Profilerte motebloggere når ikke opp i bloggkåring
Når leserne har stemt frem årets finalister til Vixen Blog Awards er verken Camilla Pihl, Darja Barannik eller Celine Aagaard på listen.
Vi beveger oss sakte, men sikkert inn i «award season» hvor kjendiser, programmer, filmer og også bloggere får sin årlige anerkjennelse. Vixen Blog Awards, som er den eneste rene bloggprisutdelingen, og derfor gjeveste , slapp nylig finalistene som leserne har stemt frem.
På listen står navn som Anette Marie, Pappahjerte, Styleconnection og Espen Hilton, men borte er velkjente og etablerte moteprofiler som Camilla Pihl, Celine Aagaard og Darja Barannik.
Det er leserne som nominerer blogger i første runde. På bakgrunn av nominasjonene velger en fagjury ut semifinalistene før leseren igjen stemmer frem finalistene.
Ikke nok stemmer
Nå er det opp til juryen å velge vinnerne som offentliggjøres under prisutdelingen 19.januar. Unntaket er kategorien Folkets favoritt som er leserbestemt hele veien.
Pihl var nominert i fire av tolv kategorier, mens Barannik og Aagaard én hver.
Se hele nominasjonslisten her.
Pihl har tidligere vunnet den høythengende kategorien Årets beste blogger fire år på rad, men Aagaard har vunnet årets moteblogg og vært finalist en rekke ganger. Både Pihl, Aagaard og Barannik har samarbeidet med store aktører i 2016 som David Andersen, Essie, Dr. Schrammek, Omega klokker og Calvin Klein.
Ifølge årets skattelister hadde både Pihl og Aagaard millionomsetning. Barannik er på sin side en av landets mest profilerte motebloggere, og har sikret seg en usedvanlig gjev avtale nylig: Hun og Nicole Kidman er de to eneste kvinnelige representantene for klokkemerket Omega på nåværende tidspunkt, i verden.
Moteprofiler som Vanessa Rudjord, Annabel Rosendahl og Marianne Styledevil Theodorsen var nominerte, men fikk ikke nok stemmer til å gå videre til semifinalen.
Svensk moteprofil hylles for magebilde
– Savner flere navn
Aagaard som på sin side har lagt ned bloggen og nå driver motenettstedet Envelope.no, mener listen speiler en naturlig utvikling i bloggmarkedet, men savner likevel flere navn på listen.
– Vixen Blog Awards har aldri vært en rendyrket motekåring, men mer et gjennomsnitt av hvem som er populære og kommersielle bloggaktører på markedet. Det er helt klart skjedd et stort skifte her, men det er helt naturlig, sier hun og fortsetter:
– Jeg har tidligere vunnet flere priser for den nedlagte bloggen min HippieHippieMilkshake, samt min Instagram-profil- og er fortsatt stolt over det. Nå unner jeg de som har en blogg å kjempe om titlene, sier Aagaard. sier hun.
Aagaard vil ikke nevne spesifikke navn, men synes listen mangler flere motebloggere.
– Det man kanskje savner er mer spennende nisjeprofiler. Alle de nominerte i hver kategori er etter min mening relativt like, men med noen unntak naturligvis. Men bloggverden er ikke unik lenger, det er kanskje utfordringen.
NORSK MOTEBLOGGER LANGER UT ETTER KROPPSKOMMENTAR
– Mangler bakkekontakt
Samfunnsgeograf og førstelektor ved Høyskolen Kristiania, Karl-Fredrik Tangen, er imidlertid ikke overrasket over at Oslo-bloggerne ikke er å finne på listen.
– Dette er ikke så overraskende når de slipper alle til for å stemme på sine favoritter at det er folkelige representanter som vinner fram. I tillegg er særlig motebloggerne utsatte for logikken i nettopp mote: Det skal alltid være noe nytt. Så de trues både nedenfra og ovenfra i motehierarkiet.
Tangen mener at motebloggerne som blir invitert til fester, lanseringer og eksklusive middager ikke nødvendigvis henger sammen med bloggmarkedets lesertall og inntjening. De kan bli sosialt nærsynte, mener han.
– Mener du at de etablerte motebloggerne er utdaterte?
– Det kan virke som at det er et sosial skifte i bloggverdenen. Den etablerte «eliten» blir blinde for lesertall og bloggpopularitet fordi de blir for opptatt av hverandre. De er preget av en slags you go girl-ideologi som skaper ufortjent selvtillit, sier Tangen og legger til:
– Bloggere som skal nå folket må balansere at de fleste i første rekke trenger tips til hvordan de skal handle seg tidsriktige på Cubus og vil få råd om det fra noen som også vet hva som gjelder i moteverdenen. For dem du kaller «eliteblogge» er det mer nærliggende å fortelle hvordan du kan gjøre designerkupp når Jostein Wålengen har opphørssalg i butikken sin på Frogner, der de selv bor. Da gjør de verden utilgjengelig for mange.
UNDERTØYSMERKE TRYKKER URETUSJERTE BILDER AV «EKTE KVINNER»
Etterstreber variasjon
Vixen-redaktør Ida Elise Einarsdottír forteller til MinMote at det brede spennet blant finalist-bloggerne er en naturlig utvikling.
– Vixen Blog Awards fokuserte mer på mote og trend for to-tre år siden enn vi gjør i dag. Det har kommet masse nye blogger innen ulike kategorier som mat, interiør og trening, så vi har et større spenn nå enn vi har hatt tidligere. Vixen prøver å utvikle seg i takt med bloggbransjen, sier Einarsdottìr.
Hun forteller at magasinet etterstreber variasjon innen lesertall og popularitet, og har derfor valgt å la leserne stemme frem finalister, mens en fagjury velger vinnere.
– Tror du finalistlisten hadde sett annerledes ut om bloggerne kun ble valgt ut av en fagjury?
– Det er mulig, men for en blogger vil nok leserne alltid være viktigst og derfor blir det feil å bare la en jury bestemme. Jeg håper også at vi har klart å strekke oss litt utenfor Oslo. Dette er ingen Oslo-kåring og vi ser lengre enn trend- og moteaspektet. Det er en viktig faktor for oss.
Les også
Relaterte artikler
«Funkygine» om bloggkåring: – Ikke stem på meg likevel
Influencere om bloggkåring: Det er blandede følelser
Finalistene reagerer på bråket rundt Vixen Awards
