NYTT REGELVERK: Instagram gjør flere tiltak for å redusere presset folk kan føle på grunn av sosiale medier. Foto: Ilustrasjonsbilde fra iStockphoto

Nyheter

Instagram innfører strengere regler for annonser

Billedtjenesten strammer inn reglene for reklame av slankeprodukter og kosmetiske operasjoner.

  • Ingeborg Aspeli
Publisert:

Instagram har annonsert at de skal innføre strengere regler når det kommer til poster som reklamerer for slankemidler og kosmetiske operasjoner.

Med de nye reglene vil poster som reklamerer for slankeprodukter, for eksempel lakserende milkshakes og teer, bli fjernet for brukere under 18 år. Det samme vil poster som annonserer for kosmetiske operasjoner.

– Vi vil at Instagram skal være et positivt sted for alle og disse nye reglene er en del av vårt pågående arbeid for å redusere presset folk noen ganger kan føle som et resultat av sosiale medier, sier Emma Collins, som er sjef for regelverket til Instagram, ifølge pressmeldingen.

De nye reglene trådde i kraft onsdag 18. september og gjelder over hele verden.

Kim Kardashian West har ved flere anledninger reklamert for slankemidler fra selskapet Flat Tummy Co:

I tillegg vil også poster som hevder at man kan få «mirakuløse» resultater av en type diett eller slankeprodukt og er linket til for eksempel en rabattkode, eller et annet kommersielt tilbud, bli fjernet helt fra billedtjenesten. De nye reglene vil også gjelde Facebook som eier Instagram.

Dette er ikke første gang Instagram gjør tiltak for å redusere press som sosiale medier kan skape, de har også testet å fjerne antall likes.

Brukere må selv rapportere inn innlegg de mener er i strid med de nye reglene, dermed vil Instagram vurdere disse og enten skjule de for brukere under 18 år eller fjerne de helt.

NYHETER

Demi Lovato delte uredigert bikinibilde: - Min største frykt

– Vi har fått hjelp fra eksterne eksperter for å sørge for at alle tiltak som blir gjort for å begrense og fjerne slikt innhold vil ha positiv innvirkning på de over 1 milliard brukerne våre rundt om i verden, samtidig som vi sikrer at plattformen fortsetter å være et sted hvor man kan uttrykke seg og skape diskusjon, sier Collins videre.

KROPPSPOSITIVIST: Jameela Jamil er en av ekspertene Instagram har fått hjelp til for å utvikle de nye reglene. Foto: Richard Shotwell/Invision/AP

Blant de er eksterne ekspertene er den britiske TV-profilen og kroppspositivisten Jameela Jamil, mest kjent fra Netflix-serien «The Good Place». Hun har ved flere anledninger gått hardt ut mot store stjerner som blant andre Kim Kardashian West og flere av søstrene hennes og Cardi B da de har reklamert for slankende produkter.

I fjor kritiserte hun Cardi B for å reklamere for en type detox-te.

– Gud, jeg håper alle disse kjendisene driter på seg i offentligheten, på samme måte som de stakkars kvinnene som kjøper dette tullet kommer til å gjøre, skrev Jamil på Twitter den gang.

Jamil forteller til The Guardian at hun synes Instagram og Facebooks nye regelverk er et veldig godt tiltak.

– Dette er en stor seier for den pågående kampen mot slankeindustrien. Facebook og Instagram tar et standpunkt for å beskytte den mentale helsen til mennesker på internett og sender et veldig viktig budskap ut i verden, sier hun til den britiske avisen.

Publisert:

Les også

  1. NYHETER

    Bloggere i annonsekonflikt

  2. NYHETER

    Toppblogger Kristin Gjelsvik knallhardt ut mot Sophie Elise: – Nå er det nok!

  3. NYHETER

    Demi Lovato delte uredigert bikinibilde: – Min største frykt

Relaterte artikler

NYHETER

Instagram fjerner populære filtre

NYHETER

De beste antrekkene fra Emmy-utdelingen 2019

NYHETER

Bloggere i annonsekonflikt

NYHETER

Demi Moore kaster klærne på forsiden av Harper's Bazaar

NYHETER

Norske Anouskha: – Jeg føler jeg er en av dem som holder bransjen tilbake

NYHETER

Gigi Hadid roses for håndtering av catwalk-blemme

NYHETER

Familien samlet på første rad for Victoria Beckham