BEKLAGER FEILMERKING: H&M er blant de fem store kjedene som har blitt klaget inn av Forbrukerrådet for villedende markedsføring. Overfor MinMote beklager kjeden feilmerking av produkter i nettbutikken. Foto: Toru Hanai/REUTERS.

Nyheter

Mener store kleskjeder driver med grønnvasking

Forbrukerrådet mener store kleskjeder driver med villedende bruk av miljøpåstander, og har klaget inn saken til Forbrukertilsynet.

  • Thea Roll Rakeng
  • Åsa H. Aaberge
Publisert:

Du har kanskje lagt merke til at klesbransjen stadig bruker ord og begreper som «conscious», «let’s clean up», «sustainable», «recycled», «responsible», «green» og «ecological»?

Forbrukerrådet har gått fem store kleskjeders grønne påstander etter i sømmene, og med det avdekket det de mener er utstrakt bruk av villedende markedsføring for å få forbrukerne til å tro at klærne vi kjøper er mindre miljøskadelige enn de egentlig er.

Nettbutikkene til H&M, Gina Tricot, KappAhl, Zalando og Bestseller er med i Forbrukerrådets undersøkelse, som er gjort i perioden 4. mai 2020 til 5. juni 2020.

Les de fem kjedenes tilsvar på Forbrukerrådets klage lenger ned i saken.

Inger Lise Blyverket er direktør for Forbrukerrådet. Hun mener at bærekraft- merkingingen ofte er uten innhold og beregnet for å lure forbrukerne til å kjøpe mer klær med mindre dårlig samvittighet, noe som er ulovlig, påpeker hun.

Nå krever Forbrukerrådet at myndighetene griper inn overfor klesbransjen.

– Denne type feilmerking er grønnvasking som gjør det umulig for oss forbrukere å ta miljøbevisste valg, sier Blyverket, og fortsetter:

– Nå har Forbrukerrådet sett seg lei og klager flere store kleskjeder inn til Forbrukertilsynet der de risikerer høye bøter for brudd på markedsføringsloven, sier Blyverket.

NYHETER

Kritikken hagler mot it-merket Sporty & Rich

Direktør i Forbrukerrådet Inger Lise Blyverket. Foto: Forbrukerrådet

I Forbrukerrådets stikkprøve har de sett på bildet kundene møter i nettbutikkene når de handler klær, og hvordan miljøfortrinn formidles i den enkelte nettbutikk. Dette er punktene Forbrukerrådet har valgt å forholde seg til:

1. Merking av plagg som bærekraftig eller med bærekraftspåstander

Det enkelte produkt må være merket korrekt og det må komme klart frem hva som er grunnlaget for å merke det som bærekraftig.

2. Bruk av merkeordningen BCI i markedsføringen

Ved bruk av BCI (merkeordning som skal sikre at bomull er mindre miljøskadelig, journ.anm.) i markedsføringen av enkeltplagg må det fremgå at det ikke kan garanteres at klesplagget i seg selv inneholder «bedre bomull».

3. Produktets miljøfordel sett i forhold til markedet

Miljøfortrinnet for produktet må være bedre enn en vesentlig andel av tilsvarende produkter på markedet når det kommer til det påståtte fortrinnet for ikke å være villedende.

NYHETER

Vi kjøper få brukte klær

– Plaggene innfrir ikke kravene

MinMote har fått tilgang til klagen som er sendt fra Forbrukerrådet, og for hver enkelt av de fem nettbutikkene blir det trukket frem to tilfeldige plagg og sett på hvordan butikken forsvarer at plagget er bærekraftig.

Gina Tricot har et menyvalg i nettbutikken sin som heter «Sustainable» og selger en rekke klær under denne fanen.

«For mange av plaggene under dette menyvalget, var det ikke informasjon som forklarte hvorfor plagget var å finne under Sustainable-filteret eller ytterligere opplysninger om plaggets miljømessige fordeler», skriver Forbrukerrådet i sin klage.

– Klær er svært miljøbelastende og fører til store naturskader, både under produksjon bruk og avhending. I tillegg benyttes det flere tusen kjemiske stoffer i produksjonen. Kleskjedene prøver derfor å få tilsløre hvor miljøbelastende klærne de selger er til å virke mer miljøvennlige enn de egentlig er, gjennom utstrakt grønnvasking, noe denne undersøkelsen tydelig viser, sier Blyverket.

– Klesbransjens bruk av merker uten innhold er etter vårt syn svært villedende og dermed i strid med markedsføringsloven, noe vår klage til Forbrukertilsynet forhåpentligvis vil sette en stopper for, sier Blyverket.

KLÆR

DISSE TINGENE BØR DU HELLER KJØPE BRUKT

H&M: Beklager feilmerking

I undersøkelsen har Forbrukerrådet undersøkt plagg fra de fem av de største, norske klesbutikkene på nett. Hos H&M har de sett på en denimjakke og en kjole i linmiks, som er merket som et «Conscious»-produkter, H&Ms merking for plagg med materialer som har mindre påvirkning på miljøet. Forbrukerrådet påpeker at det ikke kommer tydelig nok frem hvorfor plaggene går under kategorien «conscious».

H&M opplyser at plaggene Forbrukerrådet viser til er lagt i feil kategori i nettbutikken grunnet en teknisk feil.

– For at et plagg skal kunne merkes med «conscious» hos oss, må det være laget av minst 50 prosent materialer fra kilder med mindre påvirkning på miljøet, som for eksempel økologisk bomull eller resirkulert polyester, sier presseansvarlig i H&M Norge, Thea Kjendlie.

Hun opplyser at dersom et plagg i lin skal merkes som «conscious», må det være laget av økologisk lin, noe den aktuelle kjolen ikke er.

BEKLAGER FEILMERKING: H&M sier til MinMote at plaggene som forbrukerrådet trekker frem i sin stikkprøve, beklageligvis er feilmerket. Skjermdump fra hm.no

Kjendlie opplyser om at det ved merking av de to plaggene Forbrukerrådet trekker frem i sin klage, har skjedd en feil i H&Ms nettbutikk.

– Når det kommer til eksempelet med kjolen og denimjakken, er vi lei oss for at disse to produktene er feilmerket i nettbutikken vår, dette er på grunn av en teknisk feil. Disse plagene innfrir ikke kravene til å være en del av «Conscious»-konseptet, og er derfor plassert i feil kategori på hm.com, sier Kjendlie.
– Vi beklager på det sterkeste at dette er tilfellet for enkelte plagg, og vi kan forsikre at dette er en teknisk situasjon vi jobber for å løse umiddelbart.

Fra KappAhl trekker Forbrukerrådet frem en dunvest. I sin beskrivelse av plagget skriver Forbrukerrådet: «KappAhl sorterer vesten under «sustainability label», uten at forbrukeren får vite hva som gjør vesten sustainable.»

KappAhls marketing manager, Ingrid Melnes, forstår ikke hva Forbrukerrådet sikter til.
– Under informasjon om produktet finnes det en egen sustainability-flik hvor kunden kan lese mer om hva det vil si at plagget er en del av Responisible Fashion-kategoriseringen. I tillegg er det et Sustainability label som viser hva som gjør vesten mer bærekraftig, det vil si at plagget enten består av mer bærekraftige materialer og/eller en mer bærekraftig produksjonsprosess, sier Melnes til MinMote.

Melnes forteller at KappAhl legger både vekt på bærekraftig materiale og en bærekraftig produksjonsprosess til grunn når de merker plagg som «sustainable».

Både H & M og KappAhl oppgir ovenfor MinMote at de streber etter å være transparente ovenfor forbrukerne.

Mener det er villedende av Gina Tricot

Forbrukerrådet trekker også frem et skjørt fra Gina Tricot i klagen, og mener det er villedende at Gina Tricot velger å merke plagget med «Better Cotton Intitative», når de ikke kan garantere at plagget er laget av nettopp bærekraftig bomull.

– Vi skriver på samtlige produkter som merkes med better cotton «takk for att du støtter bærekraftig bomullsproduksjon». Vi skriver altså ikke at dette produktet inneholder BCI, da vi vet at BCI ikke er sporbart og således ikke kan garanteres i produkt, svarer presseansvarlig i Gina Tricot, Sanna Franklin.

Franklin sier videre at Gina Tricot merker plagg som inneholder 50 prosent, eller mer, bærekraftig materiale, som bærekraftige plagg.

KLÆR

HISTORIEN OM EMMAS UNIKE STRIKKEJAKKE

Zalando: – Kan skje at noe blir merket feil

Hos Zalando trekker Forbrukerrådet frem en skjorte i bomull og en kjole som ifølge merkingen inneholder bærekraftig viskose. Men kjolen inneholder ikke viskose, kommer det frem i Forbrukerrådets undersøkelse.

Zalando jobber for tiden med et økt fokus på bærekraft, og merking av bærekraftige plagg med detaljerte beskrivelser, får MinMote opplyst av PR-manager i Zalando Jannike Eidså.
– Likevel, med totalt over 500.000 produkter fra over 2500 merker, kan det skje at noe blir merket feil. Det ser ut til at det er tilfellet for disse plaggene, sier Eidså til MinMote.

Hun forteller at de for tiden jobber med å utvikle et system som skal forbedre merkingen av bærekraftige plagg. I likhet med de øvrige nevnte nettbutikkene og merkene, oppgir også Bestseller at de merker plagg som bærekraftig dersom plagget inneholder over 50 prosent bærekraftig materiale.

Forbrukerrådet trekker frem en Jack & Jones-shorts laget i en blanding av 78 prosent bomull og 20 prosent resirkulert bomull og 2 prosent elastin, og stiller spørsmål til om andelen av bærekraftig materiale er høy nok. Jack & Jones er eid av Bestseller-gruppen.

– Vi må vurdere minimumsprosenten basert på fiberens tekniske ytelse. I dette tilfellet med resirkulert bomull, mister det styrken under resirkuleringsprosessen og må ofte mikses med nytt fiber av kvalitetsgrunner, sier presseansvarlig i Bestseller, Morten Norlyk.

– Derfor har vi valgt en lavere minimumsprosent for produkter med resirkulert bomull enn for andre fibre som går under Bestsellers bærekraftige fiber.

Klesforsker: Forbrukerne blir lurt

Klesforsker Ingun Grimstad Klepp er ikke overrasket over at de fem store kjedene blir klaget inn for grønnvasking. Flesteparten av aktørene på markedet driver med grønnvasking i større eller mindre grad, mener hun. Og når folk vet lite er de lette å lure, sier Klepp.

– Det finnes ikke så mange området i samfunnet hvor vi har en så dårlig grunnopplæring som med klær. Vi lærer å lage mat på skolen, men når det gjelder klær er folk helt uten viten. Klesmarkedet er veldig vanskelig å orientere seg på, og jeg opplever at mange aktører ikke i det hele tatt er opptatte av å fortelle sannhetens ord. Da blir forbrukerne lurt.

Klesforsker Ingun Grimestad Klepp. Foto: Forbruksforskningsinstituttet SIFO

Klepp, som nylig har gitt ut boken, «Lettkledd velkledd med lite miljøbelastning», sikter til at klesbransjen er en av de største miljøverstingene i verden, og at de store aktørenes markedsføring av bærekraft og miljøvennlighet ofte er falsk.

– Fake news er ikke news i det hele tatt når det gjelder å markedsføre klær. Det som betyr mest for miljøbelastningen er hvor lenge plagget varer. Fiber, som klesbransjen fokuserer veldig mye på, er bare en liten del av det. Derfor så vil det å se etter klær du virkelig vil bruke, og som du vet vil holde lenge, mye mer vesentlig enn hva slags fibre det er.

Klesforsker Klepp deler en sjekkliste over hvordan folk kan handle så bærekraftig som mulig:

1. Ikke si ja til klær du ikke trenger

2. Bare kjøpe ting du virkelig liker, og som du ikke har fra før.

3. Husk at når du kjøper noe har du to års reklamasjonsrett uansett. Hvis noe går i stykker er det av alles interesse at du orker å gå og klage. Hvis alle hadde gjort det, så ville nok ikke butikkene ha solgt så dårlige kvaliteter, sier hun.

4. Se etter tredjepartssertifiseringer som Svanemerket eller Blomsten. Ikke stol på informasjonen fra produsenten og merket selv.

Publisert:

Les også

  1. NYHETER

    Trend-merke svarer på kritikk

  2. NYHETER

    Moteekspert: – Hva gjorde at moten ble så gørr kjedelig med influencerne?

  3. KLÆR

    Sara (25) brenner for en bedre motebransje

Relaterte artikler

NYHETER

Forsker hardt ut mot «vegansk skinn»

NYHETER

Rapport: Dette er verdens mest transparente klesmerker

NYHETER

H&M samarbeider med italiensk ektepar: – Plagg som kan gå i arv

NYHETER

Amanda Hearsts norske eventyr

NYHETER

Reagerer på Krogh Optikk-lansering: – Event fullt av hvite influencere

NYHETER

Norske Salma Noor (20) får internasjonal oppmerksomhet

NYHETER

Kronprinsesse Victoria vekker oppsikt på nytt bilde