SVARER: Sporty & Rich-grunnlegger Emily Oberg svarer på kritikken. Foto: @sportyandrich

Nyheter

Trend-merke svarer på kritikk

Sporty & Rich og merkets grunnlegger Emily Oberg (26) har vært i hardt vær i det siste. Nå legger Oberg seg flat.

  • Åsa H. Aaberge
Publisert:

De siste ukene har kritikken haglet på sosiale medier mot athleisuremerket Sporty & Rich. Kritikken har omfattet alt fra spørsmål rundt merkets selvproklamerte bærekraftige produksjon, til kundeservice og Emily Obergs helseuttalelser. Instagramkontoen @notsportyrich med over 4000 følgere, har gått hardt ut for å formidle kritikken mot det populære merket.

A Letter From Our Founder

– Har lært

Oberg skriver blant annet i beklagelsen at hun vil fokusere på å forbedre kundeservice og dialog med kundene fremover. Videre forklarer Oberg inspirasjonen bak sitt design, og går mer i dybden på merkets bærekraftige aspekter. Oberg beklager også posten som fikk fart på kontroversene i sosiale medier.

Det hele tok nemlig for alvor av for et par uker siden, da Oberg la ut en post på Instagram-siden @sportyandrichwellnessclub, hvor hun sammenlignet prisene på usunn og sunn mat. I billedteksten sto det:

«Temaet om at man trenger å være rik og/eller privilegert for å være sunn, blir diskutert og debattert konstant. Klart, velstående individ har fordeler når det kommer til helse og velvære, men det betyr ikke at det er umulig å være sunn for familier med lav inntekt».

Posten som skapte reaksjoner. Skjermdump via Twitter/@gucciandior

Posten skapte reaksjoner. «Har du noen gang hørt om en food desert?» spurte noen i kommentarfeltet. En såkalt «food desert» refererer til områder i USA hvor det er vanskelig og/eller dyrt å få tilgang på fersk, næringsrik mat.

Andre hevdet hun fremmer en livsstil som nødvendigvis ikke er samstemt med god helse.

Nå beklager Oberg uttalelsene, og skriver at hun på grunn av kritikken har «lært mer om et problem jeg tidligere visste lite om». Hun opplyser videre at hun ikke vil uttale seg om lignende tema fremover, uten å backe påstandene med fakta og ekspertstemmer.

NYHETER

– Hva gjorde at moten ble så gørr kjedelig med influencerne?

5. juni 2020

untitled link

Utover å beklage og svare på kritikk, påpeker Oberg i innlegget at hun i tiden fremover vil fokusere på å bruke sin stemme og energi på like rettigheter for alle – uansett etnisitet og kjønn. Dette i kjølvann av drapet på George Floyd og opprøret det har skapt i USA og verden over. Oberg påpeker at Sporty & Rich skal være for alle, og takker både kritikere og kunder. Nå vil hun bli bedre, skriver hun.

Utdrag fra Obergs beklagelse. Skjermdump/Sportyandrich.com

I beklagelsen nevner ikke Oberg de kontroversielle uttalelsene om blant annet at hun er vaksinemotstander, som MinMote omtalte forrige uke. Det ser ikke ut til at @notsportyrich-følgerne er helt tilfreds med tilsvaret fra Oberg. Skjermbilder viser at folk kaller brevet vagt og etterspør tydeligere svar og handling:

Reaksjoner på Obergs beklagelse. Skjermdump/@notsportyrich

Publisert:

Les også

  1. Kritikken hagler mot it-merket Sporty & Rich

    2. juni 2020

  2. Moteekspert: – Hva gjorde at moten ble så gørr kjedelig med influencerne?

    5. juni 2020

  3. Dette er merket motebransjen elsker akkurat nå

    16. april 2020

Relaterte artikler

NYHETER

Kritikken hagler mot it-merket Sporty & Rich

KJENDIS

Dette er merket motebransjen elsker akkurat nå

TILBEHØR

Dette er skoen motebransjen elsker

NYHETER

Mener store kleskjeder driver med grønnvasking

NYHETER

Influencere i Norge og Sverige boikotter klesgiganten NA-KD

NYHETER

Kamala Harris' Vogue-cover skaper reaksjoner

NYHETER

Rapport: Dette er verdens mest transparente klesmerker