Nyheter

Acne-skjerfet: Harry eller klassisk?

ALLEMANNSEIE: Skjerfet fra Acne i modellen «Canada» blir utsolgt fra butikkene allerede i sommermånedene. Foto: Espen Rasmussen / VG

Ullskjerfet «Canada» fra Acne trekkes nå tilbake fra flere butikker. Ekspert mener masseproduseringen kan være ødeleggende for profilen. Er Acne-skjerfet i ferd med å miste sin motestatus?

  • Thea Roll Rakeng
Publisert:

Populariteten til Acne-skjerfet, «Canada», ser ut til å ingen ende ta. Til tross for at skjerfet koster rett under tusenlappen, har mange norske jenter Acne-skjerfet som en del av sin daglige uniform. Og noen har til og med skaffet seg det i flere farger.

Det finnes flere budsjettvarianter av skjerfet, og de fineste finner du her!

- Acne-skjerfene er veldig populære og etterspørselen er enorm, sier Charlotte Pettersen hos skobutikken Studio G12 på CC Vest i Oslo.

- Fargene grått, sort og beige er de mest populære, og vi får flere telefoner hver uke fra kunder som har lett hele Oslo rundt etter dem, forteller hun.

Pettersen forteller at Acne nå har begrenset distribusjonen av «Canada»-skjerfene og at de kun vil selge dem i klesbutikker fra nå av.

Den svenske klesgiganten fikk tidligere denne uken sterk kritikk for å bruke for tynne modeller på catwalken.

Kan ødelegge litt

I fjor skrev MinMote om hip hop-luen fra Carhartt, som ble så populær at den ble sett på som harry og sammenlignet med Canada Goose-jakker og UGGs. Også Michael Kors' populære vesker, som norske kvinner bruker millioner av kroner på, har fått harrystempel av motebransjen.

LURT Å BEGRENSE? Motejournalist Anja Stang mener det kan være negativt for merkevaren Acne om skjerfet blir for tilgjengelig. Foto: Julie Pike

Er Acne-skjerfet på vei inn i harryland?

– At et såpass nøytralt skjerf kan bli harry, er nok en ganske absurd idé for de fleste utenfor motebransjen. «Canada»-skjerfet er på mange måter det perfekte ullskjerfet, og prisen gjør en bit av Acne-universet tilgjengelig for flere. Samtidig vil enhver hype til slutt forårsake sin egen død. Det er rett og slett prisen å betale for høye salgstall, sier motejournalist Anja Stang til MinMote.

Hun mener imidlertid det er smart av Acne å masseprodusere noen plagg som det selges mye av, men at tilgjengeligheten på sikt kan ødelegge litt for merkets profil og særegenhet.

Ikke bekymret

Daglig leder for Acne Studios i Norge, Marius Skjønsberg, er ikke bekymret for at «Canada»-skjerfet skal bli stemplet som harry til tross for populariteten. Han avviser at skjerfet masseproduseres.

- Vi har restriksjoner på akkurat dette Acne-skjerfet. Det er mange andre merker som lager varianter av det samme plagget, så det kan være vanskelig å skille mellom de ulike på gaten, sier han til MinMote.

Hvorfor har dere nå valgt å trekke «Canada»-modellen fra butikker som ikke selger klær?

FJERNER LOGOEN: Stylist Line Langmo, mener det skal mye til for at skjerfet blir harry, men klipper av logoen på sine. Foto: linelangmo.no

- Det er i henhold til vår distribusjonsstrategi, sier Skjønsberg.

Klipper av Acne-lappen

Tone Damlis «Idol»-stylist og moteblogger, Line Langmo, er enig i at det skal mye til for at Acne-skjerfet skal få samme harrystemplet som Michael Kors-veskene.

- «Canada»-skjerfet er et veldig klassisk og tidløst skjerf. Kvaliteten er god og prisen gjenspeiler det. Skjerfet passer alle aldersgrupper, sier Langmo som mener det er noen av grunnene til at skjerfet har blitt så populært.

Stylisten sier plagget har blitt et slags statussymbol for noen, men da kanskje spesielt for den yngre målgruppen.

- Jeg klipper av merkelappen på mine, men det er sikkert mange som synes det er kult at det står Acne på det, sier hun.

Et statussymbol

Moteviter Ida Eritsland forteller at det praktiske plagget er et eksempel på nøkkelen bak Acnes suksess.

- Norge er et av de beste markedene for Acne, men det gjelder ikke kolleksjonen de viser på catwalken. Nordmenn velger de «trygge plaggene» som skjerfet, olabuksene og basisplagg, sier Eritsland.

Et eksempel er den grå, lange kardiganen, som du kanskje kjenner igjen fra designermerker som Acne og By Malene Birger. Se hvor du skaffer deg denne jakken til en rimeligere penge.

Eritsland forklarer at det kan være typisk norsk å «hype» opp et plagg som har et tydelig statussymbol.

- Et særtrekk ved nordmenn er at vi liker å føle tilhørighet når vi kler oss ved å bruke populære merker, men samtidig ikke ta sjanser, forklarer hun.

Eritsland trekker frem vinterjakken fra Parajumpers og luene fra Fall Winter Spring Summer og Carhartt som typiske eksempler på statussymboler som er populært blant unge.

- Ungdom er spesielt en gruppe som lener seg på statussymboler. Plagg og tilbehør som er synlige i skolegården som Acne og Michael Kors er typiske sosiale markører, sier hun.

Publisert:

Finn mer innhold om:

  1. Acne Studios
  2. Michael Kors

Relaterte artikler

NYHETER

Ekspertene mener: Michael Kors er ikke kult lenger

MOTE

Elsket og hatet: Er UGG-sko blitt harry?

NYHETER

H&Ms designsamarbeid med Balmain kritiseres for høye priser

KLÆR

Moteeksperter slakter H&Ms nye designsamarbeid

NYHETER

Slik blir «nye» Karl Johan: – Nytt skandinavisk motemekka

MOTE

Nettmillionærene: De tjener milliarder på Michael Kors-veskene dine

NYHETER

Acne får kritikk for modellbruk:  - Dette er virkelig ille