Nyheter

Motepressen under lupen

Er vi klare for å lese om uverdige arbeidsforhold bak klærne i samme magasin som de finner motetips? Aktører i norsk motepresse er uenige.

  • Martine Lunder Brenne
Publisert:

I helgen skal norske journalister diskutere dette på den årlige SKUP-konferansen.

Bransjen er uenig om hvor kritiske motejournalistene er og bør være. ELLE-redaktør Signy Fardal er klar i sin tale i konferansens egen avis:

– Du må ta oss for det vi er. Vi er et motemagasin. Vi skriver om klær og vesker, og folk som lever av å være modeller. Vi sier ikke at vi på vegne av leseren går inn og gransker at alt du som forbruker benytter er etisk produsert. I tillegg til å holde leseren oppdatert på mote, er vår oppgave å inspirere, og å underholde, sier Fardal.

Hun ønsker ikke å utdype uttalelsene overfor VG.

- Kos og avslapping

Fardal får til en viss grad støtte av Det Nye-redaktør Mari Midtstigen.

– Et magasin forbindes med kos og avslapping. Derfor er jeg sikker på at vi bare representerer en liten del av våre leseres medievirkelighet. Nyheter får de gjennom andre kanaler. Vi kommer aldri til å bli det fremste organet for undersøkende journalistikk i tekstilindustrien.

– Når det er sagt kan også underholdningsmedier berøre alvorlige temaer, noe vi i Det Nye gjør ved å ta opp temaer som ensomhet, depresjon, kroppspress og pelsbruk. Vi er ikke redde for kritisk journalistikk, men må gjøre det på vår egen måte, sier Midtstigen, som skal være med på SKUP-samtalen i Tønsberg på lørdag.

- Feigt

Tone Skårdal Tobiasson er i dag redaktør for etikknettstedet Nicefashion.org, og til midten av 2000-tallet var hun redaktør i kvinnemagasinet Tique. Tobiasson etterlyser en bedre blanding av stoff i magasinene.

– Jeg tror de som vil lese moteserier også vil lese mer alvorlige saker. Å unnskylde seg med at det ikke er deres oppgave synes jeg er litt feigt, sier Tobiasson til VG.

Det samme mener motereporter i Dagsavisen, Sissel Hoffengh, som mener magasinene undervurderer leserne.

– Jeg synes det er merkelig at flere magasiner omtaler norske kvinner som frigjorte, selvstendige og intelligente, samtidig som de trykker et magasin man blir helt «rosa» i hodet av, sier debattant Sissel Hoffengh og fortsetter:

– Jeg tror vi kvinner både kan og vil lese kritisk motejournalistikk. Hvis magasinene tror de mister opplag av å skrive om barnearbeid og fabrikkbranner, undervurderer de leserne.

Etterlyser standpunkt

Hun får støtte av minMote-leder Sonia Huanca Vold, som også skal delta i debatten. Vold etterlyser et tydelig standpunkt fra flere av moteredaktørene.

– Jeg opplever at de norske motemagasinene kun ønsker å være til inspirasjon, og velger derfor ikke å vise de negative sidene i motebransjen. Det virker som om de er redde for å ta et kritisk standpunkt i frykt for hva de store annonsørene vil mene om det, fortsetter hun.

Det Nye-redaktør Mari Midtstigen avviser at det er for tette bånd mellom annonsørene og hennes magasin. Midstigen har dessuten innført merking av alle gratisturer i Det Nye.

– Vi er helt uavhengige av annonsørene våre. Jeg reagerer på at det ofte trekkes feilslutninger om at vi har at for tett forhold til annonsørene bare fordi vi ikke er et nyhetsmedium, sier hun til VG.

Gratisturer i regi av klesgigantene har vært et hett tema det siste året. Her mener minMote-leder Vold magasinbransjen har en lang vei å gå.

– Vi får tilbud om betalte turer til utlandet med luksushotell inkludert og «gratis» prøver på produkter stadig vekk, men takker konsekvent nei. Hvis vi etter en redaksjonell vurdering ønsker å dekke en sak, er det verdt å ta den kostanden selv, mener Vold.

Tobiassson innrømmer at Tique-journalistene i sin tid tok imot flere gratisprodukter og turer, men hevder at det ikke preget journalistikken.

– Vi prøvde jo å fordele det som kom inn, og lovte aldri omtale til de som sendte ting. Ved én anledning forsto vi at jo mer vi skrev om et viss merke, jo større gaver fikk vi – og da droppet vi helt å skrive om dem, sier hun.

Merker «gratisturer»

Mari Midtstigen holder fast på at hennes redaksjon er ryddig når det gjelder turer og produkter. HUn har desstuten innført merking av alle betalte turer i Det Nye.

– Ingen i vår redaksjon er sponset av noen, og vi takker konsekvent nei til gratisgaver over en viss verdi. Det hender at vi drar på presseturer som andre betaler, men da opplyser vi alltid om det i artikkelen, sier hun.

I tillegg til Mari Midtstigen, Sonia Huanca Vold, Sissel Hoffengh fra Dagsavisen og Tone Tobiasson skal TV 2s moteekspert og motereporter Marianne Jemtegård være med på debatten i Tønsberg.

LES OGSÅ:

MinMote.no - Norges største motesideMinMote.no - Norges største motesideMinMote.no - Norges største motesideMinMote.no - Norges største moteside
Publisert:

Finn mer innhold om:

  1. Mote
  2. Debatt
  3. Etikk

Relaterte artikler

NYHETER

ELLE-sjefen: – Nesten alle bilder er retusjerte

NYHETER

Norsk motepresse forsvarer retusjering

NYHETER

Motemagasin får kritikk for skjult reklame i Tone Damli-intervju

NYHETER

Klager Costume inn for PFU

NYHETER

Norske motemagasiner dekket moteukene på sponseturer

NYHETER

Vil slutte å anbefale angoraplagg

NYHETER

Kronprinsessen får krass kritikk for egen pelsbruk