Zara gjør uventet endring
Den spanske kleskjeden bytter logo.
Zara endrer nå logoen sin for andre gang på de 45 årene kjeden har eksistert, melder Fashionista. Logoen går fra de klassiske svarte bokstavene med mellomrom, til at bokstavene overlapper hverandre og har fått en mer pyntet fremtoning.
Gjennom 2018 er det flere av de store luksusmoteforhandlerne som også har endret logoene sine, deriblant Balmain og Burberry. Disse har alle sammen gått for strømlinjeformede logoer, som ved første øyekast ser veldig like ut. De har droppet fonter med seriffer og heller gått for sans-serif-font (uten seriffer).
Designeren Hedi Slimane gjorde også store endringer hos Celine i 2018, da han både fjernet aksenten og endret logoen.
Dette har blitt gjort for å tilpasse seg den digitale tidsalderen, slik at logoen illustrerer selskapet den representerer, på en elegant og lettlest måte. Nå skal nemlig logoene være lesbare både når de blir trykket som motiv på en håndveske eller når de skal leses på små mobilskjermer.
Hele historien om den unormale skjønnhetsgründeren Brandon Truaxe
Seriffer skal øke lesbarheten, men har motsatt effekt dersom skriften er veldig liten. Fonter med seriffer brukes derfor nesten utelukkende i bøker, men brukes langt mindre for tekst på skjerm.
Zara har derimot gått en annen vei enn resten av motebransjen og beholdt seriffene. De har til og med gjort logoen sin mer avansert enn den opprinnelig var.
Det er reklamebyrået Baron & Baron som står bak designet på den nye logoen. Det de har gjort er å samle ZARA-bokstavene tettere og endret på bokstavene «Z» og «R». Den overlappende stilen er grunnleggeren Fabien Barons signatur-typografi og første gang han brukte den var for motemagasinet Harpers Bazaar tidlig på 90-tallet.
Karl Lagerfeld uteble fra visning
Den forrige endringen som ble gjort på logoen, var tilbake i 2010. Da ble det lagt til større mellomrom mellom bokstavene, noe de går helt bort ifra nå.
Ikke alle er like fornøyde med den nye logoen og det tok ikke lang tid før det ble laget en meme: