Norske magasinredaktører om Vogue Skandinavia: – På tide
Denne uken ble det kjent at Vogue kommer til Skandinavia. – Det sier litt om hvor viktig det skandinaviske markedet er sett i verdenssammenhen, sier sjefredaktør i Costume, Kine B. Hartz.
Kine B. Hartz. Foto: Privat/Costume
Ingeborg Heldal. Foto: Astrid Waller
Petra MIddelthon. Foto: Privat/Elle
Våren 2021 lanserer det amerikanske forlaget Condé Nast Vogue Scandinavia for første gang. Det er tidligere redaktør i det svenske livsstilsmagasinet Damernas Värld, Martina Bonnier, som er utnevnt som sjefredaktør. Magasinet skal drives fra Stockholm.
– Endelig, sier sjefredaktør i norske Elle, Petra Middelthon.
Motebibelen, som har eksistert siden den første utgaven kom ut i USA i 1892, finnes per nå i 23 internasjonale utgaver. Aldri før har de skandinaviske landene hatt sin egen utgave.
– Jeg er kjempespent på å endelig lansere Vogue i Skandinavia, og jeg gleder meg veldig til å dele mer av den nordiske livsstilen og de mange, fantastisk kreative talentene denne regionen har, sier Martina Bonnier i en pressemelding.
MinMote har forsøkt å komme i kontakt med Martina Bonnier, men har foreløpig ikke lyktes.
– Det har jo vært snakk om Vogue i Skandinavia i mange år. Lisensavtaler har gjort det vanskelig å få til, men de siste årene har Vogue åpnet opp for Polen, Tsjekkia og Hongkong. Det på tide at det kommer til Skandinavia - jeg synes det er veldig gøy, sier Middelthon, som selv startet i karrieren sin i italienske Vogue.
Middelthon er klar på at Vogue Scandinavia og Elle vil være konkurrenter, men tror magasinene når en ulike lesergrupper. Hun mener det er plass til et nytt magasin og potensiell konkurrent i det skandinaviske markedet.
At alt innhold på Vogue Scandinavia vil være på engelsk, mener Middelton er en av grunnene til at Elle Norge og Vogue Scandinavia vil treffe ulike lesere.
– Jeg tror alltid det er bra med nye, gode produkter på markedet. Vogue har alltid vært en inspirasjonskilde. Jeg håper de leverer kvaliteten merkevaren begjærer. Jeg har høye forventninger!
Hva gjorde at moten ble så gøtt kjedelig med influencere?
– Skjerper konkurransen
Sjefredaktør i Costume, Kine B. Hartz, mener at lanseringen av Vogue er et stort kompliment til Skandinavia, og at det er et godt tegn at det velges å satse på et magasin nå etter noen tøffe år med nedskjæringer og nedbemanninger.
– Det er et veldig positivt tegn at en så stor aktør velger å starte opp i Skandinavia nå. Jeg ønsker dem velkommen og tenker at Vogue vil utvide magasinfloraen vi allerede har, og vil få oss andre til å skjerpe oss ytterligere, sier Hartz.
Hun trekker frem det økende interessen for skandinavisk mote, og peker på den internasjonale pressen som strømmer til moteuken i København to ganger i året.
– Vi har sett i flere år hvordan skandinavisk mote blir mer gjeldende og relevant internasjonalt, så det er på tide, og veldig inspirerende at Skandinavia får sitt eget Vogue slik som andre regioner og land. Det er et stort kompliment at de velger å gjøre det. Det sier og så litt om hvor viktig det skandinaviske markedet er sett i verdenssammenheng.
– Første utgave av Vogue ble utgitt i 1892, og siden den gang har de klart å lykkes både på papir og på nett. Hvordan tror du at konkurransen blir?
– Nå blir det tøffere konkurranse, men det er positivt at nye aktører satser her. Jeg tror det vil gi markedet et løft. Vogue Skandinavia blir et annerledes format siden de skal gis ut på engelsk og ha færre utgaver i året. Men de har teamet seg opp med bra folk og har spennende planer. Jeg liker å ha gode konkurrenter - man vil jo være i et godt selskap, og det blir man nå.
Syv norske smykkemerker du bør vite om
– Håper de har råd til egenprodusert motestoff
Ingeborg Heldal, ansvarlig redaktør i KK ønsker skandinavias nye motemagasin velkommen, og håper på at Vogue Skandinavia har råd til masse egenprodusert mote
–Jeg synes det er kjempefint at det satses i magasin-nisjen. De siste årene har vi ikke akkurat vært bortskjemte med det. Heller tvert i mot, med nedleggelser av mange titler. Så får der være opp til dem som lager skandinaviske Vogue å sørge for at det fortjener sin plass. Håper de har råd til masse kul, spennende, egenprodusert mote, i ekte Vogue-ånd, og viderefører Edward Enninfuls arbeid med mangfold og spennende forsider, sier Heldal.
– Hvordan er KK annerledes enn Vogue?
– KK er i mye større grad et livsstilsmagasin med en veldig bred målgruppe. Vi lager mote som folk skal ha råd til å kjøpe, og har ikke den high end-profilen som Vogue har. Så jeg tror ikke tilstedeværelsen av Vogue i Skandinavia vil påvirke KK i særlig grad.