PROVOSERER: Alexander Wang (t.h) skaper debatt rundt sin nye denim-kolleksjon som spiller på nakenhet og sex. Her er Sex og Singelliv-stjerne Sarah Jessica Parker. Foto: Getty Images

Nyheter

Kjendisdesigner provoserer med nakenreklame

Alexander Wang lanserer sin første denim-kolleksjon med sexfikserte bilder som ikke akkurat har gått ubemerket hen av internasjonal presse og forbrukere.

  • Thea Roll Rakeng
Publisert:

«Klærne dine er kule nok modellene Wang, du trenger ikke å kle av dem for å tjene penger», skriver den amerikanske nettsiden Huffington Post i en kommentar om stjernedesigner Alexander Wangs nye denim-kolleksjon.

Reklamebildene skaper en opphetet internasjonal debatt. Publikasjoner som Vogue, Fashion Times, E!Online og Womens Wear Daily har omtalt bildene som både støtende og provoserende, og har reist en rekke kritiske spørsmål til den fremadstormende Balenciaga-designeren.

- Når du ser bildene, glemmer du dem ikke, uttalte Alexander Wang til Womens Wear Daily.

Huffington Post mener motebildene, som er tatt av Steven Klein, er et billig forsøk på å bruke kvinnekroppen til å selge.

«Uansett hva slags forhold du har til nakenhet og reklame, og hvis du ikke reagerer spesielt på Wang-bildene, kan vi hvert fall være enige om én ting: Det er (dessverre) ikke noe nytt eller innovativt ved å bruke nakne kvinner til å selge et produkt», skriver den amerikanske avisen.

Alexander Wang designet nylig en kolleksjon for klesgiganten H&M, som fikk blandet kritikk blant norske moteeksperter. Kolleksjonen gikk blant annet bare opp til strørrelse «medium».

Saken fortsetter under bildet!

Foto: Instagram

Spiller på sex

Kampanjebildene viser en naken modell som er smurt inn med glinsende olje som ligger henslengt i en svart skinnstol med olabuksene rundt anklene. Bokstaven X i logoen, «Denim X Alexander Wang», er strategisk plassert over modellens høyre bryst, skriver WWD.

- Det er ikke bare provoserende i forhold til at bildene er sexy, men så provoserende at de skaper debatt, uttalte Wang til WWD når han ble konfrontert med bildekritikken.

Bildet som har fått mest oppmerksomhet er et nærbilde av lårene til den samme modellen. Med buksen dratt halvveis ned og hånden plassert mellom de nakne, oljeinnsmurte lårene, insinuerer det masturbasjon, skriver WWD.

- Jeg indikerer ikke hva budskapet er egentlig. Det interessante er å se hvordan folk tolker det og hva de har å si om det. Og selvfølgelig vil det være uenigheter blant folk om bildene.

«Uenigheter om hva? At olabukser skal få oss til å ville ta på oss selv? Eller at vi egentlig ikke skal bruke olabukser i det hele tatt? Basert på bildene er det vanskelig å skjønne hva han mener. Klærne dine er kule nok modellene Wang, du trenger ikke å kle av dem for å tjene penger.»

Denim-kolleksjonen til Alexander Wang er tilgjengelig på nett fra 8. desember.

Foto: Instagram

Publisert:

Les også

  1. Denimdilemma: Vasker du olabuksene dine for ofte?

    2. juni 2014

  2. Refser Oslo-butikk for små størrelser

    1. august 2014

  3. Motemagasin får kritikk for skjult reklame i Tone Damli-intervju

    4. november 2014

Finn mer innhold om:

  1. Alexander Wang
  2. Kritikk
  3. Bukser

Relaterte artikler

NYHETER

Se Pete Davidsons modelldebut

MOTE

Derfor går H&Ms Alexander Wang-kolleksjon bare opp til medium

NYHETER

«Plus size»-merke ut mot Victoria's Secret - hylles for ny kampanje

NYHETER

Nike trekker sko etter kritikk – nå får de kritikk

NYHETER

Internasjonale medier: Alexa Chung og Alexander Skarsgård er kjærester

NYHETER

Victoria Beckham får massiv kritikk etter moteshow

MANN

Modell Eskil Rangnes (18) debuterte for Burberry