen etter at hun åpnet opp om injeksjonene.
– Jeg tror det er sant det som Kylie sier om at hun har flere tilhengere enn hennes søstre fordi hun viser en mer personlig side. Hun ble mobbet for leppeinjeksjonene, men håndterte situasjonen ved å vise en side av seg selv som er sårbar. Ærlighet er alltid bra i en krisesituasjon. Og det er sannsynligvis mange unge kvinner som identifiserte seg med situasjonen hennes, sier Brønn til MinMote.
Hun påpeker at det er enkelt å avfeie «The Kardashians» som en stor spøk, som representerer det verste i dagens samfunn – kjendiser bare fordi de er kjendiser.
– Har samfunnet skapt dem, eller tar de maksimalt utbytte av folks nysgjerrighet om hva som er mulig i en annen verden langt borte fra vår egen virkelighet? I den forstand er Kardashian-familien veldig street-smarte i sin forståelse av psykologi og forbrukersamfunnet, sier Brønn.
Ifølge Brønn vil «fenomenet Kardashians» vare så lenge vi fortsatt bryr oss om dem, noe som krever at de stadig kommer opp med noe nytt.
– Ellers vil vi ikke bry oss om dem lenger og da vil de også miste alle kontraktene sine. Deres evne til å henge med videre avhenger av den delen av businessen deres som er seriøs – sko, kjoler og sminke som leverer både på stil og kvalitet.