Moods of Norway legger om stilen
Glem elleville farger og sprakende mønster. Nå går Moods-guttene i en ny retning og satser på enkle og langt mer minimalistiske plagg.
Av MARTINE HAUG NYSETHER OG INGRID BRUVIK
Fredag kveld hadde Moods of Norway visning på Chateau Neuf i Oslo. Den norske designsuksessen er kjent for å holde de villeste og mest påkostede showene i norsk motebransje med en celeber gjesteliste.
Denne gangen fikk de fremmøtte se en ny side av den norske designsuksessen. Moods Of Norway, som er kjent for sint elleville fargebruk og den rosa traktorlogoen, har tatt høstens kolleksjon i en ny retning. Borte er det mest teatralske og fargepaletten var mye mer subtil.
- Dette er de nye ti årene til Moods, og det er vår mest internasjonale kolleksjon noensinne. Den er mer nedtonet enn hva folk er vant til, vi har valgt en litt mer konservativ fargeskala, forteller Simen Staalnacke til minMote. I likhet med sin makker Peder Børresen har han opparbeidet seg en milliomformue takket være klessuksessen.
- De fargesterke detaljene er der fortsatt, men nå på innsiden av plaggene, fortsetter han.
- Elsker norsk mote
Til motevisningen kom blant annet artisten Alexandra Joner, den tidligere «Skal vi danse»-vinneren Hanne Sørvaag, stylist Storm Pedersen og boksedronningen Cecilia Brækhus. Sistnevnte roste mote-Norge.
- Jeg elsker norsk mote generelt, og Moods er jeg veldig glad i. Norsk design burde få mye mer oppmerksomhet enn det gjør, for det utrolig mye bra der ute, sier en entusiastisk Brækhus til minMote.
Blant modellene som gikk på catwalken var svømmetalentet Lavrans Solli, som nå satser på en modellkarriere i utlandet.
- Satser internasjonalt
Stikkord for kolleksjon som ble vist på catwalken i kveld er enkle snitt, ensfargede plagg - og langt mer minimalistisk enn vi er vant til å se fra Moods. Designduoen satser mer mot det kommersielle markedet, og høstens kolleksjon er nye takter.
- Vi satser veldig mye internasjonalt og det er grunnen til at kolleksjonen er mer konservativ. Vi vil ha et enda større nedslagsfelt, sier Staalnacke.
Til kolleksjonen, som har fått navnet «Modern Guide to Disco Living», har designerne latt seg inspirere av disco og 70-tallsmoten.
- Vi gjør disco, men på vår måte, forklarer designeren.
Siden oppstarten i 2003, har Moods of Norway skapt norsk motehistorie. I dag finnes egne butikker blant annet i Oslo, Trondheim, Bergen, Kristiansand, Tromsø, Stavanger og Stryn. Moods-gutta har i tillegg en butikk i eksklusive Beverly Hills i Los Angeles, og i 2012 åpnet de dørene til sin første konseptbutikk i New Yorks SoHo.
Se kveldens kjendisantrekk her: