H&Ms nye designsamarbeid: - Ikke laget for norske kvinner
Kjendisdesigneren Alexander Wang (30) har laget en sporty kolleksjon for kleskjeden. - Kul, men lite anvendelig, mener norske moteeksperter.
Kort genser fra Alexander Wang for H&M, 399 kr. Foto: Produsenten
Leggings fra Alexander Wang for H&M, 499 kr. Foto: Produsenten
Boksehansker fra Alexander Wang for H&M, 499 kr. Foto: Produsenten
Gigantkjeden H&M er tro mot sitt årlige designsamarbeid, og i sjefsstolen denne gangen sitter amerikaneren Alexander Wang.
Se bilder av Wang-kolleksjonen nederst i saken.
Wang presenterte sin første kleskolleksjon under eget navn i 2005, etter kun to år på den prestisjetunge moteskolen Parsons i New York. Siden den gang har det gått slag i slag med både vesker, sko og underlinjen T by Alexander Wang som retter seg hovedsaklig mot basisklær.
I november i 2012 ble han utnevnt som sjefsdesigner hos det eksklusive motehuset Balenciaga.
Wangs nye kolleksjon for den svenske kjeskjeden har et sterkt sporty uttrykk og inneholder alt fra boblejakker, skinnbukser og kjoler til collegegensere og boksehanser.
Moteblogger og stylist Hedda Skoug mener det nesten ser ut som klesskjeden har gjort et designsamarbeid med et sportsmerke.
- Samtidig er kolleksjonen veldig typisk Wang, og det er veldig lett å se at han har satt sitt preg på designet. sier Skoug til MinMote.
Kjendisfavoritt
Skoug mener Wang-plaggene appellerer mest til den yngre delen av befolkningen, og tror de vil slå best an i de store byene.
- Kolleksjonen er ikke laget for norske kvinner. Den er svært lite anvendelig og består av mange «statement»-plagg. Han skal ha cred for at han gjør sin greie, så blir det spennende å se hvordan det slår an.
De siste årene har Wangs tilbehør som vesker og sko vært godt synlig på celebre personligheter verden over. Allerede under moteuken i New York i september, ble Rihanna sett i plagg fra Wangs kolleksjon med den svenske kledskjeden.
Her hjemme i Norge har blant annet Tone Damli Aaberge sverget til hans design på den røde løperen ved en rekke anledninger.
- Jeg er helt sikker på at Tone hadde digget skinnsekken og noen av jakkene, selv om denne kolleksjonen ikke er veldig typisk henne, sier Skoug til MinMote.
Lite overraskende
Stylist i Elle, Caroline Skjelbred, er ikke overrasket over Alexander Wangs H&M-kolleksjon.
- Klærnes uttrykk gjenspeiler Wangs opprinnelige visjon som designer. Han startet jo med anvendelige, sporty luksusplagg og er veldig flink med snitt og basisfarger som svart, blått, hvitt og grått. Det er kult at han skiller seg fra designrollen i Balenciaga og opprettholder sitt originale uttrykk, sier hun.
Skjelbred trekker frem «den lille svarte» kjolen, den biker-inspirerte boblejakken og de baggy skinnbuksene som favoritter fra kolleksjonen, men kommer ikke til å stå i kø selv.
- Det hadde vært kult hvis han hadde laget noen varme vintersko, og kanskje droppet de åpne sandalene, som ikke er så anvendelig for norske kvinner. Skibuksen og boblejakken med biker-detaljer kan funke som et kult antrekk i skibakken, sier hun.
Her er et utvalg av Alexander Wang x H&M-kolleksjonen:
Klikk på bildene for å se merke og pris!
Grå collegegenser fra Alexander Wang for H&M, 499 kr. Foto: Produsenten
Skinnbuske fra Alexander Wang for H&M, 2.499 kr. Foto: Produsenten
Ryggsekk fra Alexander Wang for H&M, 1799. Foto: Produsenten
Kjole med blå detaljer fra Alexander Wang for H&M, 799 kr. Foto: Produsenten
Sneakers fra Alexander Wang for H&M, 1999 kr. Foto: Produsenten
Stiletthæler fra Alexander Wang for H&M, 1999 kr. Foto: Produsenten
Parkas fra Alexander Wang for H&M, 1.999 kr. Foto: Produsenten
Skinnjakke fra Alexander Wang for H&M, 2.999 kr. Foto: Produsenten
Topp fra Alexander Wang for H&M, 349 kr. Foto: Produsenten
Shorts fra Alexander Wang for H&M, 799 kr. Foto: Produsenten
Genser fra Alexander Wang for H&M, 1.299 kr. Foto: Produsenten