BYTTES UT: Den velkjente logoen som kom i 2010 blir snart fornyet. FOTO: REUTERS.

Nyheter

Zara gjør uventet endring

Den spanske kleskjeden bytter logo.

  • Juni Halseth Stenberg
Publisert:


Zara endrer nå logoen sin for andre gang på de 45 årene kjeden har eksistert, melder Fashionista. Logoen går fra de klassiske svarte bokstavene med mellomrom, til at bokstavene overlapper hverandre og har fått en mer pyntet fremtoning.

Gjennom 2018 er det flere av de store luksusmoteforhandlerne som også har endret logoene sine, deriblant Balmain og Burberry. Disse har alle sammen gått for strømlinjeformede logoer, som ved første øyekast ser veldig like ut. De har droppet fonter med seriffer og heller gått for sans-serif-font (uten seriffer).

Designeren Hedi Slimane gjorde også store endringer hos Celine i 2018, da han både fjernet aksenten og endret logoen.

Dette har blitt gjort for å tilpasse seg den digitale tidsalderen, slik at logoen illustrerer selskapet den representerer, på en elegant og lettlest måte. Nå skal nemlig logoene være lesbare både når de blir trykket som motiv på en håndveske eller når de skal leses på små mobilskjermer.

NYHETER

Hele historien om den unormale skjønnhetsgründeren Brandon Truaxe

25. januar 2019

Seriffer skal øke lesbarheten, men har motsatt effekt dersom skriften er veldig liten. Fonter med seriffer brukes derfor nesten utelukkende i bøker, men brukes langt mindre for tekst på skjerm.

SKILLER SEG UT: Den nye logoen er ikke laget for å være lett å lese på skjerm. FOTO: Zara.

Zara har derimot gått en annen vei enn resten av motebransjen og beholdt seriffene. De har til og med gjort logoen sin mer avansert enn den opprinnelig var.

Det er reklamebyrået Baron & Baron som står bak designet på den nye logoen. Det de har gjort er å samle ZARA-bokstavene tettere og endret på bokstavene «Z» og «R». Den overlappende stilen er grunnleggeren Fabien Barons signatur-typografi og første gang han brukte den var for motemagasinet Harpers Bazaar tidlig på 90-tallet.

NYHETER

Karl Lagerfeld uteble fra visning

23. januar 2019

Den forrige endringen som ble gjort på logoen, var tilbake i 2010. Da ble det lagt til større mellomrom mellom bokstavene, noe de går helt bort ifra nå.

Ikke alle er like fornøyde med den nye logoen og det tok ikke lang tid før det ble laget en meme:

Publisert:

Les også

  1. Holzweiler med mobilfri visning i København: – En lettelse

    30. januar 2019

  2. Drew Barrymore ikledd norsk design

    25. januar 2019

  3. Louis Vuitton hyllet Michael Jackson

    18. januar 2019

Relaterte artikler

KLÆR

De ti største trendene fra 2010-tallet

NYHETER

Slik skapte han «Exit»-stilen

NYHETER

Minister: – Jeg er bekymret for unges selvbilde

INTERIØR

Slik lager du ditt eget drivhus av gamle vinduer

KJENDIS

Sjekk Justin Biebers ekstreme stilforvandling

MOTE

Mote: Tendenser for 2021

KJENDIS

Se Kylie Jenners ekstreme stilforvandling