Nyheter

Stjernedesignerne Dolce & Gabbana anklages for rasisme med ny kolleksjon

  • Jennifer Bråthen
Publisert:

AV JENNIFER BRÅTHEN OG ASTRID-HELEN HOLM

Det italienske motemerket Dolce & Gabbana presenterte nylig sin nyeste kleskolleksjon. Nå diskuterer internasjonal motepresse om designerduoens kolleksjon er rasistisk.

Det var et fargerikt moteshow moteeliten fikk se da det italienske motehuset Dolce & Gabbana viste frem sin nye vår-/sommerkolleksjon i Milano i helgen. Et av temaene som gikk igjen på catwalken var blant annet den afrikanske figuren Aunt Jemima. I etterkant har designerduoen fått mye kritikk for bruken av det som også kalles «Blackamoors»- figurer i sin design.

Figurene stammer fra den italienske byen Venezia og ble brukt som pyntegjenstander. I nyere tid har figurene også dukket opp som smykker, men er sjeldent å se fordi figurene skildrer svarte mennesker som eksotiske og dekorative, og er blitt oppfattet som rasistiske.

Den engelske avisen The Guardian er blant kritikerne av den nye Dolce & Gabbana-kolleksjonen. De stiller spørsmål ved hvorfor designerne velger å presentere kulturuttrykk som romantiserer slaveri og plantasjeliv på catwalken.

«Enkelte kan argumentere med at figurene er harmløse, til og med søte. Men det er ikke noe søtt med to hvite menn som selger «Blackamoors»-øreringer til et hovedsakelig ikke-svart publikum», skriver The Guardian. Avisen reagerer også på at det heller ikke var en eneste svart modell i Dolce & Gabbanas visning.

Nettstedet The Gloss poengterer at det kommer til å bli debatt om Dolce & Gabbanas visning er et tilfelle av rasisme, eller om det bare er smakløshet.

« Negative, etniske stereotyper er rasistisk. Spesielt i en kontekst der et luksusmerke eid av hvite menn lager en kolleksjon som utelukkende blir vist frem av hvite modeller. Det blir et steg tilbake», uttales det i en redaksjonell kommentar.

Forstår kritikken

Antirasistisk-senter ser på kleskolleksjonen som kitch og en del av en trend som Dolce & Gabbana nå fører, men forstår hvorfor kolleksjonen har vekket oppsikt i utlandet.

Trykket på stoffene gir assosiasjoner til den afrikanske tradisjonen med tydelige trykk innen mange forskjellige tema. Noe av det kan tolkes som en hyllest til denne tradisjonen, men internasjonalt har det vært flere negative reaksjoner på kolleksjonens referanser til symbolikk fra slaveriet og segregeringen i USA, sier Partapuoli til minMote.

Når det kommer til en av modellenes øreringene tenker den daglige lederen raskt på Aunt Jemima -dukkene.

– Mange svarte amerikanere i USA reagerer negativt på disse dukkene, og mener at dette er en del av en fordummende fremstilling av svarte amerikanere, fortsetter den daglige lederen.

Ansatte på Antirasistisk-senter med afrikansk bakgrunn reagerer imidlertid positivt på selve kolleksjonen. Det de reagerer negativt på er at det ikke brukes en eneste svart modell i presentasjonen av en kolleksjon som bygger såpass mye på etnisk mangfold.

– Tatt ut av proporsjoner

Geir Ivar Nordli, rektor ved designskolen Esmod, mener saken er blåst kraftig opp.

– Jeg tror designerne ikke alltid tenker på signaleffekten. De har kanskje en god idé som høres morsom og genial ut i designprosessen, men kan virke sårende på mottakerne under motevisningene, sier Nordli til minMote.

Nordli mener ikke han kan se antydning til rasistiske holdninger hos den italienske designerduoen, og mener den er en videreføring av uttrykket som har preget Dolce & Gabbanas tidligere visninger.

– Vi ser i de tidligere kolleksjonene deres at de bruker mye dyremønster og at klærne ofte har denne sør-italienske følelsen, med ekstra «sexyness». Denne kolleksjonen passer godt inn i deres lille sfære med alle dyremønstrene. Dette kan nok ha blitt tatt ut av proporsjoner.

Nordli understreker at designere sjelden tar på seg en politisk agenda, og at et firma som Dolce & Gabbana, som selger til det internasjonale markedet, sannsynligvis ikke har hatt rasistiske baktanker.

I hardt vær

Også Adidas har vært utsatt for rasismeanklager, dette da de samarbeidet med designeren Jeremy Scott. Sneakersene de designet var utstyrt med fotlenker og kjetting, og fikk massiv kritikk på klesmerkets Facebook-side. Adidas valgte til slutt å kansellere lanseringen av de omstridte skoene.

LES OGSÅ:Duket for motekamp mellom «The Beckhams» og prinseparet

LES OGSÅ: Maria Skappel trapper ned modellkarrieren: – Hun er vakrere enn Dorthe

Publisert:

Finn mer innhold om:

  1. Trender
  2. Mote
  3. Milano Fashion Week
  4. Rasisme
  5. D&G

Relaterte artikler

NYHETER

Designerne Dolce & Gabbana svarer på rasismebeskyldningene

NYHETER

Spansk motehus anklaget for rasisme

NYHETER

Designer protesterte mot bruk av etniske referanser i kleskolleksjoner

NYHETER

Prada får heftig rasisme-kritikk

NYHETER

Dolce & Gabbana selger «slavesandaler» i nettbutikken

NYHETER

Kim Kardashian West slettet Insta-reklame for kontroversielt luksusmerke

NYHETER

H&M trekker fjærpynt til håret etter krass kritikk