Norske Anette styler Rihanna og Kanye West
Anette Nyseth (31) flyttet til USA som 21-åring for å prøve lykken i motebransjen. 10 år senere har hun Alexander Wang, Patrik Erwell, Balenciaga og stylingjobber for verdens største superstjerner på CV-en.
Oslo-jenta Anette Nyseth flyttet fra Norge da hun var 21 år.
Mett av Bekkelaget ved Nordstrand og tegning, form og farge på Elvebakken Videregående Skole. Hun ville ut – helst til USA, da hun følte at hun ikke fant seg til rette i lille Norge.
- Jeg har vært interessert i design og søm fra barndommen av, og har en mor som alltid har sydd masse. Derfor føltes det veldig naturlig å utdanne seg innen den retningen. Jeg begynte på The Academy of Art University i San Fransisco og tok fashion design og senere en master i «knit wear design» og «textile design», sier Nyseth og beklager sin rustne norske uttale.
Maste seg til Alexander Wang
Etter noen år i California og flere småjobber for diverse motemagasiner i løpet av studietiden, kom Anette tilfeldigvis i kontakt med broren til Alexander Wang. Et par måneder senere var hun på vei til New York for å jobbe tett med stjernedesigneren.
Les også: Slik fikk norske Eline jobb hos ELLE USA
- Det der var helt crazy. Da jeg fikk mailen til broren kontaktet jeg han hver eneste uke og spurte om han kunne skaffe meg et internship hos Alex. Jeg fikk nei sikkert femti ganger, men fortsatte å kjøre på og plutselig ordnet det seg. Jeg tror han ble lei av alt maset mitt.
Hos Wang i New York ventet masse ansvar og spennende muligheter, dog til luselønn.
- Kort tid etter at jeg begynte ble hele datasystemet hacket og mange av de som jobbet der ble sagt opp. Jeg var ne av de få som fikk fortsette og ble derfor sittende med mye mer ansvar enn jeg først forventet. Jeg husker at jeg og Alex blant annet samarbeidet om en skinnmaske som skulle på coveret til Dazed & Confused. Det var veldig kult.
Les også: Slik gjorde Hedvig bloggen om til real business
Nyseth beskriver tiden hos Alexander Wang som krevende, men også da hun virkelig fant ut at hun ville bli i motebransjen.
- Jeg fikk en skikkelig reality check og på et tidspunkt visste jeg ikke om jeg ville bli. Lønnen var dårlig, og jeg hadde aldri råd til å shoppe, selv ikke til sterk reduserte priser som jeg fikk hos Wang. Alt gikk veldig fort og designerne kopierte hverandre på kryss og tvers.
Drømmejobb hos Balenciaga
Etter å ha fullført siste året på moteskolen i San Fransisco ble Anettes avgangsportefølje plukket ut av den amerikanske designeren Patrick Ervell, og kjendismerket Opening Ceremony. Med ett var hun tilbake i New York med ny boost om å lykkes i motejungelen.
Fem måneder senere, i sluttinnspurten av vikariatet, oppdaget Anette at Balenciaga søkte interns. Via kontakter fikk hun tak i mailadressen til PR-sjefen hos motehuset.
Les også: Norske Edda på New York Times talentliste
- Hun hadde skrevet en mail til Ervell hvor hun ba om en «superintern» som kunne jobbe med PR parallelt med henne hos Balenciaga. Jeg hadde ingen erfaring innen det feltet, men svarte henne at jeg var den personen hun så etter. Etter anbefalinger fra Ervell og Opening Ceremony, satt jeg plutselig i drømmejobben hos Balenciaga og gjorde PR for hele Nord-Amerika.
Nyseth forteller at mye av jobben handlet om å tilrettelegge for det franske Balenciaga-teamet når de var på besøk, samt å ha tett kontakt med de største magasinene og redaktørene, som Anna Wintour og Grace Coddington blant annet.
Les MinMotes intervju med Anna Wintour her
- Jeg opplevde Anna som hyggelig, men streng. Hun har høye krav og det ble fort tydelig at hun styrte mye av bransjen. Hun kunne se en kolleksjon, plukke ut hva hun ikke likte, så endret designerne det deretter.
- Å være i New York var kult, men jeg opplevde at motebransjen ble mindre og mindre kreativ og mer konservativ. Los Angeles er friere og jeg merket etter noen år i storbyen at jeg lengtet etter California-livsstilen.
Nyseth vendte derfor tilbake til Vestkysten etter flere år i New York, og bosatte seg etter hvert i West Hollywood. Etter å ha opparbeidet seg et solid nettverk i motebransjen ville hun prøve seg som stylist.
Les også: Norske Eva shopper for millioner årlig
Styler Rihanna og Kanye
Etter å ha assistert flere etablerte stylister i L.A, ble hun raskt booket til egne jobber innenfor magasiner og musikkvideoer. Høyest på listen troner stylingen som havnet på forsiden av Vogue, Vanity Fair og GQ, men også Rihannas video til «Bitch better have my money».
- Nå sist jobbet jeg med Kanye West, Paul McCartney og Rihanna da de skulle fremføre låten «Four Five Seconds» på Grammy-utdelingen. Jeg husker at Kanye ikke likte et av antrekkene vi hadde valgt ut, men det ga Rihanna faen i. Hun er veldig opptatt av detaljer og pleier ofte å se over absolutt alt av hva de andre i musikkvideoen skal gå med. Hun er veldig kul og har tydelige meninger. Det er veldig gøy å jobbe med henne.
Se Anettes styling av Rihanna her:
Anette jobber fortsatt som stylist i LA, men er i prosessen med å starte sitt eget merke. Det er ikke mye så mye hun kan si, men erfaringene gjennom 10 år har gjort henne sulten på å drive for seg selv.
- Det er dette som er drømmen min, og jeg håper at jeg får det til. Jeg føler det er et hull i markedet i Los Angeles i forhold til Skandinavisk design og rene linjer. Merket er helt i oppstartsfasen, så det blir spennende å se hva det blir til etter hvert.
Les også: Slik kapret Annabel jobben i Oslos mest eksklusive varemagasin
Annetts tips til suksess
Nyseth er takknemlig for at erfaringene hennes innen design, PR, produksjon og styling har gjort at hun ser motebransjen som en helhet. For jenter som drømmer om en karriere innen mote har hun tre spesifikke tips:
♥ Aldri gi deg. Skriv masse mailer, avtal kaffemøter og vær åpen for nye muligheter.
♥ Man får aldri drømmejobben med én gang og må være forberedt på å gjøre mye drittarbeid. Det viktigste er å være pågående. Jeg ville nok ikke sittet med den erfaringen jeg har om det ikke hadde vært for at jeg pushet på.
♥ Si ja istedenfor nei og vær ydmyk på veien.