Holzweiler om den nye satsingen: – Vi må tørre å være litt annerledes
Holzweiler satser på mer enn bare mote når de åpner restaurant og konseptbutikk over 400 kvadratmeter i Oslobukta. Nå uttdyper Andreas Holzweiler planene til MinMote.
– Åpningen skjer på vårparten i år. Vi holder på å skape et sted som skal vise enda mer av Holzweiler og hva vi er og står for. Community building er et nøkkelord, sier Andreas Holzweiler til MinMote.
Han snakker om familiens hittil største prosjekt, som MinMote kunne avsløre allerede i oktober i fjor. Hovedstadens nye it-bydel Oslobukta rundt Bispevika kan allerede skilte med Munch-museet og den populære restauranten The Vandelay, og snart får den altså enda et trekkplaster.
Holzweiler skal åpne en restaurant til høyre i det store lokalet, og en konseptbutikk til venstre. Uteserveringen skal være på 150 kvadratmeter og skal visstnok ligge strategisk plassert i solen. Familien har røpet litt av planene til det anerkjente nettstedet WWD, hvor de også blir rost opp i skyene etter sin siste visning på Lysaker. Andreas Holzweiler utdyper nå planene til MinMote.
Andreas Holzweiler forteller til MinMote at familien alltid har vært inspirert av hvordan andre bransjer får til ting. Han tenker spesielt på restaurant- musikk, kunst og kulturbransjen.
– Det nye konseptet er ikke begrenset til en restaurant, det handler om å utfolde oss mer kreativt. Vi vil dra inn nettverket og vennene våre innenfor musikk, kunst og kulturbransjen, konseptet skal være levende og intuitivt uten å være avhengig av en sensor. Vi må tørre å være litt annerledes.
Drømmen om et Holzweiler-hotell står også høyt i kurs, men det får bli senere.
– Det skal ikke være fine dining
Andreas Holzweiler forteller at de har stor respekt for den tøffe tiden som restaurantbransjen står i, og forteller at planleggingsprosessen har vært, og fortsatt er krevende.
Det er i disse dager de siste brikkene legges på plass. Navnet er ikke helt klart, men det skal reflektere familienavnet og røttene i Tyskland. Kjøkkensjefen kommer også på plass snart. Andreas forteller at familien er mest opptatt av at stedet umiddelbart skal gi en god følelse, og at det er mye viktigere enn at det skal være show off.
– Du vet den befriende følelsen når du går inn på en restaurant og du merker den gode energien med en gang. Du blir møtt av noen hyggelige folk som jobber der, setter deg ned med et godt glass vin og blir inspirert av menneskene som surrer rundt deg. Stemningen er god og avslappet og du blir servert skikkelig godt brød med smør og en enkel, men en kjempegod rett man har lyst til å komme tilbake til, forteller Holzweiler og fortsetter:
– Vår nye sted skal ikke være fine dining, men forhåpentligvis klarer vi å få til at råvarene snakker for seg selv og at folk får en god og inspirerende opplevelse. Det er ikke et mål at vi skal briljere med det ene eller det andre. God energi som gjør at folk ønsker å komme tilbake er målet. Stemningen som oppstår skal være med på å definere stedet, sier han.
HOLZWEILER-FAMILIEN HELT PRIVAT OM SMÅBARNSLIVET, KJÆRLIGHETEN OG MILLIONBEDRIFTEN
– Konseptet må tas helt ut
MinMote har tidligere snakket med handelsekspert Reidar Mueller i Varde Hartmark om Oslos nye it-område. Han mener at coronapandemien kan ødelegge for flyten i området, og at mye avhenger av at utviklerne tør og evner å ta konseptet helt ut.
– Så lenge de tenker langsiktighet og ikke lar seg stoppe av begrensninger så er nok dette et fornuftig prosjekt å satse på. Konseptet må tas helt ut for at det skal funke, og det synes jeg det virker som at de er på god vei til å gjøre, sier Mueller og trekker frem de tusenvis av menneskene som har bosatt seg i området og de som jobber der.
Mueller påpeker at sistnevnte er en viktig faktor for å sikre langsiktig trafikk og etterspørsel i området.