Hedi Slimane får slakt etter debutvisning
Designeren (50) viste nylig frem debutkolleksjonen sine for det franske motehuset Celine under moteuken i Paris. Men mottakelsen er lunken.
Celine har vært under vingene til Phoebe Philo, men etter ti år i sjefsstolen ga hun seg. I januar ble det klart at Hedi Slimane skulle ta over stillingen. Slimane har vært designer hos Saint Laurent og Dior Homme, og er kjent for sin rocka og sexy estetikk hvor fargepaletten stort sett går i svart og hvitt.
Celine på sine side er kjent for sine klassiske og minimalistiske uttrykk med funksjonelt design som er elsket av motebevisste kvinner.
10 antrekk vi vil bruke i høst
Da det ble klart at Slimane skulle ta over ble mange bekymret for at han skulle gjøre drastisk grep og at luksusmerket ikke skulle være til å kjenne igjen.
Og det hadde de rett i.
Fredag kveld hadde Slimane sin debutvisning, og det var få tegn på at klærne var fra merket Celine.
Anmelderen til New York Times peker blant annet på at han ikke bringer noe nytt til bordet med kolleksjonen – det meste har blitt sett tidligere under hans navn men for et annet motehus. NY Times kritiserer også at han ikke hyller det tradisjonsrike motehuset, men heller går helt sin egen vei. Det er vanlig praksis at når en designer starter i et nytt motehus dukker de ned i arkivet og leter etter inspirasjon og fletter inn sitt eget uttrykk, istedenfor å tråkke på motehusets historie. Før debuten reagerte også mange da Slimane slettet alle bildene på Celine sin Instagram-konto for å starte med blanke ark og fjernet aksenten i logoen fra Céline til Celine.
Motenettstedet Fashionista påpeker også at Slimane opp gjennom årene har vist lite mangfold under sine visninger. Det har i hovedsak vært hvite modeller i størrelse 0. Det tok han også med seg til Celine hvor modellene som gikk ned catwalken var vanskelig å skille fra hverandre.
– Han er den tynneste og mest sta mannen som jobber i motebransjen. Han har en veldig spesifikk mening om hva som er ungt og kult, skriver The Cut.
Nylig ble det opprettet en Instagram-profil ved navn @oldceline som hyller tiden hvor Phoebe Philo var i spissen av motehuset. I skrivende stund har profilen fått over 36 000 følgere.
Michael Kors kjøper Versace
Hollywood Reporter peker på likheten mellom Slimane og president Donald Trump.
– Slimane sa aldri «Make Celine great again», men han kunne like gjerne gjort det, skriver magasinet.
Flere har også reagert på sosiale medier, og det trekkes tråder til saken om Brett Kavanaugh som foregår i USA. Det blir blant annet pekt på at Slimane viser en kolleksjon som ikke er skapt for kvinner. Motejournalist Eliza Brooke skriver at kolleksjonen er «et stort slag i trynet til kvinner som elsket Céline».
Det anerkjente magasinet Vogue er imidlertid ikke like krasse i kritikken. Anmelderen påpeker at Slimane prøver å nå dagens ungdom som har fått navnet generasjon Z. De som var fan av «gamle» Celine er eldre, og skjønner kanskje ikke glam grunge-uttrykket til Slimane.