Nyheter

Elizabeth Hurleys barnebikinier anklages for barneseksualisering

Upassende, forstyrrende og seksualisering av barn. Slik lyder kritikken kjendisdesigner Elizabeth Hurley (47) får for sin nye bikinikolleksjon for småjenter.

  • Martine Lunder Brenne
Publisert:

Elizabeth Hurleys barnebikinier består blant annet av en rekke fargerike bikinisett med topp og tilhørende truse, og badedrakter. De knøttsmå bikiniene har for eksempel leopardtrykk, rysjer og dekorative gullringer og en av dem beskrives slik:

«Denne bikinien er flott for jenter som vil se voksne ut, men også forsikre seg om at de er dekket skikkelig til. Den passer perfekt til skjørtet med leopardmønster og rysjer».

Det faller ikke i god jord hos barneorganisasjonen Kidscape, som blant annet har fokus på å hindre at barn skal utsettes for kommersialisering, skriver Daily Mail.

- Visse plagg i denne kolleksjonen er upassende og det er veldig forstyrrende, sier organisasjonens leder Clauge Knight.

- Voksen fasong

Hun får støtte av Siobhan Freegard, som har grunnlagt foreldrenettstedet Netmums.com. Hun forteller at bikiniene har ført til stor debatt blant mødre på hennes nettside.

- Jeg kjenner til mange mødre som er bekymret over seksualiseringen av deres barn, som aldri ville kledd sine barn opp som mini-strippere. Hvis designere som Hurley ikke tar hensyn problemstillingene knyttet til kommersialiseringen av barns seksualitet, må myndighetene inn med nye regler, sier hun.

Tidligere kvinnebladredaktør Ellen Arnstad fikk selv en datter i desember i fjor, og har fra før to sønner på 18 og 10 år. Hun reagerer sterkt på bildene fra Hurleys reklamekampanje, hvor en rekke små jenter viser fram bikiniene.

- Jeg ville aldri kjøpt disse bikiniene til min datter. Det er ut som Liz Hurleys egne bikinier har krympet - fasongene og snittene er helt klart som til en voksen kvinne, sier Arnstad.

Hun mener skuespillerinnen bidrar til presset på å bli voksen som fort som mulig, på tross av at hun selv er mor til sønnen Damian (10).

- Vi får la barna våre ha den vanlige uskylden i barneårene. Det blir tidsnok fokus på kropp og former, sier Arnstad, som håper skuespillerinnen tenker seg godt om før hun slipper neste kolleksjon.

- Elizabeth er jo selv mor, og det å lage bikinikolleksjoner til små jenter krever at man er veldig gjennomtenkt. I dette tilfellet må hun i beste fall ha hatt dårlige rådgivere.

- Uforståelig

Tidligere i år skrev minMote om push-up-bikinier til barn som ble stilt ut i norske butikkvinduer. Det fikk minMote-leder Sonia Huanca Vold til å oppfordre foreldre til å beskytte barna sine mot motebransjen. Heller ikke hun er nådig i kritikken av Liz Hurleys kolleksjon.

- For meg er det uforståelig at foreldre kler barna sine opp i plagg som ser ut som de tilhører en glamourmodell. En leopardmønstret bikini med knytning på hoftene har ingenting på en barnekropp å gjøre, mener Vold og fortsetter:

- Hva skal et lite barn med en bikini når det ikke har noe å skjule? Liz Hurley bidrar til seksualisering av barn.

- Selger bra

En talsperson for Elizabeth Hurley svarer på kritikken med følgende kommentar til Daily Mail:

- Vi selger barnebikinier for fjerde året på rad. Våe kolleksjoner selger ekstremt bra både i London, USA og Midt-Østen. mange av kundene våre er stamkunder som forteller at barna elsker vårt design, sier han.

Svaret holder imidlertid ikke som forklaring for minMote-leder Vold, som mener både Hurley og foreldre som kjøper slike bikinier må slutte å gjemme seg bak argumenter som at dette er noe barna selv ønsker å gå med.

- Forskning viser at barn blir skadelidende av å gå med seksualisert tøy, og det er foreldres ansvar å beskytte sine barn.

Publisert:

Relaterte artikler

NYHETER

Barnepsykolog advarer mot «Kids Fashion Week»: - Barn har ikke noe på catwalken å gjøre

NYHETER

Mødre verden over raser på grunn av vognbilder med bikinimodell

NYHETER

Eksperter slakter H&Ms «skinny jeans» for barn

NYHETER

Kontroversiell barnemodell på ny magasinforside

KJENDIS

Holzweiler-familien helt privat: Om småbarnslivet, kjærligheten og millionbedriften

NYHETER

Barbie: Elsket og hatet gjennom 60 år

NYHETER

Her er sesongens sexy neglelakktrender