Victoria Beckham - fra pop til motedronning
Nok en gang tar Victoria Beckham verden med storm. Under moteuken i New York viste designeren for alvor at hun hører hjemme i motebransjen.
Victoria Beckham ble verdenskjent da hun slo gjennom som «Posh Spice» i jentegruppen Spice Girls på 1990-tallet. Nå er Beckham igjen et navn på alles lepper - men denne gangen er det ikke dype utrigninger og lårkorte skjørt som er i fokus.
Se bilder fra visningen nederst i saken.
Under New York Fashion Week, hvor verdens fremste motehus og designere viser fram sine nyeste kolleksjoner - imponerte Beckham igjen og viste hvorfor hun har blitt tatt inn i varmen av motebransjen.
- Etter at Spice Girls ble oppløst slet Victoria Beckham med å slå gjennom som soloartist. Hun slet også med et småharry fotballfrue-stempel som hun litt etter litt kvittet seg med. I dag regnes hun som et av verdens fremste stilikoner, sier minMote-leder Sonia Hunaca Vold.
Under søndagens moteshow sendte Beckham modellene ned catwalken iført enkle, minmalistiske kreasjoner - med en feminin vri. Volanger var en gjenganger på flere av plaggene, og fargepalletten var preget av mye sort og hvitt - med innslag av rødt.
- Det hun nå har klart å oppnå i motebransjen er unikt og imponerende. Hun er ikke nok en kjendis som prøver seg som designer - nå er hun først og fremst designer. Hun har respekt i bransjen, og resten av Beckham-familien har all grunn til å være stolte av henne, mener minMote-lederen.
Selvskrevne gjester på første rad var David Beckham og barna Brooklyn, Romeo, Cruz, og Harper, og under motevisningen snek Beckham seg til å ta en selfie av seg selv og ungene.
Åpner butikk i London
Tidligere har Victoria Beckham uttalt at hun ønsker å skape et moteimperium - og hun er allerede godt på vei. I tillegg til luksusmerket, har hun lansert det litt rimeligere merket Victoria, Victoria Beckham, som består av mer fargerike og mindre skreddersydde klær.
Kjendisdesignerens kolleksjoner selges i hele 60 land, og til våren åpner den første Victoria Beckham-butikken i London.
- Jeg tror det er riktig tid fordi jeg kjenner kunden min, uttalte Beckham til WWD tidligere i år, skriver Daily News.
Den 650 kvadratmeter store butikken, som du vil finne på Dover Street i London, vil føre både luksusmerket Victoria Beckham, det litt rimeligere merket Victoria, Victoria Beckham, denim, briller og tilbehør.
Men det er ikke bare fasjonable briter som kan glede seg over designerens planer for 2014. 40-åringen åpner nemlig et kontor i New York i februar, ifølge nettstedet.
- Jeg ønsker å fokusere på USA dette året. For å ta det til neste nivå, trenger jeg et team som jobber her i Amerika, forklarte Beckham.
Pengesuksess
Etter en rekke mindre prosjekter lanserte Victoria Beckham sitt eget merke i 2008, og siden den gang har fashionistaer verden over lagt sin elsk på designet til tidligere «Posh Spice». Beckhams design har blitt en gjenganger på den røde løperen, og etter designerens visning under moteuken i New York i fjor - konstaterte minMote-leder Sonia Huanca Vold at tiden som sexy fotballfrue definitivt var over.
Trolig vil Beckhams formue øke enda mer i takt med hennes enorme suksess, men allerede i 2012 kunne designerens klesmerke skilte med et overskudd på 1,5 millioner pund - som tilsvarer 12 millioner norske kroner.
Omsetningen i 2012 doblet seg fra året før og endte på hele 15 millioner pund – nærmere 144 000 000 norske kroner. Økningen skyldes ifølge Vogue lanseringen av 40-åringens rimeligere merke, som hun lanserte i 2011.
Se bildene fra visningen: