TOPPER NY KÅRING: Sjefredaktør i Costume, Hege Aurelie Badendyck, utropes til Mote-Norges mektigste av et nytt motenettsted. Foto: Getty Images

Nyheter

Mener dette er Mote-Norges mektigste

På toppen av listen over Mote-Norges mektigste, kåret av nytt motenettsted, troner Costume-redaktør Hege Aurelie Badendyck.

  • Thea Roll Rakeng
Publisert:

Det er det nyoppstartede motenettstedet Melk & Honning som har kåret Badendyck og 14 andre innflytelsesrike personer i motebransjen i Norge. Hun har jobbet i magasinet i åtte år, og ble i fjor sjefredaktør da Vanessa Rudjord sa opp, etter en rekke PFU-fellelser.

Badendyck har tidligere fått internasjonal oppmerksomhet for stilen sin i Vogue, amerikanske ELLE og i en rekke gatemote-reportasjer.

Juryen, som består av stylist og butikkeier Jostein Wålengen, moteskribent i D2 Ida Eritsland og DN-journalist og forfatter Jorun Sofie Fallmo, hevder de har lagt vekt på økonomisk posisjon, faglig tyngde, troverdighet og rykte innad i bransjen.

Profilerte redaktører som ELLE-sjef Signy Fardal, Aller Medias Gjyri Helen Werp, samt kjendisstylister som Line Langmo og Hedda Skoug er ikke å se på listen.

Heller ikke profilerte norske designere som duoen bak, Mardou&Dean, TSH, Nina Skarra og Leila Hafzi er å se.

Eks-Costume-sjef og fersk bloggentrepenør Vanessa Rudjord kom seg heller ikke på listen, men nevnes som en «bobler».

SJEFEN SJØL: Sjefredaktør i Costume, Hege Aurelie Badendyck, jobbet som motejournalist i magasinet i syv år før hun ble redaktør i fjor. Foto: Getty Images

Dommernes begrunnelse av førsteplassen er som følger: «Hege Aurelie startet sin Costume-karriere som motejournalist, deretter som moteredaktør. I august 2014 etterfulgte hun omdiskuterte Vanessa Rudjord som sjefredaktør. Siden da har Badendyck hevet bladets redaksjonelle nivå, satset tyngre på nett – og trykket magasinets første cover med mørk modell, Sonja Wanda. Tross et kommersielt utgangspunkt og salgsrettede saker har Costume et godt rykte og høy troverdighet innad i bransjen.»

- En ære

Badendyck er overrasket over kåringen.

- Dette var veldig smigrende! Hyggelig at det allerede synes at jeg har klart å gjennomføre visjoner og ønsker for magasinet og costume.no etter så kort tid. Det tar tid å finne fotfeste og sitt DNA i et kommeriselt varemerke, og utrolig hyggelig at dette er blitt lagt merke til, sier hun og fortsetter:

- Jeg har et tydelig nasjonalt engasjement, som kom til syne i moteserien over 20 sider med norske og friske ansiktet kledd opp i norsk design. Sonja Wanda er en modell med en helst spesiell karisma jeg lenge hadde hatt lyst til å jobbe med.

Badendyck ser på førsteplassen som en ære.

- Det viktigste, og det som betyr noe ved en slik kåring er de som er i juryen. Alle tre har sterk faglig kompetanse og er mennesker jeg ser opp til. Dette er virkelig en ære.

Videre på listen over Mote-Norges mektigste står disse navnene:

Magnus Thorud og Kyrre Alver / Blender Agency
Petra Middelthon / Moteredaktør i Elle
Hanneli Mustaparta / Modell
Marius Varner / Varnergruppen
Nina Granerød & Frode Grønvold / FWSS
Maren Helly-Hansen Sørbye / Pudder Agency
Nils Vik v/ D2
Ørnulf Høyer / Høyer
Agnes Guldbrandsen / Gevir
Pauline Närholm / Stylist
Admir Batlak
Pia Tjelta & Tine Molatt / by Ti Mo
Iselin Steiro
Celine Aagaard / Blogger

motenorge

RINGREV: Petra Middelthon (t.v) har lang fartstid som moteredaktør i ELLE: Her sammen med Synnøve Skarbø og Signy Fardal. Foto: NTB scanpix

motenorge

IT-JENTE: Hanneli Mustaparta er først og fremst modell, men har også erfaring som fotograf og stylist. Foto: Getty Images

Argumentene bak kåringen kan du se hos Melk & Honning.

Publisert:

Finn mer innhold om:

  1. Mote
  2. Costume
  3. Hege Badendyck

Relaterte artikler

NYHETER

Mener disse er mote-Norges mektigste

NYHETER

Motenettsted: Dette er mote-Norges mektigste

NYHETER

Motenettsted: Dette er mote-Norges mektigste

NYHETER

Motenettsted: Dette er mote-Norges mektigste 2020

NYHETER

Motenettsted: Dette er Mote-Norges mektigste 2019

NYHETER

Hege Aurelie Badendyck gir seg som Costume-redaktør

NYHETER

Kommentar: Hva vil det egentlig si at et magasin fremmer mangfold?