Er dette den nye trendbuksen?
Den nye «it»-jeansen har glidelås i rumpesprekken. – Passe provoserende og kommersiell, mener ekspertene.
Foto: Skjermdump fra Instagram.com/@vetementsofficial
Foto: Skjermdump fra Instagram.com/@vetementsofficial
Denim er hottere enn noensinne, og jeans er ikke bare rette og enkle olabukser lenger. Fra å være utvasket og slitte til å ha frynsete kanter nederst og påsydde blomster - nå er det glidelåsen som gjelder. De store designerne har tatt jeansen et hakk videre - glidelåsen skal nemlig være bak på rumpa.
Den franske merket Vetements har i de siste årene tatt moteverden med storm. I et nytt samarbeid med Levi's har de laget en oppsiktsvekkende jeans som moteekspertene mener skal provosere og vise frem mote som kunst.
I kampanjen Vetements x Levi's ser vi kvinner i forskjellige fasonger med jeansen åpen bak.
Husker du trendsveisen som tok hovedstaden med storm?
Trendy med detaljer
VIXEN-redaktør og moteekspert Ida Elise Eide Einarsdóttir mener buksen allerede har blitt en «it»-bukse.
– Vetements er ikke redde for å sjokkere. Ja, buksen er oppsiktsvekkende, men de prøver å gjøre klær til noe mer enn mote. Jeg kaller det krydder i hverdagen, sier Einarsdóttir.
Jeansen har allerede blitt observert på stilikoner som Kendall Jenner, Alexa Chung, Selena Gomez og Kylie Jenner. Nå har også den norske motebloggeren Irina Lakicevic skaffet seg et par.
untitled link– Tar rumpetrenden på kornet
Moteekspert og tidligere redaktør i Costume, Hege Aurelie Badedyck mener at dette det kan være den nye jeans-trenden.
– Alle high-street butikkene har jo tatt dem inn i varmen allerede. Det er en vanskeligere bukse, men jeans er i vinden som aldri før. Glidelåsen er edgy og tar rumpetrenden ekstremt på kornet.
Les også: Er Acne-skjerfet harry eller klassisk?
Badendyck mener at jeansen er passe provoserende og passe kommersiell.
– Vetements tar den klassiske jeansen til et nytt nivå. Jeansen er drøy og sær - men vi ser helt klart en stor hype. Det kan godt hende at de store kjedebutikkene kaster seg på denne trenden.
Trenger mote som kan provosere
På sosiale medier har kampanjen fått kritikk. Noen mener at reklamene til Vetements seksualiserer kvinnekroppen.
– De er ikke redde for å sjokkere. På en side blir de hyllet for å være «avantgarde» og pushe grensene. På den andre siden har vi de som ikke skjønner at det her er mote og synes at det er seksualisering av kvinnekroppen, sier Einarsdóttir.
Trenden som har florert i det siste handler om naturlig skjønnhet og respekt for kvinnekroppen.
– Vetements flørter med seksualiseringen og skjønnhetsidealet. Det som er interessant er hypen rundt buksene. Sosiale medier koker over, men hvorfor skal vi la oss provoserer av jeans? Jeg synes det er fint at mote kan ha en stemme, enten om det er et politisk statement eller en forgreining til kunsten. Mote skal skape diskusjoner, Einarsdóttir.
Koster skjorta
Hun mener også at jeansen har blitt populær fordi den er spesiell og annerledes.
– Det skal jo mye til for å provosere i dag. Jeg tror denne jeansen kommer til å være en inspirerende trend på detaljnivå. Det handler om mer enn plagget, det handler om møtet med kunsten og det å gjøre mote til noe mer enn klær. Jeg liker det kunstneriske utrykket og mener at vi trenger mote som kan provosere. Men buksa skal ikke eies av mange, det sørger prisen for.
Jeansen koster nemlig rundt 10.000 norske kroner.
– Jeg ville absolutt ha gått med de selv, de er veldig kule. Men jeg gidder ikke å bruke så mye penger på et par jeans, sier Badendyck.