Nyheter

Dette er Norges nye moteprins: - I motebransjen må man ha spisse albuer

  • Jennifer Bråthen
Publisert:

Som 15-åring ble Jostein Wålengen Norges yngste moteredaktør. Nå satser 20-åringen på å skape landets beste vintagebutikk med eksklusive designerklær fra utlandet.

Wålengen gjorde seg først bemerket tilbake i 2007 da han ble landets yngste moteredaktør i trendblekka Natt & Dag. En jobb han fikk som følge av sin egen moteblogg, «Beautiful Stranger». Nå er både blogg og journalistjobbing et tilbakelagt kapittel.

Fredag for snart to uker siden åpnet han nemlig dørene til Nr. 9 - en butikk han har startet for å dele sin fascinasjon for design og klær.

– For å lykkes i motebransjen må man ha spisse albuer, men butikken min er unik, så jeg føler den posisjonen jeg vil ha i markedet er lite konkurranseutsatt, sier Wålengen til VG.

Butikken, som befinner seg i det Jostein betegner som «rimelige lokaler» på Frogner, har allerede fått omtale i DNs livsstilsmagasin D2.

– Jeg er lykkelig

20-åringen opplyser at butikkdrømmen er realisert med egne midler samt god støtte fra foreldre og venner.

– Det har vært noen ganske angstfulle uker. Dette er min største og første ordentlig jobb! Min største skrekk er at varene selges for fort. Den neste skrekken er null omsetning og skyhøye regninger. Jeg er lykkelig om jeg havner et sted imellom, fortsetter Wålengen ydmykt.

Plasseringen av butikken i en av Oslos mest pengesterke bydeler er ikke tilfeldig. Unge Wålengen mener likevel han ikke har noen store konkurrenter, og henviser til sitt håndplukkede utvalg klær.

Den stilsikre unggutten merket at markedet for klær endret seg etter finanskrisen. Denne våren bestemte han seg for å møte den gryende etterspørselen etter design folk kan ta og føle på. Noen måneder senere var investeringene gjort - butikken sto klar.

Satte høye mål

Wålengen begynte å dyrke sin interesse for det visuelle og det estetiske ved mote i begynnelsen av tenårene, men han satte seg selv høye mål allerede i barneårene.

– Jeg har alltid hatt høye ambisjoner. Da jeg var 6 år startet jeg godterifabrikk og da jeg var 9 startet jeg et filmbyrå. Nå har jeg for første gang investert alt jeg har. Jeg er spent, sier han.

Wålengen, som startet sin karriere med å blogge om mote, skyr i dag sosiale medier. I dag bruker han kun mediene til markedsføringen av butikken.

– Jeg holder meg unna, for det gir meg ingenting. Jeg har ikke behov for å se hva andre bruker pengene sine på for å la meg inspirere. Da søker jeg heller ut i naturen og tar en tur langs Oslofjorden, forteller Wålengen forsiktig og føyer til at han slettes ikke er new age-frelst.

Kvalitet og pris

Allerede etter en uke med åpne dører, har den ferske butikkeieren merket at etterspørselen etter klær av gode kvaliteter langt fra er mettet. Han er glad for at nordmenn er blitt mer motebevisste.

– Det er først nå folk begynner å forstå koblingen mellom kvalitet og pris. Jeg merker spesielt at frognerfruene og deres døtre har et godt forhold til vintage design. De går gjerne på jakt etter unike klær, forteller 20-åringen.

Wålengen tror imidlertid butikken også kan tiltrekke seg moteinteresserte fra hele landet - uansett budsjett.

Tidløse trender

Åsgårdstrand-gutten har, i motsetning til mange andre moteinteresserte, en liten garderobe, og er slett ikke opptatt av å følge trender. Butikkens utvalg er derfor ikke styrt av sesongvarer.

– Jeg vil tvinge folk til å tenke over hva de handler, helt uavhengig av om varen er trendy. Jeg tror det kan være med på å få folk til å gjøre gode investeringer, fortsetter Wålengen, som mener det er så mange trender i omløp at et plagg fra 2005 lett passer inn i dagens motebilde.

De eksklusive varene kommer hovedsakelig fra privatpersoner i utlandet. Siden designmarkedet ofte er utsatt for uekte varer, er samtlige produkter nøye håndplukket. «Risikovarene» er i tillegg inspisert av eksperter.

– Vesker fra Yves Saint Laurent, Louis Vuitton, Hermès og Chanel er ofte kopierte varer. Disse varene verifiseres derfor gjennom en ekspert i Los Angeles om nødvendig, forteller den unge butikkinnehaveren.

LES OGSÅ: Alice Dellal viste alt: – Dette trikset er billig

LES OSGÅ: Alexia Bohwim: – Jeg driter i hva folk sier

Publisert:

Finn mer innhold om:

  1. Mote
  2. Vintage
  3. Shopping
  4. Jostein Wålengen

Relaterte artikler

MOTE

Motegründer Jostein Wålengen om: Sophie Elise, motebransjen og suksessen

KJENDIS

Sjekk Astrid S' stilforvandling

NYHETER

Kongelig budsjettfavoritt åpner i Oslo

NYHETER

Privat klessamling ble unikt vintagekonsept

KJENDIS

Moteprofilenes beste bruktkupp

NYHETER

Her er moteekspertenes beste tips til juleshopping i utlandet

NYHETER

Hva skjer med plaggene vi leverer til gjenbruk?