Nyheter

Kunder raser mot Weekday etter rabattblemme

Kunder føler seg lurt etter at Weekday har kansellert bestillingene deres. 

  • Thea Roll Rakeng
Publisert:

Skrevet av: Synne Krogstad, journalist og Thea Roll Rakeng, journalist

En feil i systemet hos weekday.no onsdag og torsdag denne uken førte til at kunder fikk 500 kroner i rabatt da de la varer i handlekurven.

Da MinMote snakket med Weekday sin kundeservice torsdag ettermiddag opplyste de om at de ikke kom til å kreve tilbakebetaling fra kundene som hadde benyttet seg av denne rabatten. Fredag har kundene derimot fått kansellert bestillingene sine av Weekday.

– Føler meg ført bak lyset

Magnus Nyborg var blant kundene som benyttet seg av tilbudet til Weekday tidligere i uken. I dag våknet han og kameratgjengen opp til en rekke kansellerte bestillinger.

KANSELLERT: Kunder våknet fredag til at alle bestillinger fra Weekday ble kansellerte. Foto: Skjermdump

– Jeg skal ikke lyve å si at jeg og kameratene mine ikke ble skuffet da vi våknet til flere mailer om at alt vi bestilte er blitt kansellert.

– Reagerte dere ikke på rabatten da dere oppdaget den?

– Vi ble jo litt skeptiske til rabatten, det virket ganske utrolig, og gleden var stor da vi leste på MinMote at Weekday bekreftet at alle ville få ordrene sine som normalt. Og nå er bestillingen kansellert, sier han.

Nyborg reagerer på den manglende kommunikasjonen fra Weekdays side, og føler seg ført bak lyset.

– Det hele fremstår som sleip taktikk. Først går de ut og sier ordren vil komme som normalt, så uten å informere kansellerer de alle bestillingene. Man føler seg ført bak lyset, sier han og legger til:

– Jeg sitter igjen med et dårlig inntrykk av Weekday etter denne blemmen. Dette forsurer inntrykket mitt av butikken, det er ingen tvil om det, sier Nyborg.

Weekday: – En teknisk feil

Pressekontakt i Weekday, Karin Hagman, skriver i en mail til MinMote fredag ettermiddag at de beklager at informasjonen MinMote fikk torsdag, er feil.

Det var en teknisk feil som sørget for rabatten i nettbutikken, forklarer hun.

– Da flere kunder la inn ordre, hadde betalingssystemet tekniske problemer, og derfor har ikke kunder blitt belastet på riktig måte. Dermed kansellerte systemet automatisk ordrene. Vi er i kontakt med alle kunder som har blitt berørt av dette, skriver Hagman som ikke vil kommentere saken ytterligere.

Flere kunder har mottatt bekreftelsesmail fra Weekday om at pakken deres er på vei. På spørsmål om disse kundene likevel kommer til å motta varene sine, har ikke Hagman ytterligere kommentar.

PLASTER PÅ SÅRET: Weekday sender ut rabattkoder med 20 prosent og fri frakt til berørte kunder. – Dette holder ikke, mener Mathilde Aase som har fått bestillingen sin kansellert.

– Vil ikke handle hos Weekday mer

En annen kunde, Mathilde Aase, synes Weekday skulle vært kjappere med å kommunisere med kundene og vært ærlige fra start om at dette var en feil.

– Jeg synes det er dårlig at Weekday først sier at bestillingen vil komme som normalt og tar alt på sin kappe, for så å snu om og kansellere. Nå har jeg fått en mail med en rabattkode på 20 prosent og gratis frakt på neste bestilling, men jeg må ærlig innrømme at jeg ikke har lyst til å fortsette å handle hos Weekday etter dette, sier Aase.

Forbrukerrådet: – Kundene bør klage

Da kundene la inn varer i handlekurven, kom det automatisk opp beskjed om at det ble trukket fra 500 kroner i personalrabatt.

Jurist og forbrukerdialog i Forbrukerrådet, Caroline Skarderud, oppfordrer likevel kundene til å klage til Weekday. Hun sier at som hovedregel er kjøpsavtalen bindende, men det finnes unntak.

– Når det blir inngått en kjøpsavtale mellom kjøper og selger til en avtalt pris, er denne som utgangspunkt bindende. Men det finnes unntak. Hvis kjøper innser eller burde ha innsett at varen var feilpriset, har selger rett til å kansellere ordren eller kreve fullpris for varen, sier Skarderud.

Hun legger til at dette gjelder selv om avslaget ble presisert som personalrabatt.

OPPFORDRER TIL Å KLAGE: Jurist og forbrukerdialog i Forbrukerrådet, Caroline Skarderud. Foto: Forbrukerrådet

– Opplysninger som er gitt i bestillingsprosessen vil naturligvis spille inn på hva man burde ha innsett når det kommer til pris. I dette tilfellet så gjelder unntaket eksempelvis kundene som har handlet for 500 kroner, og dermed endt opp med å betale null kroner for sin bestilling, sier hun og legger til:

– Men for de som for eksempel har handlet noe for 1200 kroner, kan rabatten bli ansett som en rimelig rabatt, og dermed skal kjøpsavtalen som utgangspunkt bli stående. Men det er viktig å huske på at alle saker må vurderes konkret. De som mener å ha rett på rabatten, bør uansett klage skriftlig til Weekday, for eksempel med en e-post. Videre kan Forbrukerrådet mekle i slike saker.

Publisert:

Les også

  1. NYHETER

    Weekday med rabattblemme

  2. WELLNESS

    Studie: Slik bør du vaske klærne dine

  3. KLÆR

    Nå er vi hekta på grønne jakker

Relaterte artikler

NYHETER

Weekday med rabattblemme

NYHETER

Mener store kleskjeder driver med grønnvasking

NYHETER

Isabella Löwengrip til MinMote: – Jeg vil aldri leve sånn igjen

NYHETER

North West (6) stjal showet i Paris

NYHETER

Meghan Markle markerte seg i knallrødt

NYHETER

Oslo Fushion utsettes på grunn av coronaviruset

NYHETER

Meghan valgte grønt for sin siste kongelige oppgave