FARGERIK: I et skandinavisk motebilde dominert av minimalisme, skiller Elise By Olsen seg ut med knallfarget hår og utradisjonelle antrekk. Foto: Maria Pasenau
Nyheter

Elise By Olsen om: ** Guiness rekordbok ** Å endre skjønnhetsidealet ** Fjerde Recens-utgave

Elise By Olsen (16) kunne blitt utnevnt til verdens yngste moteredaktør – hadde det ikke vært for presset det la på andre tenåringer.

  • Sverre Norberg-Schulz Hagen
Publisert:

Første gang Recens Paper gikk i trykken hadde Elise By Olsen såvidt fyllt 14. To år senere lanserer hun fjerde utgave av magasinet – som går i strupen på etablerte moteidealer – på Kunstindustrimuseet i Oslo.

Guiness rekordbok vurderte en periode å føre henne opp som den yngste redaktøren i verden. Tittelen er hennes, men oppføringen i Guiness uteble. Rekordgiganten fryktet foreldre ville legge press på egne barn, i et håp om å ta rekorden fra den norske tenåringen.

– Foreldre presser barna sine under vann for å sette rekord. Foreldre kan presse barna sine til å slå denne rekorden, og det er ikke sunt, sier moteredaktøren, for anledningen ikledd nettingbukser med sleng og en t-skjorte med magasinets logo.

Les også: Lag vårens it-bluse med Jenny Skavlan

Hun har fått skryt av internasjonal presse. Magasinets første utgave hadde et opplag på tusen eksemplarer. Nå er Recens Paper tilgjengelig på flere titalls utsalgssteder i Norge, samt i utvalgte butikker over helt verden, også i USA.

– Har det vært noe mer internasjonal interesse i forbindelse med den siste lanseringen?

– Vi har ikke lansert den fjerde utgaven internasjonalt ennå, det kommer på mandag. De eneste jeg har avtale om å prate med enn så lenge er ID Magazine.

Boltreplass for unge

Den fjerde utgaven av magasinet tar for seg ungdom som starter opp, og drifter, organisasjoner, bedrifter og merkevarer verden over.

– Vi har pratet med de som skaper ting, det er det vi har fokusert på. I tillegg er det flere politiske essay, og alt er skrevet av folk mellom 14 og 25 – folk fra hele verden.

Målet har alltid vært å være en stemme og boltreplass for unge talenter verden over.

– Jeg møtte mange venner gjennom nett, og har sett potensialet de har. Det sitter mange bak en skjerm, uten å ha en plattform å uttrykke seg på. De blir undervurdert av motebransjen.

Unisex

Hun legger vekt på at magasinet skal være like aktuelt for begge kjønn. Mens de tradisjonelle motemagasinene lager utgaver spesielt tilpasset kvinner og menn, pakker Recens Paper alt i ett.

– Vi prøver å vise et mangfold av mennesker generelt – spesielt med tanke på kvinnerollen. Kvinner blir ofte retusjert, modellene er høye og tynne, mens vi prøver å fremstille litt av alt. Det er viktig, og jeg tror unge mennesker er drittlei av at utvalget skal være så smalt.

Enn så lenge er magasinet stort sett papirbasert. Mens de store mediehusene sliter med å skaffe digitale inntekter, prøver Recens å tilby et annerledes produkt til de som fortsatt vil ha noe håndfast å bla i.

– Om man skal drive et printet magasin er det viktig å gjøre det nytenkede. Vi må se bort fra retusjeringen og kommersialiseringen – 50 sider annonse i starten av et magasin er ikke det ungdommen ønsker.

– Hvordan skal dere da tjene penger?

– Vi har annonser, men vi markerer det tydelig. Vi fremhever de kommersielle sidene, fremfor å blande det inn i det redaksjonelle, slik typiske motemagasiner gjør.

Lei av det plettfrie

Selv definerer hun seg som medlem av generasjon Z, de som tidligst er født på 90-tallet. De har fått nok av den plettfrie motebransjen.

– Jeg tror min generasjon er i ferd med å gjennomskue perfekte bilder på Instagram og at alt skal være «sugar coated» – det er ikke dit vi vil. Jeg tror man skal være mer ærlig, og man skal være mer tydelig på både retusjering og annonsering.

Publisert:

Les også

  1. NYHETER

    Ulrikke Lund gjør blogg-comeback

  2. NYHETER

    Hege Aurelie Badendyck gir seg som Costume-redaktør

  3. NYHETER

    Kulturministeren: – Vi vil løfte norsk mote

  4. NYHETER

    Jenny Skavlan: - Lag ballkjolen selv!

  5. NYHETER

    Tallene som vipper «Fotballfrue» av bloggtronen

Finn mer innhold om:

  1. Mote

Relaterte artikler

NYHETER

Greta Thunberg på Vogue Scandinavia-forside

NYHETER

Gomez mener Instagram ødelegger generasjonen hennes

NYHETER

Barbie: Elsket og hatet gjennom 60 år

NYHETER

Reklamerer for leppeforstørrelser mot russ: – Det er forkastelig

NYHETER

Norske magasinredaktører om Vogue Skandinavia: – På tide

NYHETER

Går hardt ut mot Elles treningsartikkel: – Urovekkende

NYHETER

To vedtak mot kroppspress vedtatt i Stortinget