Nyheter

Hver fjerde skjønnhetsreklame er juks

Mer enn hver fjerde reklame for skjønnhetsprodukter har jukset med resultatet som vises på bildene, viser ny undersøkelse.

  • Mari Glans
Publisert:

Det har lenge vært en kjent sak at det ofte «jukses» i reklame for skjønnhetsprodukter. Falske øyenvipper, løshår og datamanipulasjon er med på å gi urealistiske resultater av produktene i reklamen, og gir forbrukeren falske forventninger til hva produktet skal prestere.

En undersøkelse viser at hele 28 prosent av skjønnhetsreklamer innrømmer juks, ifølge The Sun. Avisen har studert annonser i forskjellige magasiner, og fant ut at over hver fjerde annonse informerer om at resultatet er fikset på ved hjelp av andre midler enn produktet det reklameres for. Dette står imidlertid med veldig liten skrift nederst i annonsen, som ofte kun de mest oppmerksomme leserne registrerer.

Men dette gjaldt kun annonsene hvor det ble informerte om dette. Ifølge The Sun hadde 44 prosent av annonsene bilder som mest sannsynlig var manipulerte, uten at annonsøren informerte om dette. Kun de resterende 28 prosent av reklamene så ut til å gjengi produktets egenskaper på en realistisk måte.

Klagde inn shamporeklame! Rasende over reklamejuks

Mascarareklame er verst

Reklamer for mascara var blant testens verstinger, her oppga 58 prosent av modellens øyenvipper var manipulerte til å se lengre ut. Og 42 prosent brukte falske øyenvipper på modellen, ifølge The Sun. Maybelline var den eneste annonsøren som våget å informere forbrukeren om hjelpemidlene med stor skrift i annonsen.

I vinter kom det sterke reaksjoner etter at popstjernen Cheryl Cole frontet en shamporeklame med hodet fullt av falske hairextensions. Flere skuffede forbrukere klagde inn reklamen til det britiske forbrukerombudet, men klagene ble avvist siden det i reklamen dukker opp en ørliten setning hvor det står at Coles hår er stylet med enkelte hårforlengninger. The Suns undersøkelse viser at 23 prosent av shamporeklamer bruker modeller med kunstig hår.

Mange kjendiser bruker extensions eller parykk.Stjernene som bruker parykk

Tidligere har en reklame for Rimmel mascara blitt forbudt i Storbritannia, fordi kampanjemodell Kate Moss tydelig brukte falske øyenvipper uten at reklamen informerte om dette.

Relevante artikler videre:

Kjøp løshår på nett!Her er de beste nettbutikkene

Vil du ha ekstra volum?Se flere framgangsmåter her!

Få en perfekt festfrisyre!Tre snarveier til krøller

Publisert:

Finn mer innhold om:

  1. Skjønnhetspleie
  2. Reklame

Relaterte artikler

NYHETER

Lar vi oss lure?

NYHETER

Forbrukertilsynet ber influencer-annonsør om å skjerpe seg

NYHETER

Reklamerer for leppeforstørrelser mot russ: – Det er forkastelig

NYHETER

- Dette gir kvinner dårlig selvtillit

NYHETER

Pass deg for disse nettbutikkene

NYHETER

I sminkepungen til Cheryl Cole

NYHETER

Tise-bruker tar oppgjør: – En oppblomstring av falske varer