Motefavoritt returnerer
Alle tilhengere av old Céline våknet til en gladnyhet mandag.
Følger du noen moteinteresserte på Instagram er sannsynligheten stor for at du har fått med deg dagens snakkis i motebransjen: Phoebe Philo (48) returnerer. Fraser som «Endelig!», klappe-emojis og røde hjerter florerer på sosiale medier.
Personlig favoritt-kommentar på Insta i skrivende stund: «Looks like England is finally bringing something home after all».
Det er Business of Fashion som først deler gladnyheten om at den tidligere Céline-designeren returnerer til motebransjen med sitt eget merke under eget navn.
Nyheten kommer drøye tre år etter at hun forlot rollen som kreativ direktør for Céline hvor hun var en stor favoritt, og snudde motehuset fra økonomisk trøbbel til suksess og anerkjennelse.
Hennes nye merke skal ifølge motepressen bestå av både klær og tilbehør.
Med seg i ryggen har Philo støtte fra LVMH – verdens ledende luksusgruppe, som har eierskap i blant andre motehusene Louis Vuitton, Dior, Givenchy, Stella McCartney og Celine.
Phoebe Philo skal angivelig forlate Céline
Da Philo forlot Céline sent i 2017, hvor hun hadde vært ved roret i åtte år, og fått æren av å modernisere og aktualisere det franske motehuset for den moderne kvinnen, var spenningen stor for hva hennes neste steg skulle bli.
Hun var en av bransjens mektigste kvinner, og hadde en tilhengerskare i både verdensstjerner og allmennheten.
Før sukessen i Céline, bidro den britiske designeren også til å revolusjonere merket Chloé.
80-åring fronter ny Céline-kampanje
Philo sin tid i de ovennevnte motehusene er en kvinnelig suksesshistorie i en bransje hvor menn ofte har rollen som kreativ leder, skriver Vogue. Hun skapte en hverdagsgarderobe for selvstendige kvinner.
Siden Céline-exiten har det blant annet svirret spekulasjoner om at Philo skulle bli med på laget hos eksempelvis Chanel, Burberry og Ferragamo.
Philo holder seg for det meste i kulissene og lar designet snakke for seg, men er like fullt en designerprofil som fansen har et godt forhold til. Hun er velkjent for sin personlige, enkle stil, ofte avslappet antrukket i høyhalset genser, slacks og sneakers.
Da etterkommeren Hedi Slimane tok over hos Celine, var skuffelsen stor for mange, og Old Céline under Philo ble et sårt savn.
Instagram-kontoen @oldceline høstet kjapt følgere, og gjenbruksmarkedet ble hett – folk ville sikre seg Philo sitt tidløse, minimalistiske design.
Men nå kan altså alle motehjerter glede seg til at Philo sitt design igjen havner i butikkhyllene. I en pressemelding sier designeren selv at hun gleder seg, skriver New York Times. Videre skriver avisen at hun trolig vil være basert i London, og at plaggene er ventet å være av «eksepsjonell kvalitet». Det er ikke bekreftet, men spekuleres i, om Philo vil designe uavhengig av kjønn og sesong.
Øvrige detaljer rundt lanseringen av eget merke er ventet i januar.