Nyheter

Krass kritikk av Oslo Fashion Week: - En kjendisparodi

Oslo Fashion Week, som går av stabelen mandag, kritiseres for å være et harry arrangement med dårlig organisering og liten internasjonal relevanse.

  • Martine Lunder Brenne
Publisert:

Den danske ELLE-redaktøren Cecilie Christiansen har ikke hørt om den norske moteuka, men designerne selv tar arrangementet i forsvar etter kritikken som kommer fra flere hold.

Ditte Kristensen er PR-konsulent i et av Norges største PR-byråer, som driver PR for en rekke store internasjonale og norske merker. Et av de norske merkene viser selv på Oslo Fashion Week, men til tross for at hun har interesser i arrangementet, mener hun den norske moteuka er flau.

- Oslo Fashion Week er ikke godt nok organisert. Hele opplegget er helt uprofesjonelt. Jeg mener faktisk Oslo Fashion Week er en eneste stor kjendisparodi, sier Kristensen og fortsetter:

- De riktige menneskene blir ikke invitert og de prioriterer ikke riktig når det kommer til hvem som skal sitte på første rad. Det virker for meg som om kjendisene er viktigere enn moteredaktørene. Jeg har ikke fått noen skikkelig invitasjon selv engang.

Oslo Fashion Week har i år rekordfå visninger. Bare ti designere skal vise, inkludert årets nykommer. Samsøe & Samsøe, Helene Westbye og årets nykommer skal vise for utvalgte inviterte, mens resten av visningene er åpne for alle.

Kritisk

Som PR-konsulet har Ditte Kristensen lang fartstid i motebransjen og har vært på flere moteuker også i andre land. Hun mener de som står bak Oslo Fashion Week har mye å lære.

- OFW er altfor åpen for alle, det er helt feil måte å tenke på. Når man kommer står det hundrevis av andre i døren og det er ikke bra nok system på hvem som skal få slippe inn først og hvem som skal prioriteres i forhold til plasser. Pressen kan ikke lukkes inn på samme tid som resten. I København har de en egen pressebuss som skysser motepressen fra visning til visning. Det er så langt fra Oslo som du kan komme, mener Kristensen.

- Moteuken er til for at pressen skal se det designerne har å by på og det har tydeligvis ikke OFW skjønt. Det ender med at viktige motemagasiner rett og slett dropper visningene og da vil de heller ikke bruke klær derfra framover, tror hun.

Heller ikke minMote-redaktør Sonia Huanca Vold er imponert av Oslo Fashion Week.

- Oslo Fashion Week har uten tvil et stort forbedringspotensiale. Hovedproblemet er vel at den mangler tyngde og troverdighet. Det har vært mye liv og røre både på catwalken og den røde løperen, men det er jo ingen hemmelighet at mange i bransjen mener mye av det er harry. Den norske moteuka sliter rett og slett med harrystempel, og burde hatt fokus på å få mer kredibilitet innad i bransjen, sier Vold.

Må prioritere

Prosjektleder for Oslo Fashion Week Anniken Vear er kjent med at noen mener de har fått feil plassering på moteuka tidligere.

- Det er kjent for oss at noen mener de sitter feil, men fakta er at ikke alle kan sitte på første rad. Vi prioriterer ut ifra hvem som skriver mest om designerne. Mange av visningene er åpne for alle, men vi slipper inn designernes gjesteliste først, så dette er under ordnede former, sier Vear.

Etter hva VG erfarer har flere viktige aktører i norsk motepresse tidligere avstått fra å delta på Oslo Week i det hele tatt, blant annet på grunn av dårlig plassering og uinteressante visninger.

- Det kan jeg ikke kommentere, men alle moteredaktørene er i alle fall invitert til å sitte på første rad, forsikrer Vear.

Stockholm og København Fashion Week har begge mange flere designere enn Oslo Fashion Week. Vear forteller at det er et bevisst valg at de har rekordfå designere.

- Jeg er fornøyd med line-upen. Vi har hatt flere designere før, men da rekker ikke pressen å komme på alle visningene. For noen år siden tok vi valget om å ta ned antallet designer og heller fokusere på kvalitet, sier Vear.

De norske designerne Veronica B. Vallenes og Helje Hamre viser imidlertid sine kolleksjoner på København Fashion Week.

- Det er bare positivt. Når norske artister gjør det bra i utlandet blir de hyllet, det samme bør gjelde designere, mener Anniken Vear.

- Kjendisene er viktige

At Ditte Kristensen kaller hennes prosjekt en stor kjendisparodi tar hun seg heller ikke nær av.

- Kjendisene er viktige for norske designere, de skal jo bruke deres klær. Det må vi ta hensyn til. Det er også viktig for artistene og skuespillerne som skal finne sitt uttrykk.

Hun får støtte av den norske designeren Fam Irvoll.

- Jeg synes OFW gjør en bra jobb utifra hvilke midler de har til rådighet. Det er dessuten viktig at norske designere som ikke har mulighet til å delta under København eller Stockholm Fashion Week har denne arenaen til å kunne vise seg frem. Jeg håper at flere norske designere vil gjøre akkurat det, sier Irvoll, som er midt i innspurten til Oslo Fashion Week.

Helene Westbye er en annen norsk designer som skal vise under Oslo Fashion Week. Hun mener den norske moteuka har store utfordringer, men at også andre må ta ansvar.

- Det er alt for lite driftsmidler til at Oslo Fashion Week kan oppnå alt de ønsker å gjøre. Jeg ønsker heller å rette fingeren mot innovasjon Norge som bør støtte opp under moteuka med midler, slik at man kan få den kvaliteten man ønsker og invitere salgsagenter fra utlandet slik at man kan løfte design Norge som en seriøs aktør, sier Westbye.

Ukjent for danske ELLE

Når minMote ringer danske ELLE for å snakke om Oslo Fashion Week blir det en kort samtale. Redaktør Cecilie Christiansen har nemlig ikke hørt om Oslo Fashion Week.

- Jeg visste faktisk ikke at den eksisterte. I Sverige og Danmark er moteukene veldig godt organisert og PR-byråene sørger for at viktige journalister fra både inn- og utland er på plass. I København kan jeg også fortelle at pressen får egne biler og busser som skysser dem rundt. Oslo Fashion Week må gjøre det attraktivt for kjente merker å komme, sier Christiansen til minMote.

Moteredaktør i norske Costume, Hege Aurelie Badendyck, mener også Oslo Fashion Week har mye å lære.

- OFW kunne nok blitt enda bedre om de hadde lært litt av profesjonaliteten internasjonalt når det kommer til organisering og gjennomføringen av moteuken. Samtidig er det mange veldig flinke, unge norske designere og det er viktig at det fortsatt eksisterer en plattform her hjemme som de kan vise seg frem på, sier Badendyck.

- Både Danmark og Sverige har en mye lenger motehistorie og -tradisjon enn oss, det er en innarbeidet og akseptert industri på en helt annen måte enn i Norge, legger hun til.

Publisert:

Finn mer innhold om:

  1. Oslo Fashion Week

Relaterte artikler

NYHETER

Nytt forsøk på moteuke i Norge: - Viktig at det ikke blir en kjendisfest

NYHETER

Usikker skjebne for Oslo Fashion Week

NYHETER

Tidligere Oslo Fashion Week-sjef slakter ny moteuke: - Kommer neppe til å lykkes

NYHETER

Dette mener ekspertene om fremtiden til Oslos nye moteuke

NYHETER

Norges «moteuke»: Fem ting du bør vite om Oslo Runway

NYHETER

Norsk moteuke markerer seg internasjonalt

NYHETER

Norske designere flykter til dansk moteuke