Rihanna vant rettssak mot populær gigantkjede
Artisten Rihanna (26) søksøkte Topshop for å selge en t-skjorte med trykk av hennes eget ansikt. Torsdag vant popstjernen i retten.
Popstjernen og hennes team skal ha reagert på en ermeløs t-skjorte med et stort trykk av Rihannas ansikt. Bildet skal visstnok ha blitt tatt i forbindelse med en musikkvideoinnspilling i Nord-Irland tilbake i 2011, og var derfor ikke «godkjent til bruk».
Ifølge Sky News fikk Rihanna medhold da dommeren var enig i at bildebruken var skadelig for stjernens «goodwill» og var et tap av kontroll for hennes omdømme i motebransjen.
Topshop hadde anket rettssaken, men Rihanna vant den juridiske kampen mot gigantkjeden, skriver BBC.
Sentral i motebransjen
Rihanna har blitt mer og mer synlig i motebransjen de siste årene, og ble nylig utnevnt til Pumas kreative leder.
Popstjernen har gjort flere motesamarbeid med Topshops kjederival, River Island, og var tidlig ute med å promotere Alexander Wangs H&M-samarbeid.
I 2013 frontet hun vårkampanjen til det eksklusive motehuset Balmain.
Unødvendig med godkjenning
Topshops advokat, Geoffrey Hobbs, forsvarte bildebruken med å sammenligne t-skjortene med andre store stjerner som Jimi Hendrix, Elvis Preseley og Prince, som en del av klesbransjens måte å markedsføre store stjerner på.
I tillegg mente Hobbs at publikum ikke har noen forventninger om at klær som har bilder av kjendiser, er godkjent av personen som vises på bildet.
Les også:Rihanna viste «alt» på rød løper!